Debata publiczna WSE-PO-DPU
Celem zajęć jest:
1. zaznajomienie studentów z najważniejszymi obecnie tematami debaty publicznej, wskazanie głównych stanowisk i sposobów argumentacji obecnych w debacie;
2. zapoznanie studentów z założeniami i głównymi kierunkami analizy dyskursu (discourse analysis), a także nabycie umiejętności posługiwania się narzędziami analizy dyskursu w badaniu debaty publicznej;
3. nabycie przez studentów umiejętności posługiwania się argumentacją popierającą określone stanowisko oraz formułowania kontrargumentów;
4. poznanie przez studentów przyczyn i uwarunkowań obecnego kształtu debaty publicznej w Polsce.
W cyklu 2021/22_Z:
Tematy: I. Analiza dyskursu: II. Przyczyny i uwarunkowania obecnego kształtu debaty publicznej w Polsce II. Stanowiska, argumentacja i środki językowe w debatach dotyczących następujących tematów: |
W cyklu 2022/23_Z:
Tematy: I. Analiza dyskursu: II. Stanowiska, argumentacja i środki językowe w debatach dotyczących następujących tematów: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2021/22_Z: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień | W cyklu 2024/25_Z: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_Z: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_Z: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_Z: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Opis ECTS:
uczestnictwo w zajęciach 30 h
czytanie lektur 30 h
przygotowanie referatu 30 h
wykonywanie zadań domowych 10 h
przygotowanie do zaliczenia 15 h
konsultacje 5 h
SUMA GODZIN: 120 h = 4 ECTS w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim 35 godz (1 ECTS)
| W cyklu 2021/22_Z: uczestnictwo w zajęciach 30 h
czytanie lektur 30 h
przygotowanie referatu 30 h
wyszukiwanie informacji 15 h
przygotowanie do zaliczenia 15 h
120 h = 4 ECTS (1 ECTS = 30 h) | W cyklu 2022/23_Z: uczestnictwo w zajęciach 30 h
czytanie lektur 30 h
przygotowanie referatu 30 h
wyszukiwanie informacji 15 h
przygotowanie do zaliczenia 15 h
120 h = 4 ECTS (1 ECTS = 30 h) |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P2_W06
Student ma uporządkowaną i poszerzoną wiedzę na temat toczącej się (głównie w mediach) debaty publicznej. Zna najważniejsze tematy tej debaty, główne stanowiska, sposoby argumentacji i stosowane środki dyskursywne.
P2_U03
Potrafi klarownie, spójnie i elokwentnie wypowiadać się ustnie
i pisemnie na tematy podejmowane w polskiej debacie publicznej. Potrafi posługiwać się narzędziami analizy dyskursu w badaniu debaty publicznej.
P2_U06
Student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności potrzebnych, aby brać udział w debacie publicznej, samodzielnie planuje swój rozwój. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
P2_U08
Potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną
przedstawiając swój pogląd w zakresie problemów podejmowanych w polskiej debacie publicznej oraz podając argumenty za i przeciw. Potrafi poprowadzić
i podsumować dyskusję motywując uczestników do aktywności
i ustosunkowując się do wyrażanych opinii.
P2_K02
Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w w debacie publicznej oraz inspirowania i kierowania społeczną aktywnością innych osób.
Kryteria oceniania
P2_W06
1) na ocenę bardzo dobrą: student ma uporządkowaną i poszerzoną wiedzę na temat toczącej się (głównie w mediach) debaty publicznej. Zna najważniejsze tematy tej debaty, główne stanowiska, sposoby argumentacji i stosowane środki dyskursywne.
2) na ocenę dobrą: student ma uporządkowaną wiedzę na temat toczącej się (głównie w mediach) debaty publicznej. Zna kilka najważniejszych tematów tej debaty, kilka głównych stanowisk, sposobów argumentacji i stosowane środki dyskursywne.
3) na ocenę dostateczną: student ma wiedzę na temat toczącej się (głównie w mediach) debaty publicznej. Zna niektóre tematy tej debaty, niektóre stanowiska, sposoby argumentacji i kilka stosowanych środków dyskursywnych.
P2_U03, P2_U06, P2_U08
1) na ocenę bardzo dobrą: student potrafi klarownie, spójnie i elokwentnie wypowiadać się ustnie i pisemnie na tematy podejmowane w polskiej debacie publicznej. Potrafi posługiwać się narzędziami analizy dyskursu w badaniu debaty publicznej. Student potrafi samodzielnie planować swój rozwój. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd w zakresie problemów podejmowanych w polskiej debacie publicznej oraz podając argumenty za i przeciw. Potrafi poprowadzić i podsumować dyskusję motywując uczestników do aktywności i ustosunkowując się do wyrażanych opinii.
2) na ocenę dobrą: student potrafi w miarę poprawnie wypowiadać się ustnie i pisemnie na tematy podejmowane w polskiej debacie publicznej. Potrafi posługiwać się większością narzędzi analizy dyskursu w badaniu debaty publicznej. Student w dużym stopniu potrafi samodzielnie planować swój rozwój. Potrafi w miarę poprawnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd w zakresie problemów podejmowanych w polskiej debacie publicznej oraz podając w miarę wyczerpująco argumenty za i przeciw. Potrafi w miarę poprawnie poprowadzić i podsumować dyskusję, motywując uczestników do aktywności i ustosunkowując się do wyrażanych opinii.
3) na ocenę dostateczną: student w miarę poprawnie potrafi wypowiadać się ustnie i pisemnie na niektóre tematy podejmowane w polskiej debacie publicznej. Potrafi posługiwać się kilkoma narzędziami analizy dyskursu w badaniu debaty publicznej. Potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd w zakresie niektórych problemów podejmowanych w polskiej debacie publicznej oraz podając niektóre argumenty za i przeciw. Potrafi w miarę poprawnie poprowadzić i podsumować dyskusję i ustosunkować się do wyrażanych opinii.
P2_K02
1) na ocenę bardzo dobrą: student jest bardzo dobrze przygotowany do aktywnego uczestnictwa w w debacie publicznej oraz inspirowania i kierowania społeczną aktywnością innych osób;
2) na ocenę dobrą: student jest w miarę dobrze przygotowany do aktywnego uczestnictwa w w debacie publicznej oraz inspirowania i kierowania społeczną aktywnością innych osób.
3) na ocenę dostateczną: student jest w niewielkim stopniu przygotowany do aktywnego uczestnictwa w w debacie publicznej oraz inspirowania i kierowania społeczną aktywnością innych osób.
Praktyki zawodowe
---
Literatura
W cyklu 2021/22_Z:
Analiza dyskursu: Debata publiczna: Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle: |
W cyklu 2022/23_Z:
Analiza dyskursu: Debata publiczna: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: