Innowacje w gospodarce WSE-EKN-IG
Przedmiot ma na celu przedstawienie studentom wiedzy z zakresu innowacji jako czynnika rozwoju gospodarczego i przewagi konkurencyjnej. Studenci dowiedzą się, w jaki sposób innowacje oddziałują na gospodarkę, przedsiębiorstwa i społeczeństwo oraz jakie są uwarunkowania ich skutecznego wdrażania.
W ramach kursu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi teoriami innowacji, modelami procesów innowacyjnych, a także instytucjami wspierającymi działalność innowacyjną. Szczególna uwaga zostanie poświęcona roli innowacji technologicznych, organizacyjnych, marketingowych oraz ekologicznych w gospodarce XXI wieku.
Studenci poznają metody analizy innowacji, narzędzia pomiaru innowacyjności, a także przykłady dobrych praktyk wdrażania innowacji w przedsiębiorstwach i sektorze publicznym. Zajęcia będą miały charakter interaktywny, oparty na dyskusji, pracy warsztatowej oraz analizie rzeczywistych studiów przypadków.
Kurs ma również na celu rozwinięcie umiejętności krytycznego myślenia, pracy zespołowej i projektowej, a także zdolności prezentacji wyników analiz w formie pisemnej i ustnej. Studenci będą przygotowywać projekty badawcze i case studies, które pozwolą im na praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy.
Cele przedmiotu
• Zrozumienie roli innowacji w gospodarce rynkowej i procesach rozwoju społeczno-gospodarczego.
• Poznanie podstawowych teorii, modeli i typów innowacji.
• Nabycie umiejętności analizy i oceny działań innowacyjnych w przedsiębiorstwach i instytucjach.
• Kształtowanie zdolności pracy projektowej i krytycznej analizy przypadków innowacyjnych.
Tematyka zajęć dydaktycznych:
1. Wprowadzenie do innowacji w gospodarce
Definicje, podstawowe pojęcia, znaczenie innowacji dla rozwoju gospodarczego i przewagi konkurencyjnej.
2. Teorie i typologia innowacji
Przegląd klasycznych i współczesnych teorii innowacji, omówienie rodzajów innowacji (technologiczne, organizacyjne, marketingowe, ekologiczne).
3. Proces innowacyjny i zarządzanie innowacjami
Etapy procesu innowacyjnego, źródła i bariery innowacji, zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwach.
4. Polityka innowacyjna i ekosystemy innowacji
Instytucje wspierające działalność innowacyjną, rola państwa i Unii Europejskiej, systemy i sieci współpracy.
5. Finansowanie działalności innowacyjnej
Źródła prywatne i publiczne, fundusze europejskie, venture capital, przykłady dobrych praktyk.
6. Współczesne trendy innowacyjne
Innowacje cyfrowe (AI, big data, automatyzacja), zielone innowacje i zrównoważony rozwój, globalne wyzwania innowacyjności.
7. Warsztaty projektowe i podsumowanie
Praca w grupach nad projektem innowacyjnym, prezentacja wyników, dyskusja i podsumowanie kursu.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (W):
• W1: Student zna podstawowe definicje i klasyfikacje innowacji.
• W2: Student rozumie procesy i modele innowacji oraz ich znaczenie w gospodarce.
• W3: Student posiada wiedzę na temat polityki innowacyjnej i źródeł finansowania innowacji.
Umiejętności (U):
• U1: Student potrafi analizować przykłady innowacji w przedsiębiorstwach i instytucjach.
• U2: Student umie zaprojektować prosty projekt innowacyjny i zaprezentować jego założenia.
• U3: Student potrafi korzystać z literatury i źródeł do samodzielnej analizy działań innowacyjnych.
Kompetencje społeczne (K):
• K1: Student potrafi pracować w grupie nad projektem innowacyjnym.
• K2: Student wykazuje postawę otwartości na nowe idee i rozwiązania.
• K3: Student rozumie znaczenie etyki i odpowiedzialności społecznej w działalności innowacyjnej.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania dla przedmiotu „Innowacje w gospodarce”:
• 2 – student nie zapoznał się z programem nauczania, nie wyraża znajomości podstawowych pojęć z zakresu problematyki przedmiotu „Innowacje w gospodarce” oraz nie brał udziału w zajęciach oraz aktywnościach.
• 3 – student w podstawowym stopniu zapoznał się z programem nauczania, wykonał minimalny zakres zadań koniecznych do poznania podstaw problematyki przedmiotu „Innowacje w gospodarce” oraz brał udział w zajęciach bez wykazywania dodatkowych aktywności.
• 4 – student w stopniu wysokim zapoznał się z programem nauczania, umie analizować i oceniać proste przykłady innowacji, zna pojęcia podstawowe z zakresu problematyki przedmiotu „Innowacje w gospodarce” oraz potrafi wskazać praktyczne przykłady, brał udział w zajęciach, wykazując się dodatkową aktywnością.
• 5 – student w stopniu bardzo wysokim zapoznał się z programem nauczania, rozumie złożone procesy innowacyjne, student opanował pojęcia podstawowe oraz dodatkowe z zakresu przedmiotu, zna i umie rozwiązywać zadania problemowe z zakresu problematyki przedmiotu „Innowacje w gospodarce”, brał udział w zajęciach, będąc aktywnym słuchaczem i mówcą, wykonując dodatkowe aktywności.
Literatura
Literatura podstawowa:
• Białoń, L. (red.). (2015). Zarządzanie działalnością innowacyjną. Warszawa: Placet.
• Jasiński, A. H. (2019). Innowacje i polityka innowacyjna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Pomykalski, A. (2017). Innowacje: teoria i praktyka. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.
Literatura uzupełniająca:
• Wójcik-Karpacz, A. (2020). Innowacyjność przedsiębiorstw w teorii i praktyce. Warszawa: Difin.
• Drucker, P. F. (2012). Innowacja i przedsiębiorczość. Warszawa: MT Biznes.
• Poznańska, K. (2018). Innowacje w przedsiębiorstwach i gospodarkach. Warszawa: SGH.
• Świadek, A. (2016). Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. Warszawa: CeDeWu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: