System instytucjonalny Unii Europejskiej - ćw. WSE-EU-SUEcw
Tematyka zajęć:
1. Konkluzje Rady Europejskiej
2. Głosowanie w Radzie UE
3. Funkcjonowanie grup roboczych Rady UE
4. Komisja Europejska: konsultacje, grupy ekspertów, formułowanie polityk, procedura naruszeniowa
5. Parlament Europejski: posiedzenia plenarne(debata), pytania eurodeputowanych, rezolucje, sprawozdania komisji, programy grup politycznych
6. Proces legislacyjny
7. Negocjacje w Radzie UE i komisjach Parlamentu Europejskiego
8. Opinie rzeczników generalnych i wyroki TS UE
W cyklu 2021/22_Z:
Tematyka zajęć: |
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1) Wiedza (E1_W08):
– student posiada podstawową wiedzę o instytucjach głównych i doradczych systemu instytucjonalnego Unii Europejskiej, zna podstawy traktatowe; zna sposób ich powoływania, skład, sposób wewnętrznej organizacji, funkcje.
– student posiada wiedzę na temat, w których instytucjach ścierają się interesy narodowe a które reprezentują interes wspólnotowy; posiada wiedzę o trybie podejmowania przez nich decyzji; posiada wiedzę o relacjach między poszczególnymi instytucjami i stopień współzależności między nimi.
2) Umiejętności (E1_U01, EL_U03):
– student rozumie i potrafi wyjaśnić specyfikę i oryginalność integracji europejskiej i stworzonego w Unii Europejskiej systemu decyzyjnego i instytucjonalnego. Prawidłowo wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych i państwowych w kontekście Unii Europejskiej. Potrafi klasyfikować prawidłowe i nieprawidłowe działania instytucji oraz ich przedstawicieli.
– student rozumie relacje między obywatelem a europejskimi (narodowymi i ponadnarodowymi) instytucjami politycznymi; umie określić i wskazać podstawowe drogi artykulacji oczekiwań społecznych oraz grup interesu, pozwalające wpływać na proces decyzyjny na poziomie krajowym lub europejskim.
– student potrafi dotrzeć do potrzebnych mu informacji i dokumentów Unii Europejskiej. Sprawnie porusza się w systemie informacji dostępnych w serwisach internetowych UE.
Opis punktów ECTS:
12 godz. - udział w zajęciach
25 godz. - wykonanie zadań
8 godz. - lektura zadanych tekstów
= 1,5 ECTS (1 ECTS = 30 godz.)
Kryteria oceniania
Podstawowym wymogiem jest wykonywanie zadań, czytanie zadawanych tekstów, aktywny udział podczas omawiania zadań.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność.
Przy wystawianiu oceny końcowej zostanie uwzględniona indywidualna aktywność na zajęciach (jakość wykonanych zadań, udział w dyskusjach).
Praktyki zawodowe
--
Literatura
1) Erik Akse (red.), How the EU institutions work. Your handbook and guide to EU decision-making, John Harper Publishing, 2020
2) Alan Hardacre (red.), How to work with the EU institutions. A practical guide to successful public affairs in the EU, John Harper Publishing, 2020
Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle:
https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=25859
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
-- |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: