Historia filozofii - ćw. WSE-EU-WdF
Podczas prowadzonych zajęć studenci zapoznają się z głównymi filozofami reprezentującymi swoje epoki, oraz z najbardziej wpływowymi prądami i koncepcjami, które powstały wśród omawianych postaci od VII wieku przed narodzeniem Chrystusa do współczesności. Omówione zostaną poglądy tych filozofów, którzy wywarli największy wpływ na kształtowanie się filozofii europejskiej. Ćwiczenia mają na celu wyłonienie podstawowych filozoficznych zagadnień z omawianych epok, ukazanie najważniejszych idei, rozwoju myśli filozoficznej oraz jej wpływu na kształtowanie się kultury w kręgu cywilizacji europejskiej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- studenci potrafią operować terminologią filozoficzną
- rozumieją wpływ filozofii na uformowanie obecnej kultury
- znają wybranych filozofów oraz ich główne idee
Umiejętności:
- studenci potrafią analizować teksty filozoficzne
- wiedzą jak argumentować koncepcje filozoficzne
- potrafią odnieść się w swoich wypowiedziach do omawianych filozofów oraz ich myśli
Kompetencje społeczne:
- studenci mają świadomość spuścizny filozoficznej, która wywarła znaczący wpływ na ukształtowanie się kultury europejskiej
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział w zajęciach
- ocena z kolokwium
- prezentacja
Literatura
Podczas zajęć analizowane będą fragmenty następujących dzieł:
1. Jean Pierre Vernant – Źródła myśli greckiej
2. Platon – Fedon
3. Platon – Państwo, Prawa
4. Arystoteles – Metafizyka, Etyka Nikomachejska
5. św. Augustyn – O naturze dobra
6. św. Tomasz z Akwinu – Traktat o Bogu
7. Kolokwium
8. Kartezjusz – Rozprawa o metodzie
9. Locke, "Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego”
10. D. Hume, "Badania dotyczące rozumu ludzkiego"
11. I. Kant, "Krytyka czystego rozumu", „Prolegomena”
12. F. Nietzsche, „Antychryst”, „Wiedza radosna
13. E. Husserl, „Idea fenomenologii”, „Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii”
14. M. Heidegger, „Bycie i czas”
15. Neopozytywizm, filozofia analityczna, M. Heller, „Filozofia nauki”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: