Polityka międzynarodowa - współczesne wyzwania WSE-EU-PMWW
0. Zajęcia organizacyjne – wprowadzenie do problematyki zajęć
1. Bliski Wschód i jego meandry
2. Polityka Chin względem Morza Południowochińskiego i wobec… Świata
3. Pozycja międzynarodowa Federacji Rosyjskiej w trzeciej dekadzie XXI wieku
4. Tajemnica geostrategiczna Afganistanu
5. Kosowo jako prawie państwo i Macedonia jako państwo „sezonowe”?
6. Rzeczpospolita między dwiema potęgami
7. Podsumowanie zajęć
Scenariusz zajęć:
• Student/ka streszcza lekturę zadaną na dane zajęcia, czym ratuje tych, którzy jej nie przeczytali. Streszczenie – co bardzo istotne – powinno być uzupełnione o inne teksty samodzielnie znalezione. Prezentacja tematu powinna odbyć się z wykorzystaniem Power Point lub innego oprogramowania (25-30 minut)
• Student/ka proponuje obejrzenie krótkiego filmu ilustrującego dane zagadnienie. Film nie powinien być dłuższy niż 30 minut.
• Student proponuje tematy do dyskusji.
• Dyskusja na kanwie prezentacji i przeczytanej lektury obowiązującej na dane zajęcia.
• Słowo podsumowujące od prowadzącego zajęcia.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę - na ostatnich zajęciach.
Wszystkie zajęcia są obowiązkowe. Można dwukrotnie je opuścić bez konieczności usprawiedliwiania.
Podstawą zaliczenia jest prezentacja wygłaszana w czasie zajęć, która następnie jest przedmiotem dyskusji i uwag prowadzącego lub esej (na 4-5 stron) dotyczący jednego z poruszanych na zajęciach zagadnień.
Prowadzący zajęcia wystawiając ocenę końcową bierze pod uwagę:
- jakość prezentacji pod względem formalnym i merytorycznym,
- dobór źródeł i opracowań, w tym filmów,
- umiejętność prowadzenia dyskusji,
- terminowość w zakresie oddania pracy (prezentacji) w wersji pisemnej.
Literatura
Jest w całości dostępna w postaci plików PDF lub video / podcastów (wg numeracji udostępnionych plików w MS Teams):
01a – Czornik K., Zmiana układu sił w regionie Bliskiego Wschodu w XXI wieku Wybrane aspekty, „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” 2018 t. 23, s. 55-86.
02a – Góralczyk B., Geostrategia Xi Jinpinga – Chiny ruszają w świat, „Rocznik Strategiczny” 2016/2017, s. 286-300.
03a – Miarka A., Pozycja międzynarodowa Federacji Rosyjskiej w drugiej dekadzie XXI wieku — wybrane aspekty, „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” 2018 t. 21, s. 89-110.
04a – Otłowski T., Afganistan 2021 – anatomia klęski, „Pulaski Policy Papers. Komentarz Międzynarodowy Pułaskiego” 20.08.2021 / 04b – Legieć A., Perspektywy rozwoju tzw. Państwa Islamskiego w Afganistanie, „Biuletyn PISM” nr 173 (2371), 1 października 2021.
05a – Grabowska K., Piętno casusu Kosowa, „Świat Idei i Polityki” 2015 t. 15, s. 396-417 / 05b – Pieńkowski J., Jasina Ł., Żornaczuk T., Odcinek 303: "Bułgaria grozi blokadą unijnych aspiracji Macedonii Północnej, https://pism.pl/pism_w_mediach/podcasty/Odcinek_303_Bulgaria_grozi_blokada_unijnych_aspiracji_Macedonii_Polnocnej / Babić M., Macedonia przedmiotem rekonfiguracji terytorialnej? Ważny punkt dla geostrategów, https://www.youtube.com/watch?v=FIi0O24MZqo&t=897s&ab_channel=Podr%C3%B3%C5%BCbezPaszportu.
06a – Świder K., Europa Środkowa jako obszar projektowania geopolitycznego, „Studia Europejskie” 2018 nr 2, s. 11-32.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: