Aktualne problemy integracji europejskiej WSE-EU-APIE
Zajęcia zorientowane są na przedstawienie i analizę wybranych wyzwań politycznych, gospodarczych i społeczno-kulturowych ujawniających się w procesie integracji europejskiej, prowadzonej w ramach prawno-instytucjonalnych Unii Europejskiej. W trakcie zajęć nacisk położony zostanie na krytyczną analizę zjawisk i procesów, doświadczanych współcześnie przez społeczeństwa i państwa członkowskie UE.
Zakres tematyczny zajęć obejmuje kwestie:
- kulturowe dotyczące podstaw ideowych integracji europejskiej, procesów kształtowania się tożsamości europejskiej i jej relacji do tożsamości narodowej,
- polityczne związane z obecnym kształtem ustrojowym Unii Europejskiej, rolą i znaczeniem państw w procesie integracji europejskiej, celami i instrumentami wybranych polityk UE,
- gospodarczych i społecznych aspektów integracji europejskiej związanych zarówno z realizacją wybranych polityk sektorowych UE, jak i odnoszących się do relacji pomiędzy władzą a obywatelami (problematyka stosunku społeczeństw europejskich do UE, obywatelstwa UE i korzystania przez obywateli z przysługujących im praw).
W ramach kursu część zakresu tematycznego zajęć jest ustalana wspólnie ze studentami w odniesieniu do ich zainteresowań badawczych. Studenci ze wsparciem prowadzącej identyfikują konkretne wyzwania/ problemy w procesie integracji europejskiej, opracowują to zagadnienie i referują je innym członkom grupy.
W cyklu 2021/22_L:
Zajęcia zorientowane są na przedstawienie i analizę wybranych wyzwań politycznych, gospodarczych i społeczno-kulturowych ujawniających się w procesie integracji europejskiej, prowadzonej w ramach prawno-instytucjonalnych Unii Europejskiej. W trakcie zajęć nacisk położony zostanie na krytyczną analizę zjawisk i procesów, doświadczanych współcześnie przez społeczeństwa i państwa członkowskie UE. |
W cyklu 2022/23_L:
Zajęcia zorientowane są na przedstawienie i analizę wybranych wyzwań politycznych, gospodarczych i społeczno-kulturowych ujawniających się w procesie integracji europejskiej, prowadzonej w ramach prawno-instytucjonalnych Unii Europejskiej. W trakcie zajęć nacisk położony zostanie na krytyczną analizę zjawisk i procesów, doświadczanych współcześnie przez społeczeństwa i państwa członkowskie UE. |
W cyklu 2023/24_L:
Wychodząc od genezy integracji europejskiej, od idei europejskiej, omówimy aktualne problemy integracji: |
W cyklu 2024/25_L:
Wychodząc od genezy integracji europejskiej, od idei europejskiej, omówimy aktualne problemy integracji: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_L: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Nakład pracy studentów
- udział w zajęciach - 30 h
- konsultacje z prowadzącym - 5 h
- praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, w tym czytanie artykułów, opracowanie zagadnień do wygłoszenia referatów indywidualnie i zespołowo) - 30 h
- udział w zadaniu zaliczeniowym polegającym na opracowaniu ankiety, jej przeprowadzeniu wśród studentów UKSW oraz opisaniu jej wyników - 15 h
Łącznie: 80 h = 3 ECTS | W cyklu 2023/24_L: Nakład pracy studenta:
14 wejściówek po 2 pkt. = 28 pkt.
aktywność na zajęciach po 2 pkt. = 28 pkt.
1 kolokwium na ostatnich zajęciach = 44 pkt.
Zaliczenie od 51 pkt.
0-50 ocena końcowa 2
51-60 ocena końcowa 3
61-70 ocena końcowa 3,5
71-80 ocena końcowa 4
81-90 ocena końcowa 4,5
91-100 ocena końcowa 5 | W cyklu 2024/25_L: Nakład pracy studenta:
14 wejściówek po 2 pkt. = 28 pkt.
aktywność na zajęciach po 2 pkt. = 28 pkt.
1 kolokwium na ostatnich zajęciach = 44 pkt.
Zaliczenie od 51 pkt.
0-50 ocena końcowa 2
51-60 ocena końcowa 3
61-70 ocena końcowa 3,5
71-80 ocena końcowa 4
81-90 ocena końcowa 4,5
91-100 ocena końcowa 5 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
W trakcie zajęć studenci nabywają następujące efekty uczenia się:
1) w zakresie WIEDZY
Student/ka ma wiedzę na temat wybranych kulturowych, społecznych i gospodarczych aspektów rzeczywistości europejskiej w wymiarze historycznym i współczesnym.
Student/ka ma wiedzę o wybranych problemach politycznych, gospodarczych i społeczno-kulturowych w polityce międzynarodowej w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem roli i znaczenia Unii Europejskiej w tym zakresie.
Student/ka posiada wiedzę o kompetencjach i sposobie zaangażowania Unii w wybranych obszarach polityki, jak również roli państw członkowskich w ich kreowaniu i wdrażaniu.
2) w zakresie UMIEJĘTNOŚCI
Student/ka rozumie relacje między obywatelem a instytucjami UE; umie określić podstawowe drogi artykulacji oczekiwań społecznych oraz grup interesu, pozwalające wpływać na proces decyzyjny na poziomie
europejskim.
Student/ka umie wyjaśnić kulturowe uwarunkowania integracji europejskiej, wyodrębniać elementy kulturowe składające się na kulturową specyfikę Europy oraz tworzące europejską tożsamość.
Opis ECTS:
udział w zajęciach: 30 h [1 ECTS]
przygotowanie do zajęć (lektura): 25 h [1 ECTS]
przygotowanie referatu i prezentacji multimedialnej: 25 h [1 ECTS]
Łącznie: 3 ECTS
Kryteria oceniania
W trakcie zajęć stosowane jest ocenianie ciągłe.
Obejmuje ono trzy zasadnicze aspekty uczestnictwa studentów w zajęciach:
1/ aktywność wyrażająca się: prezentowaniem przygotowanych indywidualnie lub w grupie analiz nt. wybranych zagadnień, udziałem w dyskusjach dot. treści zawartych w lekturach zadanych do przeczytania, udziałem w dyskusjach prowadzonych podczas zajęć - za aktywność przyznawane są punkty; uzyskanie 5 pkt równe jest ocenie bardzo dobrej za ten komponent;
2/ przygotowanie i wygłoszenie 60 min. referatu (wraz z prezentacją multimedialną) na wybrany temat dot. wyzwań w procesie integracji europejskiej. Referaty oceniane są w skali: 2-5.
3/ obecność podczas zajęć (dopuszczalne są 2 nieobecności na zajęciach, każda kolejna nieusprawiedliwiona nieobecność obniża ocenę końcową z przedmiotu).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Bauman Z., Obcy u naszych drzwi, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2016.
Beck U., Niemiecka Europa, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Czachór Z., Unia Europejska w stanie krytycznym. Nowe sytuacje – nowe konstelacje – nowe orientacje, „Przegląd Europejski” 2018 nr 1(1).
Fukuyama F., Tożsamość. Współczesna polityka tożsamościowa i walka o uznanie, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2020 (roz. 7. s. 82-98).
Latoszek E. i in. (red.), Unia Europejska. Istota, szanse i wyzwania, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2018 (rozdziały: 1, 2, 13).
Pietraś Marek, Unia Europejska w środowisku wielopoziomowych i wielowymiarowych zmian. Propozycja modelu analizy, „Przegląd Sejmowy” 2021 nr 5 (166).
Smith A. D., National identity and the idea of European unity, "International Affairs" 1992 nr 1, s. 55-76.
Szewd R., Tożsamość europejska vs narodowa? Transformacja tożsamości zbiorowych w UE, w: Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego, red. E. Hałas, T. Konecki, Wyd. Scholar, Warszawa 2005, s. 310- 344.
Trojanowska-Strzęboszewska M. (red.), Unia Europejska w poszukiwaniu swoich granic, Wyd. Naukowe UKSW, Warszawa 2017.
Trojanowska-Strzęboszewska M., Balicki J. (red.), Imigranci i uchodźcy w Europie. Wyzwania polityczne, społeczne i kulturowe, Wyd. Naukowe UKSW, Warszawa 2020.
Zielonka J., Koniec Unii Europejskiej? PISM, Warszawa 2014.
Literatura uzupełniająca:
Bauer W., Przez morze. Z Syryjczykami do Europy, Wyd. Czarne, Wołowiec 2016.
Cini M. (red.), Unia Europejska. Organizacja i funkcjonowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
Czachór Z., Grosse T., Paruch W. (red.), Integracja Europejska. Polska perspektywa, Wyd. Sejmowe, Warszawa 2018.
Czachór Z., Kryzys i zaburzona dynamika Unii Europejskiej, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2013.
Legucka A., Walka z rosyjską dezinformacją w UE, PISM, 2019, https://www.pism.pl/publikacje/Walka_z_rosyjska_dezinformacja_w_Unii_Europejskiej.
Małuszyńska E., Mazur G. (red.), Unia Europejska 2014+, Wyd. Difin, Warszawa 2015.
Nugent N., Unia Europejska. Władza i Polityka, Wyd. UJ, Kraków 2012.
Ruszkowski J., Wstęp do studiów europejskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Scheffer P., Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, Wyd. Czarne, Wołowiec 2010.
Szczepanik M., Społeczeństwa wobec integracji europejskiej w trakcie pandemii, ”Biuletyn PISM” 20 listopada 2020.
Trojanowska-Strzęboszewska M., Zenderowski R., Imigracje jako wyzwania dla europejskiej polityki, w: Integracja europejska. Polska perspektywa, red. Z. Czachór, T. G. Grosse, W. Paruch, Wyd. Sejmowe, Warszawa 2018.
Wojtaszczyk K. A. (red.), Integracja Europejska, Wyd. Poltex, Warszawa 2011.
Zielonka J., Kontrrewolucja. Liberalna Europa w odwrocie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018.
W cyklu 2023/24_L:
Ananicz, S., Buras, P. i Smoleńska, A. (2021), Nowy rozdział. Transformacja UE a Polska. |
W cyklu 2024/25_L:
Ananicz, S., Buras, P. i Smoleńska, A. (2021), Nowy rozdział. Transformacja UE a Polska. Bauman, Z. (2000), Globalizacja: I co z tego dla ludzi wynika, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. Buras, P. (2024), Humanitarna kontrola granic: Polska i europejski kryzys migracyjny. Cichocki, M. (2004), Porwanie Europy, Ośrodek Myśli Politycznej; "Księgarnia Akademicka", Kraków, Warszawa. Costa, O. i Schwarzer, D. (2023), Sailing on High Seas: Reforming and Enlarging the EU for the 21st Century: Report of the franco-german working group on EU institutional reform. Czaputowicz, J. (2013), Suwerenność, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Warszawa. Ferguson, N. (2020), Rynek i ratusz: O ukrytej sieci powiązań, która rządzi światem, Wydanie I, Wydawnictwo Literackie, Kraków. Greloff, J. (2023), Sprawozdanie z pobytu naukowego na Uniwersytecie Stanforda i udziału w Hoover Institution International Seminar Program 2023, Chrześcijaństwo-Świat-Polityka. Heidelberg Institute for International Conflict Research (2023), Conflict barometer 2022. Internal Displacement Monitoring Centre (2023), Global Report on Internal Displacement 2023. Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (2020), Strategia Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej 2020. Kissinger, H. i Allison, G. (2023), The Path to AI Arms Control, Foreign Affairs. Klein, N. (2019), Doktryna szoku: Jak współczesny kapitalizm wykorzystuje klęski żywiołowe i kryzysy społeczne, Wydanie V, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa. Kozioł, A. (2024), Pomoc wojskowa UE dla Ukrainy a przyszłość wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony, w: Szymańska, J. (ed.) Unia Europejska wobec rosyjskiej agresji na Ukrainę, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Warszawa. Krastev, I. (2018), Co po Europie?, Wydanie pierwsze, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa. Mazurkiewicz, P. (2001), Europeizacja Europy: Tożsamość kulturowa Europy w kontekście procesów integracji, Instytut Politologii Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego, Warszawa. Ministerstwo Spraw Zagranicznych (2017), Strategia Polskiej Polityki Zagranicznej 2017-2021, Warszawa. Ricoeur, P. (2003), Krytyka i przekonanie: Rozmowy z François Azouvim i Markiem de Launay, Wydawnictwo KR, Warszawa. Roth, G. i Kurtyka, M. (2008), Zarządzanie zmianą: Od strategii do działania, CeDeWu Wydawnictwa Fachowe, Warszawa. Schuman, R. (2009), Dla Europy, Wydawnictwo Znak, Kraków. Schwab, K. (2018), Czwarta rewolucja przemysłowa, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa. Smoleńska, A., Bachulska, A. i Bendyk, E. i in. (2024) Powrót do Europy. Rekomendacje dla polskiej polityki w Unii Europejskiej. Szondi, G. (2008), Filary zarządzania reputacją: dyplomacja publiczna w Europie Wschodniej z perspektywy public relations. w: Ociepka, B. (ed.) Dyplomacja publiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. Szymańska, J. (ed.) (2024), Unia Europejska wobec rosyjskiej agresji na Ukrainę. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Warszawa. Weber, M. (2002), Gospodarka i społeczeństwo: Zarys socjologii rozumiejącej, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa. Zielonka, J. (2014), Koniec Unii Europejskiej? Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Warszawa. Zybertowicz, A., Gurtowski, M., Tamborska, K., Trawiński, M. i Waszewski, J. (2015), Samobójstwo Oświecenia?: Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat. Wydawnictwo Kasper, Kraków. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Brak |
W cyklu 2022/23_L:
Brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: