Metodologia badań naukowych
WSE-EKN-MGR-MBN
1. Metodologia badań naukowych –teoria, praktyka oraz jej teoriopoznawcze jej podwaliny / 2 godz.konwer./
2. Metody, techniki i procedury dociekań naukowego poznania/ 2 godz. konwer../
3. Metodologiczne elementy badań naukowych /2 godz. konwer../
4. Metodologia badań ekonomicznych. Aparatura metodologiczna ekonomii. Modele logiczno-metodologiczne prowadzonych badań ekonomicznych /2 godz. konwer../
5. Metody, techniki, procedury badan ekonomicznych / 2 godz. konwer./
Literatura uzupełniająca
1. Prace kwalifikacyjne – istota, rodzaje, charakter i fazy realizacji /2 godz. konwer. /
2. Metodologia pisania prac kwalifikacyjnych – konstrukcja i koncepcja pracy / 2 godz. konwer./
3. Redakcyjne i edytorskie opracowanie pracy /2 godz. konwer./
W cyklu 2021/22_Z:
I. PODSTAWY POSZUKIWAŃ WIEDZY NAUKOWEJ 1. Metodologia badań naukowych – teoria i praktyka oraz teoriopoznawcze jej podwaliny m 1.1. Metodologia badań naukowych jako dyscyplina wiedzy 1.2. Teoria badań naukowych 1.3. Praktyka badań naukowych 1.3.1. Rodzaje badań naukowych 1.3.2. Tematyka i problematyka badań 1.3.3. Prowadzenie badań naukowych 1.4. Istota antropogenezy. 1.5.. Geneza i rozwój myśli ludzkiej 1.6.. Kształtowanie się ludzkiego poznania jako inspiracji badań naukowych 1.6.1. Procesy poznania myślowego 1.6.2. Procesy poznania empirycznego 1.6.3. Wyjaśnianie naukowe 2. Metod, techniki i procedury dociekań naukowego poznania 2.1. Istota i charakterystyka metod badań naukowych 2.1.1. Metoda obserwacyjna 2.1.2. Metoda eksperymentalna 2.1.3. Metoda statystyczna 2.1.4. Metoda analizy przypadków 2.1.5. Metoda krytyki źródeł 2.1.6. Metoda ankietowa 2.1.7. Metoda intuicyjna 2.1.8. Metoda analizy krytycznej 2.2. Istota i charakterystyka technik badań naukowych 2.2.1. Obserwacja 2.2.2. Eksperyment 2.2.3. Wywiad 2.2.4. Ankietowanie 2.2.5. Badanie dokumentów 2.2.6. Studium przypadku 2.2.7 Sondaż diagnostyczny / Techniki socjotechniczne / 2.2.8. Badania psychometryczne 2.3. Istota procedur dociekań naukowych i ich charakterystyka 2.3.1. Procedura diagnostyczna 2.3.2. Procedura eksperymentalna 2.3.3. Procedura operacyjna 2.3.4. Procedura ewaluacyjna 2.3.5. Procedura korelacyjna 2.4. Narzędzia badawcze 2.4.1. Kwestionariusz ankiety lub wywiadu 2.4.2. Test 2.4.3. Arkusz obserwacji 3. Metodologiczne elementy badań naukowych 3.1. Tematyka badań naukowych i jej uzasadnienie................................................................ 3.2. Konceptualne ramy badań naukowych 3.2.1. Cele badań 3.2.2.. Problemy badawcze (główny, szczegółowe) 3.2.3. Hipotezy robocze 3.2.4. Zakres badań (podmiot, przedmiot, przestrzeń i czas badań) 3.2.5. Płaszczyzny badań (teoretyczna, praktyczna) 3.2.6. Zastosowane metody badawcze 3.2.7. Wykorzystana literatura 3.2.8. Układ pracy naukowej 3.3. Opis i systematyzacja faktów 5. Główne kierunki współczesnych metodologicznych dociekań naukowych 5.1. Charakterystyka głównych kierunków metodologicznych 5.1.1. Metodologia neoklasycyzmu 5.1.2. Metodologia neokeynesizmu 5.1.3.. Metodologia neoliberalizmu 5.1.4. Metodologia neoinstytucjonalizmu../falsyfikacjonizm K.Popera; struktura rewolucji naukowej według T.Khuna; I.lakatos/. 5.2. Charakterystyka głównych podejść badawczych 5.2.1. Induktywizm 5.2.2. Instrumentalizm 5.2.3. Deduktywizm 5.2.4., Strukturalizm 5.2.5. Marksizm II. METODOLOGIA BADAŃ EKONOMICZNYCH 4. Metodologia badań ekonomicznych. Aparatura metodologiczna ekonomii. Modele logiczno-metodologiczne prowadzenia badań ekonomicznych 4.1. Podwaliny i rozwój dociekań ekonomicznych jako odzew na wyzwania praktyki gospodarcze.. 4.1.1. Problemy i komponenty rozważań współczesnej myśli ekonomicznej . 4.1.2. Determinanty metodologiczne współczesnej myśli ekonomicznej 4.2. Aparatura metodologiczna ekonomii. 4.2.1. Kategorie ekonomiczne 4.2.2.;. Prawa ekonomiczne 4.2.3.. Teorie ekonomiczne 4.3.. Metody badawcze ekonomii. 4.3.1. Metody uniwersalne. 4.3.2. Metody specyficzne 4.4. Instrumentarium analityczne badań ekonomicznych 4.4..1. Wyznaczniki 4.4.2. Wskaźniki 4.4.3. Mierniki 4.5. Modele logiczno-metodologiczne prowadzenia badań ekonomicznych. 4.5.1. Klasyczne modele badań ekonomicznych. 4.5.2. Postulowane modele badań ekonomicznych. 4.5.3. Metodologiczny schemat badań ekonomicznych 5. Metody, techniki, procedury badań ekonomicznych 5.1. Metody badań ekonomicznych 5.1.1. Metody jakościowe 5.1.2. Metody statystyczne 5.1.3. Metody matematyczne 5.1.4. Metody prognostyczne 5.1.5. Metody modelowania 5.2. Procedury badań ekonomicznych 5.3. Techniki badań ekonomicznych III. METODYKA PISANIA PRAC KWALIFIKACYJNYCH 6. Prace kwalifikacyjne – istota, rodzaje, charakter i fazy realizacji 6.1. Istota prac kwalifikacyjnych, ich rodzaje oraz rola w procesie kształcenia 6.2. Fazy organizacji pisania prac kwalifikacyjnych 6.2.1. Faza określania (diagnozy) 6.2.2. Faza poszukiwań 6.2.3. Faza decyzji (realizacji) 6.3. Wymagania stawiane pracom kwalifikacyjnym 6.3.1. Kryteria naukowości prac 6.3.1. Problemy merytoryczne 6.3.2. Problemy prawne i etyczne 7. Metodologia pisania prac kwalifikacyjnych – konstrukcja pracy.. 7.1. Konstrukcja /struktura/ pracy kwalifikacyjnej jako wyraz logiki dociekań 7.1.1. Wstęp 7.1.2. Część główna 7.1.3. Zakończenie 7.1.4. Bibliografia 7.1.5. Rysunki, schematy, tabele, wykresy i załączniki 7.2. Konstrukcja pracy kwalifikacyjnej jako wyraz logiki wykładu dociekań 7.3. Wielkość i rozmiary strukturalne pracy kwalifikacyjnej 7.4. Metodologia pisania prac kwalifikacyjnych – koncepcja pracy.. 7.4.1. Określenie tematu pracy. 7.4.2. Sformułowanie tytułu pracy. 7.4.3. Określenie celu pracy 7.4.4. Sformułowanie problemu badawczego 7.4.5. Sformułowanie hipotez roboczych 7.4.6. Wskazanie płaszczyzn dociekań 7.4.7. Określenie zakresu dociekań 7.4.8. Wskazanie metod, technik i procedur badawczych 7.4.9. Wskazanie bazy materiałów źródłowych 7.4.10. Przedstawienie zarysu układu pracy 8. Redakcyjne i edytorskie opracowanie pracy 8.1. Wykonanie i wymiar prac kwalifikacyjnych........ 8.2. Kompozycja redakcyjna pracy kwalifikacyjnej... 8.2.1, Styl wywodów 8.2.2. Akapity 8.2.3. Przypisy 8.2.4. Wykazy i załączniki `8.2. Kompozycja edytorska prac kwalifikacyjnych 8.2.1. Zasady i reguły edytorskie prac kwalifikacyjnych 8.2.1. Formy prezentacji dociekań przedstawionych w pracy 8.2.2. Techniczna strona pracy
|
W cyklu 2023/24_Z:
1. Metodologia badań naukowych –teoria i praktyka / 2 godz.konwer./ 2. Teoriopoznawcze podwaliny dociekań i badań naukowych / 2 godz.konwer./. 3. Metody, techniki i procedury dociekań naukowego poznania/ 2 godz. konwer../ 4. Metodologiczne elementy badań naukowych /2 godz. konwer../ 5. Główne kierunki współczesnych metodologicznych dociekań naukowych /2 godz. konwer./ 6. Problemy rozwoju metodologii badań ekonomicznych /2 godz. konwer../ 7. Aparatura metodologiczna ekonomii / 2godz. konwer../ 8. Modele logiczno-metodologiczne prowadzonych badań ekonomicznych /2 godz. konwer./ 9. Metody, techniki, procedury badan ekonomicznych / 2 godz. konwer./ 10. Dylematy rozwoju metodologii nauk ekonomicznych / 2 godz. konwer./. 11. Prace kwalifikacyjne – istota, rodzaje, charakter i fazy realizacji /2 godz. konwer. / 12. Metodologia pisania prac kwalifikacyjnych – konstrukcja pracy / 2 godz. konwer./ 13. Metodologia pisania prac kwalifikacyjnych – koncepcja pracy /2 godz. konwer./ 14. Redakcyjne i edytorskie opracowanie pracy /2 godz. konwer./ 15. Technologie IT w procesie pisania prac kwalifikacyjnych /2 godz. konwer./
|
W cyklu 2024/25_Z:
1. Metodologia badań naukowych –teoria i praktyka / 2 godz.konwer./ 2. Teoriopoznawcze podwaliny dociekań i badań naukowych / 2 godz.konwer./. 3. Metody, techniki i procedury dociekań naukowego poznania/ 2 godz. konwer../ 4. Metodologiczne elementy badań naukowych /2 godz. konwer../ 5. Główne kierunki współczesnych metodologicznych dociekań naukowych /2 godz. konwer./ 6. Problemy rozwoju metodologii badań ekonomicznych /2 godz. konwer../ 7. Aparatura metodologiczna ekonomii / 2godz. konwer../ 8. Modele logiczno-metodologiczne prowadzonych badań ekonomicznych /2 godz. konwer./ 9. Metody, techniki, procedury badan ekonomicznych / 2 godz. konwer./ 10. Dylematy rozwoju metodologii nauk ekonomicznych / 2 godz. konwer./. 11. Prace kwalifikacyjne – istota, rodzaje, charakter i fazy realizacji /2 godz. konwer. / 12. Metodologia pisania prac kwalifikacyjnych – konstrukcja pracy / 2 godz. konwer./ 13. Metodologia pisania prac kwalifikacyjnych – koncepcja pracy /2 godz. konwer./ 14. Redakcyjne i edytorskie opracowanie pracy /2 godz. konwer./ 15. Technologie IT w procesie pisania prac kwalifikacyjnych /2 godz. konwer./
|
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
ekonomia i finanse
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
nie dotyczy
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
OPIS ECTS:
- uczestnictwo w zajęciach: 30h (1 pkt.)
- studiowanie literatury: 30h (1 pkt.)
- opracowanie otrzymanych wyników badań ankietowych i wywiadów: 30h
(1 pkt.)
- przygotowanie kwestionariusza wywiadu i ankiety: 30h ( 1 pkt.)
Łącznie: 4 pkt.
Poziom przedmiotu
podstawowy
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
EM2_U05, EM2_U06
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Wymagania wstępne
Umieć: poprawnie pisać; czytać ze zrozumieniem; logicznie myśleć i argumentować swoje poglądy.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
EM2_W05
ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania różnych rodzajów
działań związanych z nadaną kwalifikacją, w tym zasady ochrony
własności przemysłowej i prawa autorskiego
EM2_W06
w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla kierunku studiów
oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Opis ECTS:
- udział w konwersatorium 30godz.
- konsultacje 5 godz.
- przygotowanie wystąpień w formie prezentacji 20 godz.
Suma godzin- 55 godz.
Liczba ECT: 4
Kryteria oceniania
Na ocenę niedostateczną: nie zna podstawowych problemów metodologii badań naukowych (w tym metodologii nauk ekonomicznych) oraz nie nabył umiejętności prowadzenia badań w ramach pisania pracy kwalifikacyjnej.
Na ocenę dostateczną: zna tylko niektóre problemy metodologii badań naukowych (w tym metodologii nauk ekonomicznych) oraz nabył w ograniczonym zakresie umiejętności prowadzenia badań w ramach pisania pracy kwalifikacyjnej.
Na ocenę dobrą: zna główne problemy metodologii badań naukowych (w tym metodologii nauk ekonomicznych) oraz nabył w umiejętności prowadzenia badań w ramach pisania pracy kwalifikacyjnej.
Na ocenę bardzo dobrą: zna główne problemy metodologii badań naukowych (w tym metodologii nauk ekonomicznych) oraz nabył w umiejętności prowadzenia badań w ramach pisania pracy kwalifikacyjnej. Potrafi samodzielnie analizować, interpretować oraz oceniać kwestie z punktu widzenia logiki badań i logiki ich rozumienia.
KRYTERIA OCENIANIA obowiązywały do cyklu 2022/23:
Liczba punktów – Ocena
0-60 – ndst.
61-68 – dost.
69-76 – dost. plus
77-84 – db.
85-92 – db. plus
93-100 – bdb.
Na "poprawce" możliwość otrzymania maksymalnie oceny dostatecznej po uzyskaniu więcej niż 60% punktów.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Difin, Warszawa 2005
2. A.Dudziak, A.Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa 2008
3. K.Pawlik, R.Zenderowski, Dyplom z internetu, CeDeWe, Warszawa 2020
4. J. Pieter , Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław 1967.
5. K.Perechuda, Holistyczna metodologia nauk. Ontologia i epistematologia badan naukowych, CeDeWu, Warszawa 2021
6. P.Siuda, P.Wasylczyk, Publikacje naukowe. praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, PWN, Warszawa 2021
7. Z.Stachowiak, Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, AON, Warszawa 2001
8. M.Sławińska, H.Witczak, Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych, PWE, Warszawa 2008
9. B.Stępniak, Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły, PWN, Warszawa 2020
10. J.Zieliński, Metodologia pracy naukowej, ASPRA-JR, Warszawa 2012
W cyklu 2021/22_Z:
1. J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Difin, Warszawa 2005 2. A.Dudziak, A.Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa 2008 3. K.Pawlik, R.Zenderowski, Dyplom z internetu, CeDeWe, Warszawa 2020 4. J. Pieter , Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław 1967. 5. K.Perechuda, Holistyczna metodologia nauk. Ontologia i epistematologia badan naukowych, CeDeWu, Warszawa 2021 6. P.Siuda, P.Wasylczyk, Publikacje naukowe. praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, PWN, Warszawa 2021 7. Z.Stachowiak, Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, AON, Warszawa 2001 8. M.Sławińska, H.Witczak, Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych, PWE, Warszawa 2008 9. B.Stępniak, Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły, PWN, Warszawa 2020 10. J.Zieliński, Metodologia pracy naukowej, ASPRA-JR, Warszawa 2012
|
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Pozostałe informacje i wytyczne w ogólnym sylabusie.
|
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów
(i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć -
szukaj w planach studiów odpowiednich programów.
Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: