Historia społeczna Europy WSE-EU-HSE
Zasadniczym celem przedmiotu jest rozwój wiedzy i umiejętności analizy procesów historycznych z perspektywy społecznej. Student/ka poznaje różne modele interpretacji historii – od tradycyjnej narracji politycznej po współczesne podejścia mikrohistoryczne i postkolonialne. W centrum refleksji znajduje się społeczeństwo europejskie jako dynamiczny organizm podlegający zmianom w wyniku industrializacji, urbanizacji, rewolucji, wojen, migracji i przemian kulturowych. Omawiane zjawiska analizowane są zarówno w perspektywie makro (Europa jako całość), jak i mikro (Polska, regiony, lokalne wspólnoty). Kurs łączy klasyczne opracowania historyczne z materiałami audiowizualnymi (cykl Crash Course European History), a także ze współczesnymi refleksjami nad pamięcią, tożsamością i odpowiedzialnością historyczną (m.in. wystąpienie Mariana Turskiego „Jeśli będziecie obojętni…”).
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2025/26_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
HSE_W01
Student rozumie podstawowe procesy społeczne, gospodarcze i kulturowe w Europie od XVIII do XX w., w tym industrializację, urbanizację, rewolucje i rozwój ideologii.
HSE_W02
Zna i potrafi omówić pojęcia „historia ludowa”, „historia społeczna” i „mikrohistoria” oraz ich znaczenie dla współczesnej humanistyki.
HSE_W03
Rozumie znaczenie doświadczeń grup podporządkowanych (chłopów, robotników, kobiet, mniejszości) w procesach historycznych.
HSE_U01
Potrafi analizować zjawiska historyczne w kontekście społecznym i kulturowym, wykorzystując różne źródła (teksty, obrazy, filmy, dane statystyczne).
HSE_U02
Umie porównać lokalne i europejskie doświadczenia społeczne, dostrzegać ich wzajemne wpływy.
HSE_U03
Potrafi zinterpretować źródła i materiały audiowizualne pod kątem reprezentacji klas, płci i tożsamości.
HSE_K01
Jest świadomy/a złożoności przeszłości i potrafi ocenić znaczenie pamięci historycznej dla współczesnych społeczeństw.
HSE_K02
Rozumie społeczne konsekwencje nierówności, wojen i migracji; prezentuje postawę otwartości i empatii wobec różnorodnych doświadczeń historycznych.
Kryteria oceniania
bdb (5,0) Student wykazuje pogłębioną znajomość procesów społecznych i umie je analizować w kontekście europejskim; praca pisemna i wypowiedzi ustne są samodzielne i interpretacyjne.
db+ (4,5) Wiedza pełna i uporządkowana, samodzielna analiza źródeł.
db (4,0) Poprawna znajomość tematów, umiejętność syntetycznego opisu.
dst+ (3,5) Zadowalająca znajomość materiału, częściowo powierzchowna analiza.
dst (3,0) Wiedza fragmentaryczna, ale pozwalająca na ogólne zrozumienie procesów.
ndst (2,0) Brak znajomości podstawowych treści, brak umiejętności analizy źródeł.
Literatura
|
W cyklu 2023/24_Z:
Adam Leszczyński - Ludowa historia Polski LUDOWA HISTORIA POLSKI | seminarium The Industrial Revolution: Crash Course European History Reform and Revolution 1815-1848: Crash Course European History Migration: Crash Course European History Modern Life: Crash Course European History Modern Thought and Culture in 1900: Crash Course European History Rewolucja 1905 roku Rewolucja 1905. Przewodnik Krytyki Politycznej The Roads to World War I: Crash Course European History Marian Turski: Jeśli będziecie obojętni, jakieś Auschwitz spadnie wam z nieba Post-War Rebuilding and the Cold War: Crash Course European History Post-World War II Recovery: Crash Course European History |
W cyklu 2024/25_Z:
Adam Leszczyński - Ludowa historia Polski LUDOWA HISTORIA POLSKI | seminarium The Industrial Revolution: Crash Course European History Reform and Revolution 1815-1848: Crash Course European History Migration: Crash Course European History Modern Life: Crash Course European History Modern Thought and Culture in 1900: Crash Course European History Rewolucja 1905 roku Rewolucja 1905. Przewodnik Krytyki Politycznej The Roads to World War I: Crash Course European History Marian Turski: Jeśli będziecie obojętni, jakieś Auschwitz spadnie wam z nieba Post-War Rebuilding and the Cold War: Crash Course European History Post-World War II Recovery: Crash Course European History |
W cyklu 2025/26_Z:
Adam Leszczyński - Ludowa historia Polski LUDOWA HISTORIA POLSKI | seminarium The Industrial Revolution: Crash Course European History Reform and Revolution 1815-1848: Crash Course European History Migration: Crash Course European History Modern Life: Crash Course European History Modern Thought and Culture in 1900: Crash Course European History Rewolucja 1905 roku Rewolucja 1905. Przewodnik Krytyki Politycznej The Roads to World War I: Crash Course European History Marian Turski: Jeśli będziecie obojętni, jakieś Auschwitz spadnie wam z nieba Post-War Rebuilding and the Cold War: Crash Course European History Post-World War II Recovery: Crash Course European History |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: