Podstawy metodologii badań naukowych WSE-EKN-PMBD
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami metodologii badań naukowych, w tym z procesem tworzenia hipotez badawczych, projektowania badań, wyboru metod i narzędzi analitycznych oraz interpretacji wyników w kontekście nauk ekonomicznych.
W ramach kursu studenci zostaną zapoznani z klasyfikacją metod badawczych, etapami procesu badawczego, technikami gromadzenia danych oraz podstawowymi narzędziami analizy ilościowej i jakościowej.
Studenci poznają zasady etyki badań naukowych, sposoby formułowania problemów i celów badawczych, a także metodologię tworzenia spójnych raportów naukowych i artykułów badawczych.
Kurs ma również na celu rozwinięcie umiejętności samodzielnego projektowania prostych badań, selekcji odpowiednich metod badawczych, analizy literatury oraz krytycznej oceny wyników badań innych autorów.
Cele przedmiotu
1. Zrozumienie podstawowych zasad i etapów badań naukowych w ekonomii.
2. Rozwinięcie umiejętności wyboru odpowiednich metod badawczych i narzędzi analitycznych.
3. Kształtowanie umiejętności samodzielnego projektowania badań i przygotowywania raportów naukowych.
4. Rozwinięcie kompetencji krytycznej analizy literatury i danych empirycznych.
Kluczowe zagadnienia poruszane w ramach przedmiotu
• Proces badań naukowych w naukach ekonomicznych.
• Formułowanie problemów i hipotez badawczych.
• Metody jakościowe i ilościowe w badaniach ekonomicznych.
• Techniki gromadzenia i analizy danych.
• Etyka badań naukowych.
• Pisanie raportów i artykułów naukowych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (W)
• W1: Zna podstawowe zasady i etapy badań naukowych w ekonomii – rozumie proces badawczy i jego znaczenie.
• W2: Zna metody jakościowe i ilościowe stosowane w badaniach ekonomicznych – potrafi je odróżnić i opisać.
• W3: Zna zasady etyki badań naukowych – rozumie prawa uczestników i obowiązki badacza.
Umiejętności (U)
• U1: Potrafi sformułować problem i hipotezy badawcze – samodzielnie projektuje prosty plan badawczy.
• U2: Potrafi dobrać metody badawcze do konkretnego problemu – stosuje narzędzia ilościowe i jakościowe.
• U3: Potrafi analizować dane i interpretować wyniki – tworzy raporty i prezentacje wyników.
Kompetencje społeczne (K)
• K1: Potrafi współpracować w grupie badawczej – efektywnie uczestniczy w realizacji projektu.
• K2: Rozumie znaczenie rzetelności i etyki w badaniach – stosuje zasady uczciwości naukowej.
• K3: Jest świadomy znaczenia badań naukowych dla decyzji ekonomicznych – podejmuje refleksyjne działania badawcze.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
• 2 – student nie zapoznał się z programem nauczania, nie wyraża znajomości podstawowych pojęć z zakresu problematyki przedmiotu „Podstawy metodologii badań naukowych” oraz nie brał udziału w zajęciach i aktywnościach.
• 3 – student w podstawowym stopniu zapoznał się z programem nauczania, wykonał minimalny zakres zadań koniecznych do poznania podstaw problematyki przedmiotu „Podstawy metodologii badań naukowych” oraz brał udział w zajęciach bez wykazywania dodatkowych aktywności.
• 4 – student w stopniu wysokim zapoznał się z programem nauczania, umie formułować problemy i hipotezy badawcze, zna pojęcia podstawowe z zakresu przedmiotu „Podstawy metodologii badań naukowych” oraz potrafi stosować podstawowe metody badań, brał udział w zajęciach, wykazując się dodatkową aktywnością.
• 5 – student w stopniu bardzo wysokim zapoznał się z programem nauczania, opanował pojęcia podstawowe oraz dodatkowe z zakresu przedmiotu, zna i umie stosować metody jakościowe i ilościowe w badaniach ekonomicznych, tworzyć raporty i prezentacje, brał udział w zajęciach, będą aktywnym słuchaczem i mówcą, wykonując dodatkowe aktywności.
Literatura
Literatura podstawowa
1. Bańka, A. (2018). Metodologia badań w naukach społecznych i ekonomicznych. Warszawa: PWN.
2. Gołaszewski, J. (2017). Podstawy metodologii badań ekonomicznych. Warszawa: Difin.
3. Babbie, E. (2016). Podstawy badań społecznych (tłum. pol.). Warszawa: PWN.
Literatura uzupełniająca
1. Czakon, W. (2015). Metody badań w naukach społecznych. Warszawa: PWE.
2. Fijałkowski, M. (2019). Analiza danych w badaniach ekonomicznych. Warszawa: CeDeWu.
3. Sztompka, P. (2017). Socjologia: analiza procesów społecznych (fragmenty przydatne dla badań jakościowych). Kraków: Znak.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: