Gender i polityka WSE-EU-GIP
1. Wprowadzenie do zajęć.
2. Historia polityki równości płci: od polityki emancypacji do gender mainstreaming.
3. Kategoria "gender" jako feministyczna redefinicja płci.
4. Pekińska Platforma Działania jako dokument ramowy międzynarodowej polityki równouprawnienia płci. Równość płci jako cel Agendy na rzecz Zrównoważonego rozwoju 2030.
5. Polityka UE na rzecz równości płci: strategie, narzędzia, instytucje. Równość płci jako zasada Europejskiego Filaru Praw Socjalnych
6. Kobiety i gospodarka: poszanowanie równości na rynku pracy i w życiu gospodarczym, strategia work-life balance. Działania w ramach Europejskiego Filaru Praw Socjalnych.
7. Kobiety i władza: równość w procesach decyzyjnych, instytucjonalne mechanizmy na rzecz awansu kobiet, parytet jako nowa koncepcja demokracji.
8. Przemoc wobec kobiet.
9. Handel ludźmi.
10. Dyskryminacja dziewcząt.
11. Edukacja kobiet.
12. Kobiety i media.
13. Zdrowie kobiet.
14. Kobiety i rozwój.
15. Kolokwium zaliczeniowe
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM | W cyklu 2020/21_L: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w konwersatorium: 30 godz.
przygotowanie do zajęć (lektura tekstów, zadania e-learningowe): 15 godz.
przygotowanie projektu: 20 godz.
przygotowanie do kolokwium: 10 godz.
suma godzin: 75 [75/30(25)=3]
liczba ECTS: 3 | W cyklu 2023/24_L: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w konwersatorium: 30 godz.
przygotowanie do zajęć (lektura tekstów, zadania e-learningowe): 20 godz.
przygotowanie projektu: 15 godz.
przygotowanie do kolokwium: 10 godz.
suma godzin: 75 [75/30(25)=3]
liczba ECTS: 3 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1 - student/ka ma wiedzę o polityce równości płci w Europie i na świecie: kluczowe strategie, narzędzia, instytucje.
EK 2 student/ka zna tło historyczne polityki równości płci i jej ewoluowanie: od polityki emancypacji do gender mainstreaming
EK 3 student/ka rozumie kategorię gender oraz jej wykorzystanie w badaniach i polityce.
EK 4 - student/ka ma wiedzę o pekińskiej Platforma Działania jako dokumencie ramowym międzynarodowej polityki równouprawnienia płci.
EK 5 - student/ka krytycznie opisuje kwestie nierówności płci w społeczeństwie w odniesieniu do kluczowych problemów.
Kryteria oceniania
Zajęcia mają formę wykładu konwersatoryjnego zawierającego elementy dyskusji wokół omawianych zagadnień. Dlatego niezbędna jest samodzielna praca studentów z lekturami podanymi w wykazie oraz regularne i aktywne uczestnictwo w zajęciach (praca z tekstem, opracowanie i prezentacja problemu).
Formą wspierającą zajęcia jest platforma moodle, która umożliwia przekazywanie treści dydaktycznych oraz realizacje zadań.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia i uzyskania pozytywnej oceny końcowej, oprócz udziału w zajęciach, jest zapoznanie się z podaną literaturą, przygotowanie wyznaczonych zadań (również w e-learningu), napisanie kolokwium końcowego. Podczas trwania kursu studenci przygotowują projekt dotyczący jednego z dwunastu obszarów pekińskiej Platformy Działania. Dopuszczalna jest dwukrotna absencja na zajęciach bez konieczności usprawiedliwiania. Trzecia i każda następna nieusprawiedliwiona nieobecność wymaga indywidualnego zaliczenia wyznaczonego materiału.
Na ocenę końcową z przedmiotu sumowane są wyniki:
- projektu (1/3 oceny końcowej)
- aktywności podczas zajęć oraz zadań e-learningowych (1/3)
- kolokwium (1/3)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: