Polityka gospodarcza WSE-EU-PG
I. ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE (wykład 1)
I.1. Przedstawienie się, omówienie zainteresowań naukowych i doświadczeń akademickich.
I.2. Omówienie sylabusu, w tym głównych treści programowych przedmiotu, efektów uczenia się, literatury przedmiotu i formy zaliczenia.
I.3. Miejsce przedmiotu w programie studiów i jego znaczenie dla przyszłej kariery studentów.
I.4. Dostęp do materiałów pomocniczych w Moodle.
I.5. Możliwości konsultacji poza zajęciami: kontakt mailowy, dyżury dydaktyczne.
II. ZAGADNIENIA WSTĘPNE (wykład 2)
II.1. Istota polityki gospodarczej.
II.2. Podmioty polityki gospodarczej.
II.3. Gospodarka narodowa jako przedmiot oddziaływań polityki gospodarczej.
II.4. Układ strukturalny gospodarki narodowej.
III. DOKTRYNY POLITYKI GOSPODARCZEJ
III.1. Merkantylizm (wykład 3)
III.2. Fizjokratyzm (wykład 3)
III.3. Ekonomia klasyczna (wykład 4)
III.4. Ekonomia neoklasyczna (wykład 4)
III.5. Keynesizm (wykład 5)
III.6. Monetaryzm (wykład 6)
III.7. Szkoła racjonalnych oczekiwań (wykład 6)
III.8. Szkoła austriacka (wykład 7)
III.9. Ekonomia podażowa (wykład 7)
III.10. Ekonomia wyboru publicznego (wykład 7)
IV. CELE, UWARUNKOWANIA I DZIEDZINY POLITYKI GOSPODARCZEJ (wykład 8)
IV.1. Cel główny i cele szczegółowe polityki gospodarczej.
IV.2. Wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania polityki gospodarczej.
IV.3. Dziedziny polityki gospodarczej.
V. PLANOWANIE POLITYKI GOSPODARCZEJ (wykład 9)
V.1. Istota planowania gospodarczego.
V.2. Rodzaje planów gospodarczych.
V.3. Proces planowania gospodarczego.
V.4. Dziedziny planowania makroekonomicznego.
V.5. Diagnoza sytuacji gospodarczej jako punkt wyjścia planowania polityki gospodarczej.
VI. SYSTEMY GOSPODARCZE (wykład 10)
VI.1. Modele systemów gospodarczych.
VI.2. Podział systemów gospodarczych według J. Kornaia.
VII. ROLA PAŃSTWA W KAPITALIZMIE RYNKOWYM (wykład 11)
VII.1. Fundamenty kapitalizmu rynkowego.
VII.2. Zadania państwa w kapitalizmie rynkowym.
VII.3. Pożądane cechy nowoczesnego państwa.
VIII. POLITYKA PIENIĘŻNA
VIII.1. Funkcje pieniądza (wykład 12)
VIII.2. Istota i cele polityki pieniężnej (wykład 12)
VIII.3. Instytucje polityki pieniężnej (wykład 12)
VIII.4. Rola systemu bankowego (wykład 13)
VIII.5. Instrumenty polityki pieniężnej (wykład 13)
VIII.6. Mechanizm transmisyjny (wykład 13)
IX. POLITYKA BUDŻETOWA
IX.1. Funkcje budżetu (wykład 14)
IX.2. Automatyczne stabilizatory (wykład 14)
IX.3. Aktywna polityka fiskalna (wykład 14)
IX.4. Podatki a podział dochodu (wykład 15)
IX.5. Deficyt budżetowy (wykład 15)
IX.6. Dług publiczny (wykład 15)
Na zajęciach 2-14 prezentacje studentów (ostatnie 30 minut zajęć).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ:
W1. Student ma wiedzę o strukturach gospodarki narodowej.
W2. Student rozpoznaje zewnętrzne uwarunkowania polityki gospodarczej.
U1. Student ocenia efektywność alternatywnych rozwiązań instytucjonalnych w budowaniu dobrobytu społecznego.
U2. Student identyfikuje, analizuje i interpretuje zjawiska ekonomiczne zachodzące w skali makro.
OPIS NAKŁADU PRACY STUDENTA:
– uczestnictwo w zajęciach: 30h (1 pkt. ECTS);
– studiowanie literatury: 10h (0,4 pkt. ECTS);
– opracowanie prezentacji: 15h (0,6 pkt. ECTS).
Łącznie: 55h (2 pkt. ECTS).
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Ad W1:
– na ocenę dostateczną (3) student wyodrębnia elementy gospodarki narodowej na podstawie wybranego kryterium i omawia powstały w wyniku tego podziału układ strukturalny;
– na ocenę dobrą (4) student wyodrębnia elementy gospodarki narodowej na podstawie dwóch wybranych kryteriów i omawia powstałe w wyniku tych podziałów układy strukturalne;
– na ocenę bardzo dobrą (5) student wyodrębnia elementy gospodarki narodowej na podstawie trzech wybranych kryteriów i omawia powstałe w wyniku tych podziałów układy strukturalne.
Ad W2:
– na ocenę dostateczną (3) student wymienia i omawia dwa uwarunkowania polityki gospodarczej związane ze stosunkami z otoczeniem zewnętrznym;
– na ocenę dobrą (4) student wymienia i omawia trzy uwarunkowania polityki gospodarczej związane ze stosunkami z otoczeniem zewnętrznym;
– na ocenę bardzo dobrą (5) student wymienia i omawia przynajmniej cztery uwarunkowania polityki gospodarczej związane ze stosunkami z otoczeniem zewnętrznym.
Ad U1:
– na ocenę dostateczną (3) student porównuje efektywność alternatywnych rozwiązań instytucjonalnych w sferze własności bądź w sferze regulacji;
– na ocenę dobrą (4) student porównuje efektywność alternatywnych rozwiązań instytucjonalnych w sferze własności i w sferze regulacji;
– na ocenę bardzo dobrą (5) student porównuje efektywność alternatywnych rozwiązań instytucjonalnych w sferze własności i w sferze regulacji oraz formułuje wnioski na podstawie dokonanej analizy komparatywnej.
Ad U2:
- na ocenę dostateczną (3) student analizuje wybraną kwestię polityki gospodarczej;
- na ocenę dobrą (4) student analizuje wybraną kwestię polityki gospodarczej oraz identyfikuje bezpośrednie skutki interwencji;
- na ocenę bardzo dobrą (5) student analizuje wybraną kwestię polityki gospodarczej oraz identyfikuje bezpośrednie i pośrednie skutki interwencji.
WERYFIKACJA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: opracowanie i wygłoszenie na forum grupy trwającej ok. 30 minut prezentacji na temat wybranego (z puli udostępnionej przez prowadzącego zajęcia) zagadnienia z obszaru polityki gospodarczej.
UWAGA: Ocenie będą podlegały wyłącznie prezentacje złożone w Moodle.
Liczba punktów – Ocena
0–60 – ndst. (2)
61–68 – dost. (3)
69–76 – dost. plus (3+)
77–84 – db. (4)
85–92 – db. plus (4+)
93–100 – bdb. (5)
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: nieobowiązkowa.
Obecność na zajęciach jest premiowana – w przypadku nie więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności ocena końcowa jest wyższa o pół stopnia niż ocena uzyskana z prezentacji (chyba że student uzyskał z prezentacji ocenę bardzo dobrą).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. B. Winiarski (red.), Polityka gospodarcza. WN PWN, Warszawa 2012.
2. J.E. Stiglitz, Ekonomia sektora publicznego. WN PWN, Warszawa 2004.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. M. Skousen, Narodziny współczesnej ekonomii – żywoty i idee wielkich myślicieli. FIJORR, Warszawa 2012.
2. A. Sadłowski, Keynesowska analiza wpływu inicjalnej zmiany popytu autonomicznego na dochód i produkcję w stanie równowagi. "Współczesna Gospodarka" 2023, 16(1) (40), 1–9. DOI: 10.26881/wg.2023.1.01.
3. A. Sadłowski, Istota keynesowskiego paradoksu oszczędzania. "Zeszyty Naukowe Akademii Górnośląskiej" 2023, 7, 141–147. DOI: 10.53259/2023.7.13.
4. A. Sadłowski, Przyczyny i ograniczenia interwencjonizmu państwowego w rolnictwie. "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne" 27/2018, 167–185. https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/ne/article/view/529
5. A. Horodecka, Ewolucja celów polityki gospodarczej – rola zmian otoczenia. WN PWN, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: