Debata publiczna WSE-PO-DPU
Tematy:
I. Analiza dyskursu:
1. Założenia teoretyczno-metodologiczne analizy dyskursu
2. Narzędzia analizy dyskursu (środki dyskursywne)
3. Gatunki w analizie dyskursu (wystąpienie parlamentarne, wywiad telewizyjny, debata przedwyborcza)
4. Odmiany analizy dyskursu (analiza narracyjna, ramowa, krytyczna)
5. Rodzaje dyskursów (populistyczny, peryferyjny itd.)
II. Stanowiska, argumentacja i środki językowe w debatach dotyczących następujących tematów (omawiane są wybrane tematy spośród podanych):
1. Zakaz handlu w niedzielę
2. Reforma edukacji
3. Model patriotyzmu
4. Spór o zakaz/dopuszczalność aborcji
5. Polityka migracyjna
6. Relacje państwo - Kościół
7. Kondycja Kościoła katolickiego
8. System emerytalny
9. Kara śmierci
10. Imigracja
11. Polityka ekologiczna
12. Spór o in vitro
13. Bezpieczeństwo Polski
W cyklu 2020/21_Z:
Tematy: I. Analiza dyskursu: II. Przyczyny i uwarunkowania obecnego kształtu debaty publicznej w Polsce II. Stanowiska, argumentacja i środki językowe w debatach dotyczących następujących tematów: |
W cyklu 2021/22_Z:
Tematy: I. Analiza dyskursu: II. Przyczyny i uwarunkowania obecnego kształtu debaty publicznej w Polsce II. Stanowiska, argumentacja i środki językowe w debatach dotyczących następujących tematów: |
W cyklu 2022/23_Z:
Tematy: I. Analiza dyskursu: II. Stanowiska, argumentacja i środki językowe w debatach dotyczących następujących tematów: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2020/21_Z: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_Z: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień | W cyklu 2022/23_Z: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student ma uporządkowaną i poszerzoną wiedzę na temat komunikowania politycznego, języka polityki, argumentacji używanej w debacie publicznej.
Umiejętności:
Student potrafi klarownie, spójnie i elokwentnie wypowiadać się ustnie i pisemnie na temat zjawisk i procesów zachodzących w życiu publicznym.
Kompetencje społeczne:
Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym oraz inspirowania i kierowania społeczną aktywnością innych osób.
Opis ECTS:
uczestnictwo w zajęciach 30 h
czytanie lektur 30 h
przygotowanie referatu 30 h
wyszukiwanie informacji 15 h
przygotowanie do zaliczenia 15 h
120 h = 4 ECTS (1 ECTS = 30 h)
Kryteria oceniania
Oceniane będą następujące aktywności studentów:
- obecność na zajęciach
- przygotowanie i wygłoszenie referatu
- przeczytanie zadanych lektur
- udział w dyskusji podczas zajęć
- wykonywanie zadań podczas zajęć i prac domowych
- zaliczenie końcowe (w sposób zdalny, w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem kamery i mikrofonu)
Praktyki zawodowe
---
Literatura
Analiza dyskursu:
M. Brzezińska, P. Burgoński, M. Gierycz, Analiza dyskursu politycznego. Teoria, zastosowanie, granice naukowości, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018, ss. 198.
A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008
A. Horolets (red.), Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008
B. Jabłońska, O polskim dyskursie politycznym na tematy europejskie. Debata nicejsko-konstytucyjna w prasie codziennej, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2009
E. Laskowska, Dyskurs parlamentarny w ujęciu komunikacyjnym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2004
M. Lisowska-Magdziarz, Analiza testu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2006
A. Małyska, Strategie komunikacyjne we współczesnym dyskursie politycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012
R. Wodak, M. Krzyżanowski, Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011
Debata publiczna:
A. Kampka, Debata publiczna, Warszawa 2014
M. Kochan, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2012
M. Kochan (red.), Sztuka debaty, Gdańsk 2014
A. Budzyńska-Daca, Retoryka debaty. Polskie wielkie debaty przedwyborcze 1995-2010, Warszawa 2015
M. Poprawa, Telewizyjne debaty polityków jako przykład dyskursu publicznego, Kraków 2009
P. Legutko, Sztuka debaty czyli jak się nie dać, Kraków 2009
J. Supińska, Debaty o polityce społecznej, Warszawa 2013
M. Andrzejewski (red.), Związki partnerskie. Debata na temat projektowanych zmian prawnych, Toruń 2013
"Debata Edukacyjna" nr 2/2009
Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle:
(będzie podany wkrótce)
W cyklu 2020/21_Z:
Analiza dyskursu: Debata publiczna: Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle: |
W cyklu 2022/23_Z:
Analiza dyskursu: Debata publiczna: |
Uwagi
W cyklu 2020/21_Z:
Zajęcia prowadzone są w sposób zdalny z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: