Dialog społeczny WSE-PO-DSP
W trakcie zajęć studenci zapoznają się z głównymi aktorami dialogu społecznego (związki zawodowe, organizacje pracodawców, strona rządowa/samorządowa), historią i ewolucją dialogu społecznego w Polsce, regulacjami prawnymi obowiązującymi w tej dziedzinie i bieżącą praktyką. Ponadto uwzględnione będą niektóre rozwiązania stosowane w wybranych krajach europejskich i na poziomie UE.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2021/22_L: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM | W cyklu 2020/21_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
EK 1 - Student zna terminologię opisującą dialog społeczny
EK 2 - Student orientuje się w przepisach regulujących funkcjonowanie dialogu społecznego w Polsce
EK 3 - Student posiada wiedzę o głównych aktorach i instytucjach dialogu społecznego w Polsce i w Unii Europejskiej
Umiejętności
EK 4 - Student potrafi zidentyfikować uczestników dialogu społecznego i określić ich role
EK 5 - Student potrafi określić i scharakteryzować formy, metody i techniki stosowane w procesie uzgadniania stanowisk uczestników dialogu społecznego
Kompetencje
EK 6 - Student jest przygotowany do pracy lub współpracy eksperckiej w podmiotach uczestniczących w dialogu społecznym
OPIS ECTS:
1. Udział w konwersatorium - 15 godzin
2. Przygotowanie referatu - 15 godzin
3. Przygotowanie do zaliczenia - 20 godzin
Liczba ECTS: 50/30(25)=2
Kryteria oceniania
1. Obecność obowiązkowa. Dopuszczalna jest jedna nieobecność (niezależnie od przyczyny). Każda następna powoduje obniżenie oceny końcowej o 1 punkt.
2. Przygotowanie prezentacji i udział w dyskusjach jako warunek dopuszczenia do testu końcowego. Udział w dyskusji weryfikuje efekty kształcenia w zakresie umiejętności i kompetencji.
3. Test końcowy weryfikuje efekty kształcenia w zakresie wiedzy. Na ocenę pozytywną trzeba uzyskać min. 60% punktów.
Literatura
Adamczyk S., Surdykowska B., Szymański M., Przewodnik po dialogu społecznym, Warszawa 2018. https://www.cpsdialog.gov.pl/images/Publikacje/Przewodnik-po-dialogu-spolecznym.pdf
"Dialog. Pismo Dialogu Społecznego", wydania dostępne na: https://www.cpsdialog.pl/index.php/pages/publikacje/kwartalnik-dialog
Gardawski J., Dialog społeczny w Polsce. Teoria, historia, praktyka, Warszawa 2009.https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KES/struktura/IFSISE/struktura/ZSE/zaklad/wladze/Documents/J.%20Gardawski,%20Dialog%20spoleczny%20w%20Polsce.pdf
Gardawski J., Związki zawodowe na rozdrożu, Warszawa 2001. https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KES/struktura/IFSISE/struktura/ZSE/zaklad/wladze/Documents/J.%20Gardawski,%20Zwi%C4%85zki%20zawodowe%20na%20rozdro%C5%BCu.pdf
Gilejko L., Towalski R., Partnerzy społeczni. Konflikty, kompromisy, kooperacja, Warszawa 2002.
Męcina J. (red.), Dialog społeczny na poziomie zakładu pracy. Między zasadami a realiami, Warszawa 2009. http://www.dialog.gov.pl/gfx/mpips/userfiles/_public/Broszury/Jacek_Mecina.pdf
Towalski R. (red.), Dialog społeczny. Najnowsze dyskusje i koncepcje, Warszawa 2007.
Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców,
Ustawa z dn. 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych,
Ustawa z dn. 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych,
Ustawa z dn. 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego
Witkowski J., Charakterystyka poszczególnych (innych niż strajk) akcji protestacyjnych, "Roczniki Administracji i Prawa" 2012 nr 12, s. 309-330. https://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/dokumenty/Wydawnictwo/Roczniki%20AiP%20-%20pliki/Podzielone/Roczniki%20AiP%202012/Witkowski.pdf
Zybała A. (red.), Polska w dialogu. Tradycja. Zmiany. Porównanie. Perspektywy, Warszawa 2016. https://www.cpsdialog.gov.pl/images/Publikacje/Polska%20w%20dialogu.pdf
W cyklu 2023/24_L:
Adamczyk S., Surdykowska B., Szymański M., Przewodnik po dialogu społecznym, Warszawa 2018. Frieske K.W., Zakrzewska I., Dialog społeczny i jego konteksty, Warszawa 2020, Gilejko L., Towalski R., Partnerzy społeczni. Konflikty, kompromisy, kooperacja, Warszawa 2002. Męcina J. (red.), Dialog społeczny na poziomie zakładu pracy. Między zasadami a realiami, Warszawa 2009. Towalski R. (red.), Dialog społeczny. Najnowsze dyskusje i koncepcje, Warszawa 2007. Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców. Ustawa z dn. 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Ustawa z dn. 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych. Ustawa z dn. 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego. Wasil-Rusecka W., Rola dialogu społecznego w rozwiązywaniu konfliktów społecznych, "Roczniki Nauk Prawnych" 2021 nr 3, s. 127-149. Witkowski J., Charakterystyka poszczególnych (innych niż strajk) akcji protestacyjnych, "Roczniki Administracji i Prawa" 2012 nr 12, s. 309-328. Zybała A. (red.), Polska w dialogu. Tradycja. Zmiany. Porównanie. Perspektywy, Warszawa 2016. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: