System polityczny Unii Europejskiej WSE-EU-SPUE
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3auyAGTTx1hqM9tJ2_yNwbFOH5jWjolm-tFWF1utpVtkw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=03e5e709-c0a7-4f2b-ba2f-683788de1344&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9gyCihe_Qe58urlBAE9uJA19tjDiHeGqhoWOuwJS7bA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=25e9629d-c8d7-490d-9d60-af6cedf012e4&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z głównymi siłami politycznymi, organizacjami lobbingowymi i innymi grupami interesu oddziałującymi na przebieg i charakter integracji europejskiej. Student powinien posiadać wiedzę w zakresie kompetencji i sposobów zaangażowania Unii w poszczególne obszary polityk i znać rolę państw członkowskich w ich kreowaniu i wdrażaniu. Powinien także rozumieć i potrafić wyjaśnić specyfikę i oryginalność integracji europejskiej i stworzonego w Unii Europejskiej systemu decyzyjnego i instytucjonalnego oraz prawidłowo wyjaśnić mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych i państwowych w kontekście Unii Europejskiej.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_L: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: uczestnictwo w zajęciach - 20 h
wyszukiwanie informacji - 15 h
lektura zadanych tekstów - 15 h
aktywne uczestnictwo w zajęciach - 10 h
60 h = 2 ECTS (1 ECTS = 30 h)
| W cyklu 2023/24_L: uczestnictwo w zajęciach - 20 h
wyszukiwanie informacji - 15 h
lektura zadanych tekstów - 15 h
aktywne uczestnictwo w zajęciach - 10 h
60 h = 2 ECTS (1 ECTS = 30 h) |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1. Posiada wiedzę o zasadach funkcjonowania systemu politycznego UE, jej aktorach i polityce - E1_W10.
2. Ma wiedzę na temat procesów integracji i dezintegracji zachodzących w UE - E1_W10
3. Zna i rozumie procesy zmian struktur i instytucji UE oraz mechanizmów je kształtujących - E1_U03.
4. Potrafi interpretować zjawiska polityczne zachodzące w obrębie systemu politycznego UE - E1_W11
5. Potrafi analizować konkretne problemy - E1_U03.
6. Potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole: kreatywnie angażuje się w przygotowanie omawianego zagadnienia lub materiału.
Kryteria oceniania
E1_W10, E1_W11 oraz E1_U03
a) na ocenę bardzo dobrą student definiuje samodzielnie takie pojęcia jak: system polityczny UE, proces polityczny, analizuje mechanizmy w nim zachodzące, porównuje strukturę polityczną UE do innych systemów.
b) na ocenę dobrą student definiuje większość omówionych na zajęciach pojęć oraz objaśnia większość wprowadzonych terminów z zakresu systemu politycznego UE i podaje przykłady. Wymienia i charakteryzuje większość teorii z zakresu europeistyki i systemów politycznych. Opracowuje wybrane zagadnienia np. proces decentralizacji UE, wywieranie nacisku przez grupy lobbingowe na procesy decyzyjne. Funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu, żeby zdobyć i poszerzyć swoją wiedzę.
c) na ocenę dostateczną - student definiuje, z pomocą i podpowiedzią nauczyciela, niektóre pojęcia np. system polityczny, podsystem polityczny, europeizacja, akt prawny, adaptacja kreatywna, pasywna aktywna itd.
Objaśnia podstawowe wprowadzone terminy z zakresu europeistyki i podaje kilka przykładów. Wymienia i charakteryzuje podstawowe teorie z zakresu europeistyki i systemów politycznych. Opracowuje też podstawowe zagadnienia, korzysta z literatury przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Traktat Lizboński.
2. Brzezińska M. M., Orzeczenie Federalnego Trybunału Konstytucyjnego RFN w sprawie nadrzędności prawa krajowego nad unijnym, "Przemiany Ustrojowe" 02.12.2021 (https://www.academia.edu/66605410/Orzeczenie_Federalnego_Trybuna%C5%82u_Konstytucyjnego_RFN_w_sprawie_nadrz%C4%99dno%C5%9Bci_prawa_krajowego_nad_unijnym)
3. Kownacki T., „Tożsamość, reprezentacja, uznanie jako atrybuty legitymizowania systemu politycznego UE”, Studia Politologiczne vol. 27 (2013), s. 138-164.
4. Grosse T. G, Dwupoziomowy system polityczny w Europie, "Przegląd Europejski" 2(25) 2012, s. 7-26.
5. Ruszkowski J., Ponadnarodowość w systemie politycznym Unii Europejskiej, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca:
1. Wallace H. , Pollack M. A., Young A. R., Policy-Making in the European Union, 7th edition, Oxford University Press, Oxford, UK 2015.
2. Siemsse M., Kreuzeder M., Negotiations and Decision-Making in the European Union. Teaching and Learning through Role-Play Simulation Games, AV Akademikerverlag, Saarbrücken 2012.
3. Ewentualna dodatkowa literatura będzie podawana na każdych zajęciach.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa: 1. Traktat Lizboński. 2. Barcz J., Poznaj Traktat z Lizbony, UKIE 2008. 3. Barcz J., Przewodnik po Traktacie Lizbońskim, Warszawa 2008. 4. Hix S., Hoyland B., The Political System of the European Union, 3rd edition, Palgrave Macmillan, New York 2011. 5. . Grosse T. G, Dwupoziomowy system polityczny w Europie, "Przegląd Europejski" 2(25) 2012, s. 7-26. 6. Nugent N., Unia Europejska. Władza i polityka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012. 7. Ruszkowski J., Ponadnarodowość w systemie politycznym Unii Europejskiej, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010. 8. Tomaszewski K., Unia Europejska w poszukiwaniu skutecznego mechanizmu zarządzania. Analiza krytyczna modelu teoretycznego multi-level governance, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013. Literatura uzupełniająca: 1. Wallace H., Pollack M. A., Young A. R., Policy-Making in the European Union, 7th edition, Oxford University Press, Oxford, UK 2015. 2. Siemsse M., Kreuzeder M., Negotiations and Decision-Making in the European Union. Teaching and Learning through Role-Play Simulation Games, AV Akademikerverlag, Saarbrücken 2012. 3. Ewentualna dodatkowa literatura będzie podawana na każdych zajęciach. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Potrzebny dostęp do komputera z kamerą i mikrofonem. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: