Samorząd i polityka lokalna WSE-OG-PO-SIP
Zajęcia składają się z trzech części:
1. wykład prezentujący treści w oparciu o literaturę przedmiotu.
2. prezentacje studentów:
- elementy obowiązkowe każdej prezentacji:
(a) charakterystyka wybranej gminy
(b) wskazanie składu organów stanowiących i
wykonawczych (włącznie z charakterem rządzącej koalicji)
(c) prezentacja kilku wybranych aktów prawa
miejscowego z ostatniego roku
(d) krótkie przedstawienie i analiza aktualnego budżetu
danej jednostki samorządu terytorialnego
- czas trwania jednej prezentacji ok. 15-20 minut.
3. test końcowy, dotyczący zagadnień omawianych podczas części 1.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A. WIEDZA
Symbol Treść
PEK_W01 Student posiada wiedzę na temat podstawowych pojęć dotyczących samorządu terytorialnego.
PEK_W02 Student posiada wiedzę na temat genezy i historii samorządu terytorialnego.
PEK_W03 Student posiada wiedzę na temat aktualnych podstaw prawnych funkcjonowania samorządu terytorialnego (zarówno ram prawnych krajowych jak i międzynarodowych).
PEK_W04 Student posiada wiedzę na temat organizacji gminy, powiatu oraz województwa.
PEK_W05 Student posiada wiedzę na temat pracowników samorządowych (ich pracy i kompetencji) oraz form demokracji bezpośredniej w ramach wspólnoty samorządowej.
PEK_W06 Student posiada wiedzę na temat aktów prawa miejscowego oraz finansów jednostek samorządu terytorialnego
B. UMIEJĘTNOŚCI
PEK_U01 Student posiada umiejętność odróżniania form demokracji bezpośredniej w ramach wspólnoty samorządowej, sposobu konstruowania budżetu lokalnego (wraz ze źródłami dochodów).
PEK_U02 Student posiada umiejętność odróżniania form demokracji bezpośredniej w ramach wspólnoty samorządowej, sposobu konstruowania budżetu lokalnego (wraz ze źródłami dochodów)
PEK_U03 Student posiada umiejętność konstruowania aktów prawa miejscowego
C. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PEK_K01 Student posiada zdolność konceptualizacji w zakresie: (a) rozpoznania charakteru i działalności danej jednostki samorządu terytorialnego; (b) rozumienia obowiązków i uprawnień pracowników samorządowych; (c) czynnego udziału w sprawowaniu władzy na szczeblu samorządowym zarówno w formule bezpośredniej, jak i przedstawicielskiej.
Literatura
OBOWIĄZKOWA
Izdebski H., Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, Warszawa 2014. (najnowsza: Izdebski H., Samorząd terytorialny. Pionowy podział władzy, Warszawa 2020.)
Dolnicki B., Samorząd terytorialny, Kraków 2012. (najnowsza: 2019)
ZALECANA
Kaszok A., Prawo samorządu terytorialnego, Wyd. OD.NOWA, 2020.
Gawłowski R., Michalski P., Mako K., Samorząd terytorialny w systemie administracji publicznej, Wyd. CEDEWU, 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: