Zrównoważone rolnictwo (ZR-2) WSE-EK-ZR-ROL
1. Zajęcia organizacyjne.
2. Geneza i istota koncepcji zrównoważonego rozwoju.
3. Etyczny wymiar zrównoważonego rozwoju.
4. Operacjonalizacja zrównoważonego rozwoju jako w ramach polityki rozwojowej.
5. Specyfika rolnictwa jako sektora gospodarki i implikacje dla polityki rolnej.
6. Istota rolnictwa wielofunkcyjnego.
7. Znaczenie Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej we wspieraniu zrównoważonego rozwoju rolnictwa.
8. Rekapitulacja.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ:
W1. Student wyjaśnia teoretyczne aspekty koncepcji zrównoważonego rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarowania w rolnictwie.
W2. Student rozpoznaje charakterystyczne cechy rolnictwa jako sektora gospodarki narodowej oraz wyjaśnia ich implikacje dla polityki rolnej.
W3. Student wyjaśnia rolę Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju ONZ (zero głodu, odpowiedzialna konsumpcja i produkcja, działania w dziedzinie klimatu).
OPIS NAKŁADU PRACY STUDENTA:
- uczestnictwo w zajęciach: 15h (0,5 pkt. ECTS)
- studiowanie literatury: 30h (1 pkt. ECTS)
- przygotowanie do testu: 15h (0,5 pkt. ECTS)
Łącznie: 60h (2 pkt. ECTS)
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Ad W1:
- na ocenę dostateczną (3) student wyjaśnia istotę koncepcji zrównoważonego rozwoju;
- na ocenę dobrą (4) student wyjaśnia istotę koncepcji zrównoważonego rozwoju i omawia triadę celów zrównoważonego rozwoju;
- na ocenę bardzo dobrą (5) student wyjaśnia istotę koncepcji zrównoważonego rozwoju, tłumaczy triadę celów zrównoważonego rozwoju oraz ilustruje omawiane zagadnienia przykładem stosowania tej koncepcji w odniesieniu do rolnictwa.
Ad W2:
- na ocenę dostateczną (3) student omawia dwie cechy charakterystyczne rolnictwa jako sektora gospodarki narodowej i ich implikacje dla polityki rolnej;
- na ocenę dobrą (4) student omawia trzy cechy charakterystyczne rolnictwa jako sektora gospodarki narodowej i ich implikacje dla polityki rolnej;
- na ocenę bardzo dobrą (5) student omawia przynajmniej cztery cechy charakterystyczne rolnictwa jako sektora gospodarki narodowej i ich implikacje dla polityki rolnej.
Ad W3:
- na ocenę dostateczną (3) student wyjaśnia rolę Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej w osiąganiu jednego celu zrównoważonego rozwoju ONZ;
- na ocenę dobrą (4) student wyjaśnia rolę Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej w osiąganiu dwóch celów zrównoważonego rozwoju ONZ;
- na ocenę bardzo dobrą (5) student wyjaśnia rolę Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej w osiąganiu trzech celów zrównoważonego rozwoju ONZ.
METODY DYDAKTYCZNE: wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną, dyskusja.
TRYB ZAJĘĆ: nauczanie stacjonarne.
SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: egzamin pisemny – test jednokrotnego wyboru (10 pytań po 3 pkt.) i 2 pytania otwarte (po 10 pkt.); do zdobycia maksymalnie 50 pkt.
Liczba punktów – Ocena
0-25 – ndst.
26-30 – dost.
31-35 – dost. plus
36-40 – db.
41-45 – db. plus
46-50 – bdb.
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: nieobowiązkowa.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. H. Rogall, Ekonomia zrównoważonego rozwoju – teoria i praktyka. Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2010. (rozdziały 1, 2, 4, 5, 7, 8)
2. J. Wilkin (red.), Wielofunkcyjność rolnictwa – kierunki badań, podstawy metodologiczne i implikacje praktyczne. IRWiR PAN, Warszawa 2010.
3. A. Sadłowski, Przyczyny i ograniczenia interwencjonizmu państwowego w rolnictwie. "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne" 27/2018, 167-185. https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/ne/article/view/529
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. A. Graczyk, A.M. Graczyk, Wprowadzanie mechanizmów rynkowych w ochronie środowiska. PWE, Warszawa 2011.
2. J.S. Zegar, Kwestia długookresowej strategii zrównoważonego rozwoju rolnictwa w Polsce. "Zagadnienia Ekonomiki Rolnej" 367(2)/2021, 16-30. https://doi.org/10.30858/zer/138346
3. M. Adamowicz, Procesy rozwojowe rolnictwa w kontekście wyzwań globalizacji i nowych ujęć koncepcji zrównoważonego rozwoju. "Zagadnienia Ekonomiki Rolnej" 366(1)/2021, 24-45. https://doi.org/10.30858/zer/132395
4. A. Sadłowski, W. Wrzaszcz, K. Smędzik-Ambroży, A. Matras-Bolibok, A. Budzyńska, M. Angowski, S. Mann, Direct Payments and Sustainable Agricultural Development – The Example of Poland. "Sustainability" 13/2021, 1-20. https://doi.org/10.3390/su132313090
5. A. Czyżewski, J. Staniszewski, Dylematy operacjonalizacji paradygmatu zrównoważonego rozwoju rolnictwa z wykorzystaniem pojęcia ekoefektywności. "Problemy Rolnictwa Światowego" 18(33)2/2018, 44-56. https://prs.sggw.edu.pl/article/view/2721/2383
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: