Nauka o państwie i polityce - ćw. WSE-EU-NPPcw
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami dotyczącymi kształtowania i rozwoju państwa, tworzenia prawa oraz wpływu polityki na proces zmian ustrojowych i systemowych. Celem przedmiotu jest także nabycie umiejętności, które pozwolą zrozumieć relacje występujące pomiędzy obywatelem a instytucjami politycznymi oraz zdobycie umiejętności, które ułatwią wpływanie na procesy decyzyjne poprzez wybór odpowiednich dróg artykulacji oczekiwań społecznych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2025/26_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza, E1_W05:
- Student definiuje pojęcie państwa, wskazuje jego podstawowe cechy oraz zadania;
- Student opisuje koncepcje genezy państwa;
- Student dokonuje klasyfikacji różnych form państwa;
- Student przedstawia pojęcie polityki, omawia systemy partyjne, przedstawia podstawowe rodzaje partii politycznych;
- Student definiuje pojęcie władzy, jej podział pionowy i poziomy oraz omawia rodzaje legitymizacji władzy;
- Student przedstawia zasadę demokratycznego państwa prawnego;
Umiejętności, E1_U03:
- Student klasyfikuje różne rodzaje relacji między obywatelem a instytucjami politycznymi;
- Student wskazuje podstawowe drogi artykulacji oczekiwań i interesów społecznych;
Kryteria oceniania
Efekt W05:
Na ocenę bardzo dobrą:
- Student prawidłowo definiuje przedstawione na zajęciach pojęcia państwa oraz wymienia jego funkcje oraz cechy;
- Student potrafi prawidłowo przedstawić koncepcje genezy państwa;
- Student potrafi opisać w ujęciu porównawczym różne formy państwa;
- Student szczegółowo objaśnia rolę prawa oraz potrafi przedstawić koncepcję i znaczenie państwa prawnego;
- Student wskazuje na uwarunkowania i konsekwencje funkcjonowania systemów partyjnych, grup interesu oraz ruchów społecznych;
- Student potrafi szczegółowo zdefiniować pojęcie władzy, jej rodzaje oraz sposoby legitymizacji;
- Student opracowuje wszystkie zagadnienia, funkcjonalnie korzysta z zalecanej literatury przedmiotu;
Na ocenę dobrą:
- Student definiuje samodzielnie większość pojęć państwa oraz wymienia większość jego funkcji oraz cech;
- Student potrafi poprawnie przedstawić różne koncepcje genezy państwa;
- Student potrafi poprawnie opisać różne formy państwa;
- Student objaśnia rolę prawa oraz potrafi przedstawić część cech państwa prawnego;
- Student definiuje system partyjny i potrafi wymienić jego rodzaje;
- Student definiuje pojęcie władzy oraz większość jej rodzajów;
- Student opracowuje większość zagadnień, funkcjonalnie korzysta z zalecanej literatury przedmiotu;
Na ocenę dostateczną:
- Student definiuje podstawowe definicje państwa oraz wymienia niektóre jego funkcje oraz cechy;
- Student potrafi przedstawić część koncepcji genezy państwa;
- Student potrafi opisać niektóre formy państwa;
- Student potrafi przedstawić niektóre cechy państwa prawnego;
- Student z pomocą i podpowiedzią nauczyciela zdefiniuje system partyjny i poda jego rodzaje;
- Student potrafi podać podstawowe teorie dotyczące władzy;
- Student opracowuje niektóre zagadnienia, korzysta z literatury przedmiotu;
Efekt E1_U03:
Na ocenę bardzo dobrą:
- Student klasyfikuje wszystkie omówione rodzaje relacji między obywatelem a instytucjami politycznymi oraz potrafi poprawnie wskazać na różne drogi artykulacji oczekiwań społecznych;
Na ocenę dobrą:
- Student klasyfikuje większość omówionych typów relacji między obywatelem a instytucjami politycznymi, a także zna niektóre drogi artykulacji oczekiwań społecznych;
Na ocenę dostateczną:
- Student klasyfikuje część omówionych typów relacji między obywatelem a instytucjami politycznymi;
Praktyki zawodowe
-
Literatura
B. Crick - W obronie polityki
Z. Stawrowski - Filozof w jaskini cieni
F. Koneczny - Państwo i prawo w cywilizacji łacińskiej
R. Brague - Europa. Droga rzymska
R. Ziemkiewicz - Michnikowszczyzna
R. Legutko - Esej o duszy polskiej
D. Pietrzyk-Reeves - Ład Rzeczypospolitej
|
W cyklu 2025/26_Z:
8.10. Z. Stawrowski, Filozof w jaskini cieni, w: tenże, "Filozof w jaskini cieni", Kraków 2023, ss. 7-19. 15.10. Z. Stawrowski, O różnych sposobach rozumienia polityki, w: tenże, "Filozof w jaskini cieni", Kraków 2023, ss. 67-82. 22.10. (sala 1203, bud. 12) F. Koneczny, Cywilizacja łacińska, Warszawa 2020, Rozdział V Państwa a społeczeństwa, ss. 79-110. 29.10. F. Koneczny, Cywilizacja łacińska, Warszawa 2020, Rozdział VI Administracja i Rozdział VII Biurokracja, ss. 111-137. 5.11. B. Crick, W obronie polityki, Rozdział I Istota rządów politycznych, ss. 19-45 19.11. B. Crick, W obronie polityki, Rozdział 2 Obrona przed ideologią, ss. 46-75. 26.11. B. Crick, W obronie polityki, Rozdział 3 Obrona przed demokracją, ss. 76-99. 3.12. B. Crick, W obronie polityki, Rozdział 6 Obrona polityki przed jej fałszywymi przyjaciółmi, ss. 150-190. 10.12. R. Brague, Europa. Droga rzymska, Warszawa 2012, Rozdział II Rzymskość jako model, ss. 35-55 oraz Rozdział V Przyswojenie swojego, ss. 109-128. 17.12. Z. Stawrowski, O narodzie i Ojczyźnie, w: tenże, Solidarność znaczy więź A.D. 2020, Kraków 2020, ss. 178-195. 7.01. R. Legutko, Esej o duszy polskiej, Kraków 2008, Rozdziały 1-1-8 (Od Zerwana ciągłość do Dylematy opozycji), ss. 7-65. 14.01. D. Gawin, Granice demokracji liberalnej, Krakó 2007, ss. 115-146. 21.01. N. Macchiavelli - Książę, Rozdziały I-XIV. |
Uwagi
|
W cyklu 2025/26_Z:
- |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: