Teorie zmian społecznych WSE-EU-TZS
Zajęcia mają charakter konwersacyjny, odbywają się stacjonarnie, w cyklu dwutygodniowym Zasadniczym celem zajęć jest przybliżenie ich uczestnikom podstawowych wybranych teorii wyjaśniający na gruncie nauk społecznych, kierunek i charakter zmian społecznych Zachodzących we współczesnym świecie. W tym kontekście, na zajęciach omawiane są między innymi: teorie ewolucjonizmu, modernizmu, rozwoju i zmierzchu cywilizacji, funkcjonalnej równowagi, konfliktów społecznych i podmiotowości społecznej.
W związku z konwersacyjnym charakterem zajęć, przed każdym spotkaniem studenci samodzielnie czytają wskazane przez prowadzącego lektury przybliżające, przewidziane do omówienia, zagadnienie. Każde zajęcia rozpoczynają się od krótkiej kartkówki sprawdzającej znajomość poleconej lektury. w zasadnicza część zajęć to dyskusja animowana przez prowadzącego w trakcie której wyjaśnione są podstawowe pojęcia, tezy i dylematy teoretyczne związane z omawianym zagadnieniem. Swoistym podsumowaniem zajęć jest krótka samodzielna praca którą przygotowują studenci.
W cyklu 2022/23_Z:
Zajęcia mają charakter konwersacyjny, odbywają się stacjonarnie, w cyklu dwutygodniowym Zasadniczym celem zajęć jest przybliżenie ich uczestnikom podstawowych wybranych teorii wyjaśniający na gruncie nauk społecznych, kierunek i charakter zmian społecznych Zachodzących we współczesnym świecie. W tym kontekście, na zajęciach omawiane są między innymi: teorie ewolucjonizmu, modernizmu, rozwoju i zmierzchu cywilizacji, funkcjonalnej równowagi, konfliktów społecznych i podmiotowości społecznej. W związku z konwersacyjnym charakterem zajęć, przed każdym spotkaniem studenci samodzielnie czytają wskazane przez prowadzącego lektury przybliżające, przewidziane do omówienia, zagadnienie. Każde zajęcia rozpoczynają się od krótkiej kartkówki sprawdzającej znajomość poleconej lektury. w zasadnicza część zajęć to dyskusja animowana przez prowadzącego w trakcie której wyjaśnione są podstawowe pojęcia, tezy i dylematy teoretyczne związane z omawianym zagadnieniem. Swoistym podsumowaniem zajęć jest krótka samodzielna praca którą przygotowują studenci. |
W cyklu 2023/24_L:
Zajęcia mają charakter konwersacyjny, odbywają się stacjonarnie, w cyklu dwutygodniowym Zasadniczym celem zajęć jest przybliżenie ich uczestnikom podstawowych wybranych teorii wyjaśniający na gruncie nauk społecznych, kierunek i charakter zmian społecznych Zachodzących we współczesnym świecie. W tym kontekście, na zajęciach omawiane są między innymi: teorie ewolucjonizmu, modernizmu, rozwoju i zmierzchu cywilizacji, funkcjonalnej równowagi, konfliktów społecznych i podmiotowości społecznej. W związku z konwersacyjnym charakterem zajęć, przed każdym spotkaniem studenci samodzielnie czytają wskazane przez prowadzącego lektury przybliżające, przewidziane do omówienia, zagadnienie. Każde zajęcia rozpoczynają się od krótkiej kartkówki sprawdzającej znajomość poleconej lektury. w zasadnicza część zajęć to dyskusja animowana przez prowadzącego w trakcie której wyjaśnione są podstawowe pojęcia, tezy i dylematy teoretyczne związane z omawianym zagadnieniem. Swoistym podsumowaniem zajęć jest krótka samodzielna praca którą przygotowują studenci. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2020/21_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_Z: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_Z: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Najważniejsze efekty uczenia się w trakcie zajęć to:
- Znajomość wybranych teorii historyczno-społecznych wyjaśniających zmiany społeczne zachodzące we współczesnym świecie.
- Znajomość wybranych teorii podmiotowo-społecznych wyjaśniających zmiany społeczne zachodzące we współczesnym świecie.
Kryteria oceniania
Ad. Znajomość wybranych teorii historyczno-społecznych wyjaśniających zmiany społeczne zachodzące we współczesnym świecie.
- Ocena dostateczna: Znajomość omawianych teorii historyczno-społecznych wyjaśniających zmiany społeczne zachodzące we współczesnym świecie, w stopniu podstawowym.
- Ocena dobra: Znajomość omawianych teorii historyczno-społecznych wyjaśniających zmiany społeczne zachodzące we współczesnym świecie, w stopniu dobrym.
- Ocena bardzo dobra: Znajomość omawianych teorii historyczno-społecznych wyjaśniających zmiany społeczne zachodzące we współczesnym świecie, w stopniu bardzo dobrym.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ad. Znajomość wybranych teorii podmiotowo-społecznych wyjaśniających zmiany społeczne zachodzące we współczesnym świecie.
Ocena dostateczna: Znajomość omawianych teorii podmiotowo-społecznych wyjaśniających zmiany społeczne zachodzące we współczesnym świecie, w stopniu podstawowym.
Ocena dobra: Znajomość omawianych teorii podmiotowo-społecznych wyjaśniających zmiany społeczne zachodzące we współczesnym świecie, w stopniu dobrym.
Ocena bardzo dobra: Znajomość omawianych teorii podmiotowo-społecznych wyjaśniających zmiany społeczne zachodzące we współczesnym świecie, w stopniu bardzo dobrym.
Literatura
- P. Sztompka, Socjologia zmian społecznych, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005.
- A. Jasińska–Kania i inni oprac., Współczesne teorie socjologiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006, T. I i II.
- J. Szacki, Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2002.
- P. Sztompka i M. Kucia (red.), Socjologia. Lektury, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.
- P. Sztompka. Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: