Tradycje ideowe Europy WSE-OG-EU-TIE.
Tematyka zajęć:
1. Źródła kultury europejskiej.
2. Persona
3. Wolność
4. Równość
5. Sprawiedliwość
6. Jedność i różnorodność
7. Logos - grecki typ racjonalności
8. Ethos - tradycje etyczne
9. Prawda / kłamstwo
10. Dobro / zło
11. Nomos - tradycje prawne
12. Deus - między monoteizmem religijnym a pluralizmem wyznaniowym
13. Societas - od podmiotowości osoby do podmiotowości społeczeństwa
14. Stałość / zmienność
15. Porządek / nieporządek. Zorganizowanie / chaos
16. Ograniczoność / nieograniczoność
17. Współpraca / podporządkowanie
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
- student ma wiedzę na temat kulturowych, religijnych, społecznych i ekonomicznych uwarunkowań życia społecznego i politycznego w Europie w wymiarze historycznym i współczesnym;
- student posiada wiedzę o kulturowym wymiarze integracji europejskiej, jej źródłach, w tym o istocie kulturowej „jedności w różnorodności”, europejskim systemie ochrony praw człowieka, aksjologii i prawach podstawowych Unii Europejskiej;
- student potrafi ukazać relacje między ekonomicznymi, politycznymi, prawnymi, społecznymi i kulturowymi aspektami procesu integracyjnego. Rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie procesu europeizacji w jego różnorodnych wymiarach;
- student umie wyjaśnić kulturowe uwarunkowania integracji europejskiej, wyodrębniać elementy kulturowe składające się na kulturową specyfikę Europy, ukazać związek między aksjologią a prawami podstawowymi.
Opis ECTS:
22,5 godz. - udział w zajęciach
7,5 godz. - przygotowanie referatu
20 godz. - lektura zadanych tekstów
30 godz. - napisanie eseju
10 godz. - przygotowanie do zaliczenia
= 3 ECTS [1 ECTS = 25-30 godz.]
Kryteria oceniania
Oceniane będą:
- treść i sposób przekazania treści podczas wygłaszanego referatu
- udział w dyskusji podczas zajęć
- wykonywanie zleconych zadań domowych, w tym napisanie eseju
- wiedza w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach
W przypadku referatu i aktywności podczas zajęć oceniane będą: treść, logiczność, język, pomysłowość, zaangażowanie.
Oceny referatu i aktywności podczas zajęć dokona prowadzący na zakończenie każdych zajęć.
Wiedza w zakresie omawianych zagadnień będzie sprawdzona podczas zaliczenia końcowego na ostatnich zajęciach. Zaliczenie końcowe będzie w formie ustnej w trybie zdalnym (w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem kamery i mikrofonu).
Praktyki zawodowe
---
Literatura
Lektury obowiązkowe:
P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, Warszawa 2001.
Chantal Delsol, Kamienie węgielne, Kraków 2018.
K. Polus-Rogalska (oprac.), Idee Europy. Wybór tekstów, Bydgoszcz 2004.
M. Koźmiński (red.), Cywilizacja europejska, Warszawa 2005.
S. Kowalczyk, Człowiek a społeczność. Zarys filozofii społecznej, Lublin 1996.
Lektury uzupełniające:
F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, Warszawa 2006.
C. Dawson, Tworzenie się Europy, Warszawa 2000.
K. Modzelewski, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004.
J. Ortega y Gasset, Rozmyślania o Europie, Warszawa 2006,
R. Schuman, Dla Europy, Kraków 2000.
C. Bohr, C. Schmitz (red.), Europa i jej antropologia polityczna. Człowiek jako droga historii – o filozofii Karola Wojtyły, Warszawa 2016.
Pierre Manent, Beyond Radical Secularism, S. Augustin's Press, South Bend 2016.
Chantal Delsol, Nienawiść do świata. Totalitaryzmy i ponowoczesność, Warszawa 2017.
P. Mazurkiewicz, Europa jako kinder niespodzianka, Kraków 2017.
Michał Gierycz, Europejski spór o człowieka, Warszawa 2017.
Prowadzący zajęcia będzie zadawać jeszcze inne lektury osobom przygotowującym referaty na dany temat.
Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle:
https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=16005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: