Republika Czeska WSE-PO-C
I Państwo i społeczeństwo do 1989 roku
1. Historia państwowości i fundamenty tożsamości narodowej w XX stuleciu (dyskusja)
Literatura:
Antoszewski A., Geneza Republiki Czeskiej, w: Albin B. J., Baluk W. (red), Republika Czeska, Wrocław 2005, s. 13-18.
Galandauer J., Rozpad Monarchii Austro-Węgierskiej i nowy porządek polityczny w przestrzeni środkowoeuropejskiej, http://www.historia-wspolczesna.pl/rubrika/305-nauczanie/?page=2
2. Instytucje – tradycje konstytucyjne (dyskusja)
Literatura:
Bankowicz M., Czechosłowacja, w: tenże, Transformacje konstytucyjnych systemów władzy państwowej w Europie Środkowej, Kraków 2010, s. 35-78.
3. Historia zmian społecznych – fundamentalne reformy gospodarcze i polityczne w XX stuleciu (dyskusja x2)
Literatura:
Bankowicz M., Czechosłowacja, w: tenże, Transformacje konstytucyjnych systemów władzy państwowej w Europie Środkowej, Kraków 2010, s. 78-114.
Krpec O., Polityka gospodarcza Republiki Czeskiej (1991-2003), w: Albin B. J., Baluk W. (red), Republika Czeska, Wrocław 2005, s. 91-110.
Průcha V., Ogólna charakterystyka gospodarki czechosłowackiej w okresie międzywojennym , w: Historia gospodarcza Czechosłowacji XX wieku, Warszawa 1979 r., s. 39-47.
4. Okres komunistyczny - specyfika (zajęcia on-line)
Bankowicz M., Komunistyczny zamach stanu, w: tenże, Zlikwidowane państwo, Kraków 2003, s. 53-68.
Bankowicz M., Praska wiosna, w: Zlikwidowane państwo, Kraków 2003, s. 54-84.
II Państwo demokratyczne
1. Społeczeństwo – struktura społeczna, zmiany okresu transformacyjnego (dyskusja z elementami prezentacji danych przez prowadzącego)
Literatura:
Mečiar M., Polityka społeczna w Republice Czeskiej po 1989 r. (wybrane fragmenty), w: Albin B. J., Baluk W. (red), Republika Czeska, Wrocław 2005, s. 111-131.
www.csu.cz
2. Konflikty społeczne, narodowościowe w okresie transformacyjnej demokratyzacji (dyskusja na podstawie materiałów przygotowanych przez prowadzącego)
Literatura:
Tolerance našich občanů k příslušníkům menšin se pozvolna zvyšuje, Informace z výzkumu Trendy 4/2001, http://www.stem.cz
Konvička L., Sociální nerovnosti: je naše společnost rovnostářská? STEM 2001, http://www.stem.cz
3. Instytucje – model rządzenia (zmiany konstytucyjne) (dyskusja)
Literatura:
Bankowicz M., Czechy, w: tenże, Transformacje konstytucyjnych systemów władzy państwowej w Europie Środkowej, Kraków 2010, s. 87-115.
Bankowicz M., Vaclav Havel: Od dysydenta do prezydenta, w: tenże, Zlikwidowane państwo, Kraków 2003, s. 115-132.
4. Instytucje – system partyjny i wybory (dyskusja)
Literatura:
Cichosz M., Partie polityczne na czeskim rynku politycznym, w: : Albin B. J., Baluk W. (red), Republika Czeska, Wrocław 2005, s. 59-88.
Sokół W., Stabilizacja czeskiego systemu partyjnego, w: Kowalczyk K., Tomczak Ł., Czechy. Polska. Ukraina, Partie i systemy partyjne. Stan i perspektywy, Toruń 2007, s. 182-198.
www.volby.cz
III Współczesne wyzwania i specyfika debaty publicznej
1. Integracja europejska i polityka zagraniczna (dyskusja)
Literatura:
Mareš M., Polityka zagraniczna i bezpieczeństwa Republiki Czeskiej, w : Albin B. J., Baluk W. (red), Republika Czeska, Wrocław 2005, s. 245-270.
Tomaszewski J., Republika Czeska: między ideą demokracji a pragmatyzmem, w: tenże, Czechy i Słowacja, Warszawa 2006, s. 307-327.
2. Kwestie tożsamościowe (dyskusja i analiza tekstu źródłowego)
Literatura:
Hroch M., Jak powstawały małe narody w Europie? w: Małe narody Europy, Wrocław 2003, s. 15-18.
Patočka J., Kim są Czesi, Kraków 1997 r. (wybrane fragmenty)
Siwek T., Podziały wewnętrzne w Republice Czeskiej, "Przegląd Geograficzny" 2010, 82, 4, s. 531–548.
Siwek T., Morawianie, "Sprawy Narodowościowe - Seria nowa" 2002, z .20, s. 125-136.
3. Reformy gospodarcze
4. Kryzysy rządowe (dyskusja poprzedzona prezentacją studentów nt. kryzysów politycznych w ostatnich 10 latach oraz wstępem prowadzącego nt. zmian pozycji prezydenta)
Literatura:
Wojtas K. Wybory w 2010 r. w Republice Czeskiej a układ rywalizacyjny, /w:/ T. Mołdawa, J. Zaleśny (red.), Parlamentaryzm w świecie współczesnym. Między ideą a rzeczywistością, Warszawa 2011.
Wojtas K., Czeska polityka koalicyjna – w poszukiwaniu reguł /w:/ 20 lat doświadczeń transformacji w Europie Środkowej i Wschodniej, J. Wojnicki (red.), Pułtusk 2011.
Nečas podał się do dymisji w związku ze skandalem korupcyjnym, http://wyszehrad.com/czechy/aktualnosci/necas-podal-sie-do-dymisji-w-zwiazku-ze-skandalem-korupcyjnym
Czesi czekają na rząd Nečasa, http://www.rp.pl/artykul/499462-Czesi-czekaja-na-rzad-Necasa.html
Kolejny kryzys w czeskiej koalicji rządowej, http://wyszehrad.com/czechy/aktualnosci/kolejny-kryzys-w-czeskiej-koalicji-rzadowej
Klęska czeskiego premiera, http://www.rp.pl/artykul/281484-Kleska-czeskiego-premiera.html
Kubat M., Co nedělat s parlamentním režimem v České republice. Causa přímé volby prezidenta, w: Současná česká politika Co s neefektivním režimem?, Brno 2013, s. 89-98.
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2020/21_Z: |
Efekty kształcenia
- Wiedza na temat historii i bieżącej sytuacji na scenie politycznej Republiki Czeskiej,
- Umiejętność wskazania uwarunkowań instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych historii Republiki Czeskiej i bieżącej sytuacji na scenie politycznej,
- Umiejętność dyskusji na tematy polityki wewnętrznej Republiki Czeskiej,
- Umiejętność przekazania i zaprezentowania w/w wiedzy w mediach społecznościowych (blog ekspercki),
- Wiedza na temat. źródeł informacji o życiu politycznym w Republice Czeskiej.
Kryteria oceniania
Obecność. Wszystkie zajęcia są obowiązkowe. Można dwukrotnie je opuścić bez konieczności usprawiedliwiania. Trzecia i każda następna nieobecność wymaga zaliczenia poprzez napisanie pracy pisemnej na zadany przez prowadzącego temat (6 tys. znaków za każdą nieobecność). Jeżeli liczba nieobecności przekroczy 7, zajęcia nie mogą zostać zaliczone. W sytuacjach losowych decyduje Dziekan.
Brak zaliczenia następuje także w przypadku nie oddania prac pisemnych za nieobecności, lub oddania prac, których jakość je dyskwalifikuje (np. plagiat).
Aktywność - podczas każdych zajęć student może uzyskać 2 pkt. które podnoszą jego ocenę końcową z przedmiotu.
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NzYxM2UxOTAtYzM1NC00YThiLWI4OWEtYmYwOTBiMWZmYmUz%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2212578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3%22%2c%22Oid%22%3a%2216fd8ee9-018d-4718-8543-6bf0d6ff67b7%22%7d
Brak zapoznania się z literaturą zadaną przez prowadzącego wiąże się z koniecznością napisania pracy (6 tys. znaków) lub odrobieniem zaległości na dyżurze.
Esej i jego obrona - można zdobyć 100 pkt.
By zaliczyć przedmiot konieczne jest uzyskanie 51 pkt z kolokwium.
Literatura
Jak wyżej
Literatura uzupełniająca:
Piotr M. Majewski, Kiedy wybuchnie wojna?, Warszawa 2019.
M. Szczygieł, Gottland, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2006.
W. Nawrocki, "Kwestia czeska", tożsamość narodowa, litertura i polityka. Szkice i uwagi, Piotrków Trybunalski 2000.
K. Wojtas, Partie populistyczne w Czechachi na Słowacji, Warszawa, Scholar 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: