Ethnic minorities in America, cross-cultural communication (and cultural security) WSE-EU-EMA
The United States has long been viewed as a land of immigrants. Many of these emigrated from Eastern, Central, and Western Europe. This course seeks to more deeply understand the struggles faced by and strategies developed by ethnic minorities living in America: such as PTSD, acculturation and assimilation pressures, linguistic challenges. It also will examine the numerous strategies as well as other adaptive and creative solutions they employed to create a new home for themselves in the US.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E1_U11
Zna język polski i wybrany język obcy na poziomie umożliwiającym swobodne wypowiadanie swoich opinii i czynny udział w dyskusji, jak również przygotowanie formularzy aplikacyjnych. W przypadku języka obcego umiejętności odpowiadają wymaganiom określonym dla poziomu B2 ESOKJ.
E1_U10
Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych, tak naukowych, jak i zawodowych, jak również wystąpień ustnych w języku polskim i wybranym języku obcym, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także właściwym wykorzystaniem różnych źródeł
Kryteria oceniania
1. Course participation 30% (15h - 1 ECTS)
2. Homework 30% (9h - 0,66 ECTS)
3. Egzamin 40% (6h - 0,33 ECTS)
Oceny
92-100% = 5,0
86-91,99%= 4,5
77-85,99%= 4,0
71-76,99%= 3,5
58-70,99%= 3,0
Literatura
Anderlé de Sylor, J. (2021). The Heimatklänge and the Danube Swabians in Milwaukee. Berlin, Germany: Peter Lang Verlag.
Data, Marisha. (1952) “Piesek” by Aggie Klepczaka przy telefonie. New York: Dana Music
Co. https://digital.library.wisc.edu/1711.dl/NQRMJWTABURYY8H
Frankl, Viktor. Logotherapy.
“Ferdinand de Saussure and Signs”. Media Studies. Digital.
Lucht, F. A. (2013). "Older Immigrant Languages". In T. C. Purnell, E. Raimy, & J. Salmons (Eds.), Wisconsin talk : linguistic diversity in the Badger State (pp. 26-36). Madison: The University of Wisconsin Press.
Matovina, T. M. (1999) “The National Parish and Americanization.” U.S. Catholic Historian,
vol. 17, no. 1, pp. 45–58. JSTOR, http://www.jstor.org/stable/25154657. Accessed 3 Feb. 2023.
Michaels (1954). „Czernina Kid” by “Mad Man” Michaels. Global sounds, local centers. ed. James Leary. Milwaukee.
Niehaus, J. (1991). The Challenge of Pluralism--The Way to a Home. A Reflection on the Confrontation of Religion with Pluralism in the Roman Catholic Setting Based on Aspects of Father Joseph Kentenich's Work at St. Michael's in Milwaukee and Sociological Perspectives from Peter Berger's The Heretical Imperative. Philosophisch-Theologische Hochschule der Franziskaner und Kapuziner.
Pendleton, Minnie (1985). „Ain’t dat been fine”. Ach ya! ed. James Leary. University of Wisconsin-Madison Mills Music Library. https://digital.library.wisc.edu/1711.dl/AchYa
Tay, K., Frommer, N., Hunter, J., Silove, D., Pearson, L., San Roque, M., . . . Steel, Z. (2013). A mixed-method study of expert psychological evidence submitted for a cohort of asylum seekers undergoing refugee status determination in Australia. Social Science & Medicine, 98, 106-115. doi:https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2013.08.029
Radke, V. R. (1995). Wahlheimat: the resettlement of the Danube Swabians in
Milwaukee. Available from http://worldcat.org/z-wcorg/database.
Steel, Z., Frommer, N., & Silove, D. (2004). Part I—The mental health impacts of migration: the law and its effects: Failing to understand: Refugee determination and the traumatized applicant. International Journal of Law and Psychiatry, 27(6), 511-528. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijlp.2004.08.006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: