Wprowadzenie do europeistyki WSE-EU-WEU
Tematy podejmowane na zajęciach:
1. Europa jako przestrzeń geograficzna
2. Europa jako przestrzeń kulturowa
3. Narody, mniejszości narodowe i etniczne w Europie
4. Regionalizm w Europie
5. Ruchy migracyjne w Europie
6. Systemy i ustroje polityczne państw europejskich
7. Koncepcje integracji europejskiej
8. Procesy integracyjne i dezintegracyjne we współczesnej Europie
9. Polityczny, instytucjonalny i prawny wymiar integracji europejskiej
10. Gospodarczy wymiar integracji europejskiej
11. Społeczny wymiar Europy
12. Bezpieczeństwo europejskie
13. Europa we współczesnych stosunkach międzynarodowych i procesach globalizacji
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2025/26_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 1) udział w zajęciach 30 godzin
2) przygotowanie referatu 10 godzin
3) wykonywanie zadań domowych 5 godzin
4) czytanie zadanej lektury 10 godzin
5) udział w konsultacjach 5 godzin
6) napisanie eseju 15 godzin
SUMA GODZIN: 75 = 3 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim - 35 godzin (1 ECTS)
| W cyklu 2022/23_Z: 1) udział w zajęciach 30 godzin
2) przygotowanie referatu 10 godzin
3) wykonywanie zadań domowych 5 godzin
4) czytanie zadanej lektury 10 godzin
5) udział w konsultacjach 5 godzin
6) napisanie eseju 15 godzin
SUMA GODZIN: 75 = 3 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim - 35 godzin (1 ECTS)
| W cyklu 2025/26_Z: 1) udział w zajęciach 30 godzin
2) przygotowanie referatu 10 godzin
3) wykonywanie zadań domowych 5 godzin
4) czytanie zadanej lektury 10 godzin
5) udział w konsultacjach 5 godzin
6) napisanie eseju 15 godzin
SUMA GODZIN: 75 = 3 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim - 35 godzin (1 ECTS)
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza:
Student posiada wiedzę, czym są studia europejskie, zna ich specyfikę i relacje do innych nauk, zna też podstawowe pojęcia (siatkę pojęciową) i podstawowe problemy (zagadnienia) podejmowane w ramach studiów europejskich (E1_W01);
Student ma podstawową wiedzę o charakterystycznych dla Europy strukturach społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturowych i ich ewolucji, jak również jej tradycjach ideowych ( E1_W03).
2. Umiejętności:
Student rozumie i potrafi wyjaśnić specyfikę i oryginalność integracji europejskiej. Prawidłowo wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych i państwowych w kontekście integracji europejskiej (E1_U01);
Student potrafi dotrzeć do potrzebnych mu informacji i dokumentów, w tym pochodzących od instytucji Unii Europejskiej. Sprawnie porusza się w systemie informacji dostępnych w serwisach internetowych UE ( E1_U06).
3. Kompetencje społeczne:
Student potrafi współpracować i pełnić różne role w grupie, wykorzystuje doświadczenia pracy zespołowej. Potrafi wykazywać się przedsiębiorczością w działaniu (E1_K03).
Kryteria oceniania
Efekty E1_W01, E1_W03
1. na ocenę bardzo dobrą: student posiada wiedzę, czym są studia europejskie, zna ich specyfikę i relacje do innych nauk, zna też wszystkie podstawowe pojęcia i podstawowe zagadnienia podejmowane w ramach studiów europejskich. Student ma podstawową wiedzę o wszystkich charakterystycznych dla Europy strukturach społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturowych i ich ewolucji, jak również jej tradycjach ideowych.
2. na ocenę dobrą: student posiada wiedzę, czym są studia europejskie, zna ich specyfikę i relacje do innych nauk, zna też większość podstawowych pojęć i podstawowych zagadnień podejmowanych w ramach studiów europejskich. Student ma podstawową wiedzę o większości charakterystycznych dla Europy struktur społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturowych i ich ewolucji, jak również jej tradycjach ideowych.
3. na ocenę dostateczną: student posiada wiedzę, czym są studia europejskie, zna ich specyfikę i relacje do innych nauk, zna też niektóre podstawowe pojęcia i podstawowe zagadnienia podejmowane w ramach studiów europejskich. Student ma podstawową wiedzę o niektórych charakterystycznych dla Europy strukturach społecznych, politycznych, ekonomicznych i kulturowych i ich ewolucji, jak również jej tradycjach ideowych.
Efekty E1_U01, E1_U06,
1. na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze rozumie i potrafi wyjaśnić specyfikę i oryginalność integracji europejskiej. Prawidłowo wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych i państwowych w kontekście integracji europejskiej. Student potrafi dotrzeć do wszystkich potrzebnych mu informacji i dokumentów, w tym pochodzących od instytucji Unii Europejskiej. Bardzo sprawnie porusza się w systemie informacji dostępnych w serwisach internetowych UE.
2. na ocenę dobrą: student dobrze rozumie i potrafi wyjaśnić specyfikę i oryginalność integracji europejskiej. W miarę prawidłowo wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych i państwowych w kontekście integracji europejskiej. Student potrafi dotrzeć do większości potrzebnych mu informacji i dokumentów, w tym pochodzących od instytucji Unii Europejskiej. W miarę sprawnie porusza się w systemie informacji dostępnych w serwisach internetowych UE.
3. na ocenę dostateczną: student w dostatecznym stopniu rozumie i potrafi wyjaśnić specyfikę i oryginalność integracji europejskiej. W miarę prawidłowo wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych i państwowych w kontekście integracji europejskiej. Student potrafi dotrzeć tylko do niektórych potrzebnych mu informacji i dokumentów, w tym pochodzących od instytucji Unii Europejskiej. W stopniu dostatecznym porusza się w systemie informacji dostępnych w serwisach internetowych UE.
Efekty E1_K03
1. na ocenę bardzo dobrą: student doskonale potrafi współpracować i pełnić różne role w grupie, doskonale wykorzystuje doświadczenia pracy zespołowej. Potrafi wykazywać się przedsiębiorczością w działaniu;
2. na ocenę dobrą: student w miarę potrafi współpracować i pełnić różne role w grupie, wykorzystuje doświadczenia pracy zespołowej. Potrafi wykazywać się przedsiębiorczością w działaniu,
3. na ocenę dostateczną: student w ograniczonym stopniu potrafi współpracować i pełnić różne role w grupie, w ograniczonym stopniu wykorzystuje doświadczenia pracy zespołowej. W ograniczonym stopniu potrafi wykazywać się przedsiębiorczością w działaniu.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. J. Ruszkowski, Wstęp do studiów europejskich, PWN, Warszawa 2007
2. K.A. Wojtaszczyk (red.), Integracja europejska, Poltext, Warszawa 2011
3. K.A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski (red.), Europeistyka. Podręcznik akademicki, t.1. i t.2, PWN, Warszawa 2012
4. W. Bokajło, A. Pacześniak (red.), Podstawy europeistyki, Atla 2, Wrocław 2009
5. A.Z. Nowak, D. Milczarek (red.), Europeistyka w zarysie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2006
6. W. Stankowski (red.), Europeistyka. Leksykon, PWN, Warszawa 2011
7. F. Gołembski, Kulturowe aspekty integracji europejskiej, WAiP, Warszawa 2008
+ materiały ćwiczeniowe na platformie Moodle
Literatura uzupełniająca:
1. Z. Bauman, Europa - niedokończona przygoda, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005
2. N. Davis, Europa. Między Wschodem a Zachodem, Znak, Kraków 2007
3. G. Delanty, Odkrywanie Europy. Idea, tożsamość, rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1999
4. P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, IP UKSW, Warszawa 2001
5. J. H. H. Weiler, Chrześcijańska Europa, Poznań 2003
6. J. Barcz (red.), Ustrój Unii Europejskiej, EuropPrawo, Warszawa 2010
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: