Introduction to Peace and Conflict Studies WSE-PO-E-IPCS
Przedmiot ma charakter interdyscyplinarny i oferuje studentom wprowadzenie do problematyki studiów nad pokojem i konfliktami. Jego celem jest zapoznanie studentów z koncepcjami studiów nad pokojem, konfliktami, międzynarodowym prawem humanitarnym i współczesnymi konfliktami zbrojnymi. W trakcie zajęć przedstawiony zostanie przegląd badań w zakresie studiów nad pokojem i konfliktami, a także najważniejsze koncepcje w tej dziedzinie. Studenci są zachęcani do stosowania wiedzy teoretycznej na współczesne konflikty w stosunkach międzynarodowych.
W ramach kursu omawiane będą następujące tematy:
1. Pojęcie studiów nad pokojem i konfliktami. Definicje pokoju i konfliktu. Metodologia badań nad konfliktami
2. Ius ad bellum i ius in bello. Podstawy prawa międzynarodowego humanitarnego
3. Koncepcja "wojny sprawiedliwej"
4. Stare i nowe wojny
5. Interwencja humanitarna
6. Transformacja konfliktów i budowanie pokoju
7. Współczesne konflikty zbrojne
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
10 proc. Obecność i aktywność na zajęciach
30 proc. Prezentacja na uzgodniony temat
60 proc. Egzamin końcowy
Ocena pozytywna: min. 51 proc.
Literatura
Galtung, J. 1996. Peace and Peaceful Means: Peace and conflict development and civilization. Oslo: International Peace Research Institute.
Jacoby, T. 2008. Understanding Violence and Conflict: Theoretical and Interdisciplinary Approaches. London: Routledge.
Jeong, H. W. 2008. Understanding Conflict and Conflict Analysis. London: Sage.
Petersson, T. et al. 2019. Organized Violence, 1989-2019 and Peace Agreements. In Journal of Peace Research. Vol. 56, no. 4.
Pruitt, D. G. 2009. Escalation and De-Escalation in Asymmetric Conflict. In Dynamics of Asymmetric Conflict. Vol. 2, no. 1.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: