Historia i kultura Europy Środkowo-Wschodniej WSE-PO-HK
0. Zajęcia organizacyjne – wprowadzenie do problematyki zajęć
1. Wartości środkowoeuropejskie
2. Religia, tożsamość i nacjonalizm w Europie Środkowo-Wschodniej
3. Słowacy – naród bez historii?
4. Węgry – ojczyzna żałoby, nostalgii i depresji
5. Rzekomy czeski ateizm
6. Czy Rumuni są potomkami rzymskich legionistów?
7. Aromuni – naród, którego etnonim Word rozpoznaje jako błąd językowy
8. Zniknięci Niemcy i ich ślady w Europie Środkowo-Wschodniej
9. Zniknięci Żydzi i ich ślady w Europie Środkowo-Wschodniej
10. Polityka historyczna w mieście podzielonym granicą. Kazus cieszyński
11. Bukowina jako „Szwajcaria Wschodu” i Wojwodina jako środkowoeuropejski megamix etniczny
12. Sarajewo: od multi-kulti do etnicznego apartheidu
13. Powstania narodowe w XIX i XX wieku w Europie Środkowo-Wschodniej
14. Podsumowanie zajęć i omówienie prac zaliczeniowych
Scenariusz zajęć:
• Student/ka streszcza lekturę zadaną na dane zajęcia, czym ratuje tych, którzy jej nie przeczytali. Streszczenie – co bardzo istotne – powinno być uzupełnione o inne teksty samodzielnie znalezione. Prezentacja tematu powinna odbyć się z wykorzystaniem Power Point lub innego oprogramowania (25-30 minut)
• Student/ka proponuje obejrzenie krótkiego filmu ilustrującego dane zagadnienie. Film nie powinien być dłuższy niż 30 minut.
• Student proponuje tematy do dyskusji.
• Dyskusja na kanwie prezentacji i przeczytanej lektury obowiązującej na dane zajęcia.
• Słowo podsumowujące od prowadzącego zajęcia.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę - na ostatnich zajęciach.
Wszystkie zajęcia są obowiązkowe. Można dwukrotnie je opuścić bez konieczności usprawiedliwiania.
Podstawą zaliczenia jest prezentacja wygłaszana w czasie zajęć, która następnie jest przedmiotem dyskusji i uwag prowadzącego.
Prowadzący zajęcia wystawiając ocenę końcową bierze pod uwagę:
- jakość prezentacji pod względem formalnym i merytorycznym,
- dobór źródeł i opracowań, w tym filmów,
- umiejętność prowadzenia dyskusji,
- terminowość w zakresie oddania pracy (prezentacji) w wersji pisemnej.
Literatura
Jest w całości dostępna w postaci plików PDF dostępnych w MS Teams (wg numeracji udostępnionych plików):
01a – Zenderowski R., Na temat wartości środkowoeuropejskich, „Przegląd Sejmowy” 2017 nr 4, s. 135-157. / 01b - Zenderowski R., Na temat wartości środkowoeuropejskich, „Przegląd Sejmowy” 2017 nr 4, s. 135-157 (wersja do edycji).
02a – Zenderowski R., Religia a tożsamość narodowa i nacjonalizm w Europie Środkowo-Wschodniej. Między etnicyzacją religii a sakralizacją etnosu (narodu), Wrocław 2011, s. 61-111.
03a – Zenderowski R., Nad Tatrami błyska się... Słowacka tożsamość narodowa w dyskursie politycznym w Republice Słowackiej (1989-2004), Warszawa 2007, s. 415-558.
04a – Varga K., Gulasz z turula, Wołowiec 2008, s. 6-35; 68-99.
05a – Zenderowski R., Nowoczesna tożsamość narodowa budowana na zeświecczonej tradycji religijnej (przypadek czeski), „Chrześcijaństwo – Świat – Polityka” 2018 nr 22, s. 199-210.
06a – Boia L., Rumuni: świadomość, mity, historia, Kraków 2003, s. 110-165.
07a – Gauss K-M., Umierający Europejczycy, Wołowiec 2006, s. 181-228.
08a – Gauss K-M., Niemcy na peryferiach Europy. Wędrówki przez Litwę, Spisz i brzegiem Morza Czarnego, Wołowiec 2008, s. 85-158.
09a – Madajczyk Cz., Deportacje i eksterminacja Żydów w Europie Środkowo-Wschodniej, „Dzieje Najnowsze”, rocznik XVIII — 1986, s. 17-40.
10a – Zenderowski R. (red), Lokalne polityki pamięci w mieście podzielonym granicą państwową. Cieszyn – Těšín – Teschen, Warszawa – Cieszyn 2021, s. 75-122. / 10b - Zenderowski R., Krycki M., Public diplomacy w miastach podzielonych granicą państwową. Przykład Cieszyna i Czeskiego Cieszyna (Český Těšín), „Pogranicze. Polish Borderlands Studies” 2014, t.2, nr 2, s. 206-227. / https://www.cieszynskiekanapki.pl/historia-kanapek
11a – Krasowska H., Pokrzyńska M., Suchomłynow L.A., Świadectwo zanikającego dziedzictwa. Mowa polska na Bukowinie Rumunia – Ukraina, Warszawa 2018, s. 25-80. / 11b – Mróz G., Struktura narodowościowa Wojwodiny, „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny” 1994, Z. 170, Prace Geograficzne 15, s. 63-74.
12a – Praczyk M., Topolska A., Sarajewo - żywe muzeum, „Kultura współczesna. Teoria – interpretacje – praktyka” 2007 nr 2, s. 16-39. / 12b Pilarska J., Miasto jako przedmiot pedagogicznej refleksji Sarajewskie reminiscencje, „Pedagogika Społeczna” 2019 nr 4, s. 225-242.
13a – Wandycz P., Powstania narodowe w XIX i ich echa w XX wieku, w: J. Kłoczowski (red.), Historia Europy Środkowo-Wschodniej, Lublin 2000, s. 171-186.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: