System polityczny Unii Europejskiej WSE-EU-SPUE
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z głównymi siłami politycznymi, organizacjami lobbingowymi i innymi grupami interesu oddziałującymi na przebieg i charakter integracji europejskiej. Student powinien posiadać wiedzę w zakresie kompetencji i sposobów zaangażowania Unii w poszczególne obszary polityk i znać rolę państw członkowskich w ich kreowaniu i wdrażaniu. Powinien także rozumieć i potrafić wyjaśnić specyfikę i oryginalność integracji europejskiej i stworzonego w Unii Europejskiej systemu decyzyjnego i instytucjonalnego oraz prawidłowo wyjaśnić mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych i państwowych w kontekście Unii Europejskiej.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: uczestnictwo w zajęciach - 20 h
wyszukiwanie informacji - 15 h
lektura zadanych tekstów - 15 h
aktywne uczestnictwo w zajęciach - 10 h
60 h = 2 ECTS (1 ECTS = 30 h)
| W cyklu 2023/24_L: uczestnictwo w zajęciach - 20 h
wyszukiwanie informacji - 15 h
lektura zadanych tekstów - 15 h
aktywne uczestnictwo w zajęciach - 10 h
60 h = 2 ECTS (1 ECTS = 30 h) | W cyklu 2024/25_L: uczestnictwo w zajęciach - 20 h
wyszukiwanie informacji - 15 h
lektura zadanych tekstów - 15 h
aktywne uczestnictwo w zajęciach - 10 h
60 h = 2 ECTS (1 ECTS = 30 h) |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2025/26_L: |
Efekty kształcenia
Student:
1. Posiada wiedzę o zasadach funkcjonowania systemu politycznego UE, jej aktorach i polityce - E1_W10.
2. Ma wiedzę na temat procesów integracji i dezintegracji zachodzących w UE - E1_W10
3. Zna i rozumie procesy zmian struktur i instytucji UE oraz mechanizmów je kształtujących - E1_U03.
4. Potrafi interpretować zjawiska polityczne zachodzące w obrębie systemu politycznego UE - E1_W11
5. Potrafi analizować konkretne problemy - E1_U03.
6. Potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole: kreatywnie angażuje się w przygotowanie omawianego zagadnienia lub materiału.
Kryteria oceniania
E1_W10, E1_W11 oraz E1_U03
a) na ocenę bardzo dobrą student definiuje samodzielnie takie pojęcia jak: system polityczny UE, proces polityczny, analizuje mechanizmy w nim zachodzące, porównuje strukturę polityczną UE do innych systemów.
b) na ocenę dobrą student definiuje większość omówionych na zajęciach pojęć oraz objaśnia większość wprowadzonych terminów z zakresu systemu politycznego UE i podaje przykłady. Wymienia i charakteryzuje większość teorii z zakresu europeistyki i systemów politycznych. Opracowuje wybrane zagadnienia np. proces decentralizacji UE, wywieranie nacisku przez grupy lobbingowe na procesy decyzyjne. Funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu, żeby zdobyć i poszerzyć swoją wiedzę.
c) na ocenę dostateczną - student definiuje, z pomocą i podpowiedzią nauczyciela, niektóre pojęcia np. system polityczny, podsystem polityczny, europeizacja, akt prawny, adaptacja kreatywna, pasywna aktywna itd.
Objaśnia podstawowe wprowadzone terminy z zakresu europeistyki i podaje kilka przykładów. Wymienia i charakteryzuje podstawowe teorie z zakresu europeistyki i systemów politycznych. Opracowuje też podstawowe zagadnienia, korzysta z literatury przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Traktat Lizboński.
2. Brzezińska M. M., Orzeczenie Federalnego Trybunału Konstytucyjnego RFN w sprawie nadrzędności prawa krajowego nad unijnym, "Przemiany Ustrojowe" 02.12.2021 (https://www.academia.edu/66605410/Orzeczenie_Federalnego_Trybuna%C5%82u_Konstytucyjnego_RFN_w_sprawie_nadrz%C4%99dno%C5%9Bci_prawa_krajowego_nad_unijnym)
3. Kownacki T., „Tożsamość, reprezentacja, uznanie jako atrybuty legitymizowania systemu politycznego UE”, Studia Politologiczne vol. 27 (2013), s. 138-164.
4. Grosse T. G, Dwupoziomowy system polityczny w Europie, "Przegląd Europejski" 2(25) 2012, s. 7-26.
5. Ruszkowski J., Ponadnarodowość w systemie politycznym Unii Europejskiej, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca:
1. Wallace H. , Pollack M. A., Young A. R., Policy-Making in the European Union, 7th edition, Oxford University Press, Oxford, UK 2015.
2. Siemsse M., Kreuzeder M., Negotiations and Decision-Making in the European Union. Teaching and Learning through Role-Play Simulation Games, AV Akademikerverlag, Saarbrücken 2012.
3. Ewentualna dodatkowa literatura będzie podawana na każdych zajęciach.
W cyklu 2024/25_L:
Luuk van Middelaar, Przejście do Europy. Historia pewnego początku, 2011 Wydawnictwo Aletheia |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: