Parlament Europejski - podstawy prawne i praktyka WSE-EU-PEU
Tematyka zajęć:
1) Struktura wewnętrzna PE
2) Aparat administracyjny PE
3) Eurodeputowany i jego biuro
4) Selekcja kandydatów. Reelekcja.
5) Socjalizacja eurodeputowanych w PE
6) Grupy polityczne i partyjne delegacje narodowe
7) Wybory do PE
8) Alokacja miejsc w PE
9) Legislacyjna funkcja PE
10) Nielegislacyjne funkcje PE
11) Posiedzenia plenarne. Spójność głosowań. Koalicje
12) Rola komisji
13) Lobbying, reprezentacja interesów
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2023/24_Z: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_Z: nie dotyczy |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2020/21_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: Student posiada wiedzę odnośnie do podstaw prawnych, w oparciu o które funkcjonuje Parlament Europejski. Zna strukturę PE, jego głównych aktorów, sposób, w jaki podejmowane są decyzje i kto ma na nie wpływ, sposób funkcjonowania eurodeputowanych i administracji PE, rozumie specyfikę procesów politycznych mających miejsce w PE.
Umiejętności: Student potrafi wyjaśnić, dlaczego przyjęto w PE określone rozwiązania instytucjonalne, dlaczego podjęto określone decyzje, potrafi wyjaśnić sposób zachowania aktorów politycznych wpływających na proces polityczny mający miejsce w PE. Student potrafi wskazać osobom zainteresowanym (obywatelom, grupom interesu) sposób, w jaki mogą wpływać na proces decyzyjny w PE.
Kompetencje: Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje o PE, znajdować jego wewnętrzne dokumenty, wyszukiwać dane na temat bieżącej pracy w PE i je analizować.
Opis ECTS:
- udział w zajęciach - 22,5 h
- czytanie lektur - 17,5 h
- wykonywanie ćwiczeń - 30 h
- przygotowanie referatu - 15 h
- przygotowanie się do testu końcowego - 15 h
100 h = 4 ECTS (1 ECTS = 25-30 h)
Kryteria oceniania
Oceniane będą:
- treść i sposób przekazania treści podczas wygłaszanego referatu
- udział w dyskusji podczas zajęć
- wykonywanie zleconych zadań domowych
- wiedza w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach
W przypadku referatu i aktywności podczas zajęć oceniane będą: treść, logiczność, język, pomysłowość, zaangażowanie.
Oceny referatu i aktywności podczas zajęć dokona prowadzący na zakończenie każdych zajęć.
Wiedza w zakresie omawianych zagadnień będzie sprawdzona podczas zaliczenia końcowego na ostatnich zajęciach. Zaliczenie końcowe będzie w trybie zdalnym.
Praktyki zawodowe
--
Literatura
Obowiązkowa:
1) Ariadna Ripoll Servent, The European Parliament, Red Globe Press, Macmillan International, 2018
2) Krzysztof Zuba, Błażej Choroś (red.), Parlament Europejski w strukturze instytucjonalnej i politycznej Unii Europejskiej, Uniwersytet Opolski, Opole 2019
3) Józef Fiszer (red.), Parlament Europejski po Traktacie z Lizbony, Warszawa 2011
4) Agnieszka Nitszke, Janusz Józef Węc (red.), Podsumowanie VIII kadencji Parlamentu Europejskiego, Kraków 2019
5) Jan Barcz, Od lizbońskiej do postlizbońskiej Unii Europejskiej, Warszawa 2020
Uzupełniająca:
1) Erik Akse (red.), How the EU institutions work. Your handbook and guide to EU decision-making, John Harper Publishing, 2020
2) Alan Hardacre (red.), How to work with the EU institutions. A practical guide to successful public affairs in the EU, John Harper Publishing, 2020
3) Nikoleta Yordanova, Organising the European Parliament, ECPR, 2013
Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle:
https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=15472
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: