Cywilizacja i kultura europejska. Wybrane zagadnienia WSE-PO-CKE
Konwersatorium poświęcone wybranym przejawom zmian kulturowo - cywilizacyjnych we nowoczesnej Europie.
Głównym celem seminarium jest rekonstrukcja wybranych zmian kulturowo - cywilizacyjnych zachodzących w nowoczesnej Europie. Uczestnicy zajęć, sięgając do fragmentów klasycznych opracowań socjologicznych i antropologicznych na temat życia społecznego w Europie poznają zmiany zachodzące w temporalności (sposobie przeżywania czasu), komunikacji społecznej (oralność i piśmienność), podstawowych strukturach społecznych (wspólnota i stowarzyszenie), a także śledzą proces narodzin nowoczesnej kultury kapitalistycznej i masowej.
Poprzez to śledzą drogę społeczeństw Europy od stadium kultury tradycyjnej do stadium nowoczesnej cywilizacji. Także dzięki temu, rekonstruują i uwewnętrzniają znacznie często używanych w debacie publicznej pojęć takich jak: "kultura tradycyjna", "nowoczesność", "rozwój cywilizacyjny", "kryzys cywilizacji".
W cyklu 2021/22_L:
Konwersatorium poświęcone wybranym przejawom zmian kulturowo - cywilizacyjnych we nowoczesnej Europie. Głównym celem seminarium jest rekonstrukcja wybranych zmian kulturowo - cywilizacyjnych zachodzących w nowoczesnej Europie. Uczestnicy zajęć, sięgając do fragmentów klasycznych opracowań socjologicznych i antropologicznych na temat życia społecznego w Europie poznają zmiany zachodzące w temporalności (sposobie przeżywania czasu), komunikacji społecznej (oralność i piśmienność), podstawowych strukturach społecznych (wspólnota i stowarzyszenie), a także śledzą proces narodzin nowoczesnej kultury kapitalistycznej i masowej. Poprzez to, śledzą drogę społeczeństw Europy od stadium kultury tradycyjnej do stadium nowoczesnej cywilizacji. Także dzięki temu, rekonstruują i uwewnętrzniają znacznie często używanych w debacie publicznej pojęć takich jak: "kultura tradycyjna", "nowoczesność", "rozwój cywilizacyjny", "kryzys cywilizacji". |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Podstawowe zakładane efekty kształcenia to:
-nabycie wiedzy na temat zmian wybranych atrybutów cywilizacji europejskiej
-------------------------------------------------------------------
Według planu, nakład pracy studenta w czasie zajęć to 2 pkt. ECTS.
Z czego studenci mogą zdobyć:
0,5 pkt - za udział w zajęciach;
0,25 pkt - przygotowując się do zajęć (czytając teksty na zajęcia oraz przygotowując prezentację);
0,75 pkt - pisząc pracę zaliczeniową;
0,5 pkt - powtarzając materiał do testu końcowego
Kryteria oceniania
Zakładana skala osiągniętych efektów uczenia się:
Ad. Nabycie wiedzy na temat zmian wybranych atrybutów cywilizacji europejskiej.
- Nabycie wiedzy na temat zmian wybranych atrybutów cywilizacji europejskiej w stopniu podstawowym - ocena dostateczna.
- Nabycie wiedzy na temat zmian wybranych atrybutów cywilizacji europejskiej. w stopniu dobrym - ocena dobra.
- Nabycie wiedzy na temat zmian wybranych atrybutów cywilizacji europejskiej w stopniu bardzo dobrym - ocena bardzo dobra.
Ad. Uwewnętrznienie takich pojęć jak: tradycyjna kultura, nowoczesna cywilizacja, rozwój społeczno - kulturowy, kryzys cywilizacji.
- Rozumienie złożoności tych pojęć w stopniu podstawowym - ocena dostateczna.
- Rozumienie złożoności tych pojęć w dobrym stopniu - ocena dobra.
- W pełni samodzielna i pogłębiona umiejętność interpretacji tych pojęć - ocena bardzo dobra.
--------------------------------------
1. Warunki zaliczenia zajęć:
-Obecność obowiązkowa (limit jeden nieusprawiedliwionej nieobecności).
-Zaliczenie wszystkich kartkówek.
-Napisanie pracy zaliczeniowej (na 7-8 stron) nt.:
„Cywilizacja europejska XXI w. Kondycja, siła, słabości”
lub: „Źródła cywilizacji europejskiej XXI. Żywe i zapomniane”
2. Ocena:
-Podstawą wystawienia oceny jest zdanie kolokwium w formie pisemnego testu otwartego (2-3 pytania) otwarte).
-Zaliczenie wszystkich kartkówek w zwykłej formie, w pierwszym terminie podnosi (każdą) ocenę z testu o jeden stopień.
-Napisanie pracy na ocenę bardzo dobrą podnosi (pozytywną) ocenę z testu o jeden stopień.
-Napisanie pracy na ocenę dobrą podnosi (pozytywną) ocenę z testu o ½ stopnia.
-Autor wybranej w plebiscycie 1 najlepszej prezentacji otrzymuje ½ stopnia wyższej (pozytywnej) oceny z testu.
Literatura
Andrzej Mencwel (red.), Antropologia kultury, Warszawa 2000;
Wolter Ong, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Lublin 1992;
Max Weber, Max Weber , Etyka protestancka a duch kapitalizmu, Lublin 1994;
David Riesman, Samotny tłum, Warszawa, 1971;
Daniel Bell, Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Warszawa 1994;
George Ritzer, Mcdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 1997;
Niall Ferguson, Cywilizacja. Zachód i reszta, Warszawa 2013;
Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej, Warszawa 2002;
Samuel Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 2007;
Jerzy Jedlicki, (red.) Uniwersalizm a swoistość kultury polskiej, Lublin, 1990;
Leszek Kołakowski, Cywilizacja na ławie oskarżonych, Warszawa 1990.;
Sławomir Sowiński, Kryzys Europy jako spór „kultury” z „cywilizacją”. Kilka uwag semantycznych, w: Piotr Mazurkiewcz i Krzysztof Wielecki (red), „Inny” człowiek w „innym społeczeństwie”? Europejskie dyskursy, Centrum Europejskiej UW, Warszawa 2008, s. 25 - 38.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: