Antropologia polityki WSE-PO-APk
Kurs ma na celu pogłębioną refleksję nad politycznością jako zjawiskiem antropologicznym i filozoficznym. Punktem wyjścia jest założenie, że polityka nie jest wyłącznie domeną państwa, nowoczesnych instytucji czy formalnych systemów prawa, lecz stanowi fundamentalny wymiar życia społecznego, obecny w różnorodnych kontekstach historycznych i kulturowych. Celem zajęć jest krytyczna analiza tego, jak ludzie w różnych epokach i miejscach organizowali władzę, rozwiązywali konflikty, legitymizowali autorytet oraz tworzyli wyobrażenia dobra wspólnego i sprawiedliwości.
Pierwszy blok tematyczny dotyczy genezy władzy i autorytetu. Zbadamy konkurencyjne teorie dotyczące początków porządku politycznego: od ujęć ewolucyjnych, akcentujących naturalność hierarchii i dominacji, po teorie wskazujące na kulturową i symboliczną konstrukcję władzy. Szczególną uwagę poświęcimy analizie napięcia między wolnością a przymusem jako fundamentalnemu problemowi polityki. Przyjrzymy się materiałom archeologicznym i etnograficznym, które pozwalają uchwycić momenty przejścia od wspólnot egalitarnych do pierwszych struktur wodzowskich i proto-państwowych, analizując znaczenie pokrewieństwa, senioratu oraz dystrybucji dóbr w procesach wytwarzania władzy.
Drugi blok zajęć poświęcony jest problemowi legitymizacji. W oparciu o klasyczne rozróżnienie Maxa Webera między władzą tradycyjną, charyzmatyczną i legalno-racjonalną, omówimy mechanizmy wytwarzania zgody i posłuszeństwa w różnych formach organizacji społecznej. Inspirując się myślą Michela Foucaulta, rozważymy pojęcie władzy jako relacyjnej i rozproszonej, a także sposoby, w jakie rytuał, symbolika i ideologia kształtują relacje dominacji. Przeanalizujemy przypadki historyczne i etnograficzne, w których autorytet ulega załamaniu, co prowadzi do transformacji porządku politycznego.
Kolejna część kursu dotyczy teorii umowy społecznej i jej krytyki. Zestawimy filozoficzne koncepcje Hobbesa, Locke’a i Rousseau dotyczące stanu natury, suwerenności i wolności z ustaleniami antropologii dotyczącej społeczeństw bezpaństwowych. Poddamy refleksji problem, na ile wizje „stanu natury” stanowiły rzeczywisty opis kondycji ludzkiej, a na ile były konstruktem ideologicznym, służącym legitymizacji nowoczesnej formy państwowości. Omówimy też współczesne badania wskazujące na złożoność i zmienność form politycznych w pradziejach, co otwiera nowe perspektywy dla rozumienia ludzkiej zdolności do organizacji społecznej.
Znaczące miejsce w kursie zajmie problematyka pokrewieństwa, klanu i plemienia jako podstawowych form porządku politycznego. Analizując klasyczne ujęcia systemów segmentarnych, zbadamy, jak genealogia wyznaczała strukturę władzy, regulowała spory i kształtowała mechanizmy redystrybucji. Przyjrzymy się także roli płci i generacji w strukturach politycznych oraz przejściu od porządku pokrewieństwa do porządku terytorialnego, które stworzyło podłoże dla powstania państw.
Kurs podejmuje również wątek rytuału, symbolu i sacrum w polityce. Odwołując się do teorii Emila Durkheima i Clifforda Geertza, zastanowimy się nad polityczną funkcją rytuału jako performatywnego aktu reprodukującego porządek społeczny. Omówimy zjawisko sakralnej władzy królewskiej i związane z nią praktyki, a następnie przeanalizujemy, w jaki sposób w nowoczesnych społeczeństwach nacjonalizm i rytuały państwowe przejęły funkcję tworzenia wspólnotowej tożsamości. Refleksji poddamy także współczesne rytuały polityczne – od ceremonii państwowych po protesty społeczne – jako formy wytwarzania i kwestionowania legitymizacji.
W kolejnych tygodniach przyjrzymy się przemocy i wojnie jako elementom konstytutywnym polityczności. Omówimy antropologiczne debaty dotyczące „pierwotnej wojny”, rytualizacji konfliktu oraz pojęcia państwa jako monopolisty przemocy. Szczególna uwaga zostanie poświęcona także praktykom oporu bez przemocy, które otwierają możliwość alternatywnych form politycznego działania.
W części poświęconej ekonomii i formom politycznym analizie poddane zostaną teorie wymiany i daru (Mauss), redystrybucji i gospodarki moralnej (Polanyi, Scott). Rozważymy, w jaki sposób ekonomiczne podstawy życia społecznego kształtują hierarchię, władzę i instytucje polityczne, oraz jak transformacje kapitalizmu i neoliberalizmu wpływają na współczesne relacje władzy.
Szczególne znaczenie w kursie ma blok poświęcony kolonializmowi i imperiom jako kluczowym procesom kształtowania nowoczesnej polityki. Przeanalizujemy kolonialne „wynalezienie” plemion i grup etnicznych, mechanizmy rządzenia pośredniego oraz powstawanie hybrydowych form władzy. Zastanowimy się nad sposobami, w jakie społeczeństwa kolonizowane stawiały opór, tworzyły alternatywne formy suwerenności i prowadziły walkę o uznanie. Dyskusję uzupełni krytyczna refleksja nad dekolonizacją antropologii i polityki.
Kurs zakończy analiza demokracji i jej alternatyw antropologicznych. Przyjrzymy się etnograficznym przykładom społeczeństw egalitarnych i praktyk podejmowania decyzji opartych na konsensusie. Omówimy krytykę demokracji przedstawicielskiej oraz możliwości budowania bardziej partycypacyjnych form polityczności. W końcowej części rozważymy wyzwania XXI wieku: globalizację, migracje, przemiany suwerenności, a także kryzys klimatyczny i antropocen jako konteksty powstawania nowych form wspólnotowości i oporu.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2025/26_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
W toku kursu student uzyskuje pogłębioną wiedzę o interpretacjach antropologicznego ugruntowania nowoczesnej polityki, w szczególności o relacji między koncepcją człowieka a koncepcją społeczeństwa i polityki. Pogłębia również wiedzę o antropologicznym uwarunkowaniu form uczestnictwa w życiu politycznym i przeświadczeń o roli człowieka w społeczeństwie.
Kryteria oceniania
OPIS ECTS:
30 godz. - udział w zajęciach i przygotowanie do kolokwium - 1 pkt ECTS
30 godz. - praca własna studenta (literatura) sprawdzana każdorazowo wejściówkami oraz przygotowanie referatu - 1 pkt ECTS
W związku z przyznaną kursowi punktacją (2 ECTS) konwersatorium ma charakter obowiązkowy. Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze.
Literatura
Antologie tekstów:
Bohr Christoph, Schmitz Christian (red.), Europa i jej antropologia polityczna. Człowiek jako droga historii – o filozofii Karola Wojtyły, KAS, Warszawa 2016
Dardziński Piotr, Longchamp de Berier Franciszek ks., Szczucki Kazimierz (red.), Prawo naturalne – natura prawa, C.H.Beck, Warszawa 2011.
Duchliński Piotr, Hołub Grzegorz (red.), Oblicza natury ludzkiej. Studia i rozprawy, Ignatianum, WAM, Kraków 2010.
Dochnal Wojciech, Posern-Zieliński Aleksander (red.), Antropologia i polityka. Szkice z badań nad kulturowymi wymiarami władzy, KNE PAN, Warszawa 2011.
Gierycz Michał, Grosfeld Jan (red.), Zmagania początku tysiąclecia, Łośgraf, Warszawa 2012.
Kowolik Stanisław (red.), Człowiek a ideologie, KNS Fundacja Kolpinga, Tarnowskie Góry 2021
Mazur Piotr Stanisław (red.), Spór o osobę w świetle klasycznej koncepcji człowieka. Studia i rozprawy, Ignatianum, WAM, Kraków 2012.
Nowicka Ewa, Głowacka – Grajper Małgorzata, Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, PWN, Warszawa 2007.
Shore Cris, Wright Susan (red.), Anthropology of Policy. Critical perspectives on governance and power, Routledge, London & New York 2005
Monografie i podręczniki:
Bertolis Ottavio De, Elementy antropologii prawa, tłum. Paweł Borkowski, Rhetos, Warszawa 2013.
Delsol Chantal, Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesnosc, Pax, Warszawa 2017
Dumont Louis, Homo hierarchicus. System kastowy i jego implikacje, tłum. A. Lebeuf, Nomos, Kraków 2009.
Gierycz Michał, Europejski spór o człowieka. Studium z antropologii politycznej, UKSW, Warszawa 2017
Kowalczyk Stanisław ks., Zarys filozofii człowieka, Wydawnictwo Diecezjalne, Sandomierz 2002.
Kowalski Krzysztof, Europa: mity, modele, symbole, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2002.
Krąpiec Mieczysław Albert OP, Człowiek i polityka, Towarzystwo św. Tomasza z Akwinu, Lublin 2007.
Lewellen Ted C., Antropologia polityczna. Wprowadzenie, tłum. Alicja Dąbrowska, Tomasz Sieczkowski, WUJ, Kraków b.r.w.
Levi-Strauss Claude, Antropologia strukturalna, tłum. Krzysztof Pomian, Aletheia, Warszawa 2009.
Lewis C.S., Koniec człowieczeństwa, Esprit, Kraków 2013
Luzbetak Louis J., Kościół i kultury. Nowe perspektywy antropologii misyjnej, tłum. Stanisław Tokarski, Verbinum, Warszawa 1998
Piechowiak Marek, Filozofia praw człowieka, KUL, Lublin 1999.
Picker Eduard, Godność człowieka a życie ludzkie, tłum. Jarosław Merecki, Oficyna Naukowa, Warszawa 2007.
Ratzinger Joseph kard., Europa Benedykta w kryzysie kultur, tłum. Wiesława Dzieża, Częstochowa 2006.
Ryszka Franciszek, Nauka o polityce. Rozważania metodologiczne, PWN, Warszawa 1984.
Spaeamann Robert, Granice, tłum. Jarosław Merecki, Oficyna Naukowa, Warszawa 2006.
Spaemann Robert, Osoby. O różnicy między czymś a kimś, tłum. Jarosław Merecki SDS, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001.
Spaemann Robert, Rousseau – człowiek czy obywatel. Dylemat nowożytności, tłum. Jarosław Merecki SDS, Oficyna Naukowa, Warszawa 2011
Stawrowski Zbigniew, Prawo naturalne a ład polityczny, Instytut Myśli Józefa Tischnera, ISP PAN, Kraków–Warszawa 2006.
Wojtyła Karol kard., Antropologia encykliki „Humanae vitae”, „Analecta Cracoviensa” X 1978.
|
W cyklu 2025/26_Z:
Ted C. Lewellen, Antropologia polityczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2003 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: