Podstawy marketingu WSE-EK-PM
1. Istota i elementy marketingu. Zasady i funkcje marketingu. Rynek konsumenta a rynek przemysłowy.
2. Analiza możliwości rynkowych. Mechanizm równowagi rynku, elastyczność popytu i podaży, analiza dynamiki rynku, struktury rynku, chłonności rynku prognozy sprzedaży dla branży.
3. Analizy otoczenia dalszego Badania otoczenia bliższego. Istota, etapy, cele.
4. Analiza rynku konsumenta i zachowania nabywców. Analiza rynku przedsiębiorstw i zachowań klientów instytucjonalnych
5. Badania marketingowe. Organizacja badań. Metody i techniki badawcze. Metody doboru próby. System informacji marketingowej, istota, funkcje, budowa.
6. Segmentacja rynku. Wybór rynków docelowych.
7. Produkt w koncepcji marketingu. Zarządzanie cyklem życia produktu.
8. Strategie promocji. Elementy promocji mix. Narzędzia. Kanały marketingowe.
9. Strategie cenowe przedsiębiorstwa. Strategie dystrybucji.
Strategie marketingowe. Strategie konkurencyjne. Różnicowanie i pozycjonowanie oferty marketingowej. Strategie na rynku globalnym
10. Oferta rynkowa. Strategia produktu i marki. Projektowanie usług i zarządzanie usługami.
11. Zarządzanie zintegrowaną komunikacją marketingową. Zarządzanie reklamą, public relations, marketingiem bezpośrednim oraz promocją sprzedaży. Wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi informatycznych w marketingu.
12. Planowanie marketingowe, budowa i funkcje planu marketingowego.
13. Zarządzanie całościowym programem marketingowym.
14. Zagadnienia etyki w działalności marketingowej.
15. Zaliczenie
W cyklu 2021/22_Z:
1. Istota i elementy marketingu. Zasady i funkcje marketingu. Rynek konsumenta a rynek przemysłowy. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
A. wiedzy:
1. Znajomość marketingu jako działalności rynkowej, jego części składowych oraz pojęć i koncepcji marketingowych. Ich znaczenie i powiazania z reklamą. Wpływ marketing na jednostkę, społeczeństwo i podmioty rynkowe.
2. Wiedza dot. składowych strategicznego planowania marketingowego.
3. Znajomość otoczenia marketingowego.
4. Wiedza dot. najważniejszych zachowań konsumenckich oraz sposobów nawiązywania i podtrzymywania relacji z klientami.
5. Podstawowa znajomość pojęć marketing; marketing mix, promotion mix, determinantów skuteczności reklamy.
6. Dotycząca umiejscowienie reklamy w procesie komunikacji, związków z PR i sponsoringiem.
7. Znajomość technik perswazyjnych, budowy komunikatów reklamowych oddziaływania reklamy.
8. Znajomość głównych terminów i pojęć związanych z reklamą
9. Wiedza na temat kanałów komunikacji, mediów reklamowych, ich zalet i wad, form reklamowych
10. Znajomość podstawowych wskaźników stosowanych przy planowaniu mediów dla potrzeb kampanii reklamowej. Wiedza dotycząca badania odbioru reklamy
11. Znajomość najczęściej wykorzystywanych motywów, podmiotów, odwołań przekazu reklamowego.
12. Znajomość działań i procesów w marketingu internetowym.
B. umiejętności:
1. Oceny działań marketingowych i reklamowych.
2. Podstawowe przygotowania założeń strategicznego planowania marketingowego i definiowania otoczenia marketingowego.
3. Sposobów utrzymywania relacji z klientami.
4. Doboru narzędzi reklamy do formy przekazu i definiowania grupy docelowej.
5. Podstawowa umiejętność planowania, doboru środków i zespołu oraz przeprowadzenia kampanii reklamowej.
6. Tworzenia komunikatów reklamowych
C: kompetencji społecznych:
1. Aktywnego uczestniczenie w grupach społecznych w miejscu pracy, grupach
celowych/zadaniowych powoływanych do rozwiązywania problemów biznesowych.
2. Komunikacja z otoczeniem, formułowanie sądów i poglądów, a także argumentowanie w ich obronie.
3. Świadomość zachowań etycznych, nabycie odpowiedzialności za powierzone zadania w zakresie danej dyscypliny.
4. Zrozumienie mechanizmów działań współczesnego świata w obszarze mediów cyfrowych. Umiejętność dostosowywania swoich kompetencji do różnych obszarów (kontakt rzeczywisty, a cyfrowy), umiejętność ochrony swoich danych, świadomość śladów działalności w Internecie.
4ECTS
Całkowity nakład pracy studenta:
30 godz. - konserwatoria
25 godz. - praca własna - przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury
25 godz. - projekt, referat
15 godz. - przygotowanie do zaliczenia
5 godz. - udział w konsultacjach
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
2– student nie zapoznał się z programem nauczania, nie wyraża znajomości podstawowych pojęć z zakresu podstaw marketingu oraz nie brał udziału w zajęciach oraz aktywnościach
3 – student w podstawowym stopniu zapoznał się z programem nauczania, wykonał minimalny zakres zadań koniecznych do poznania podstaw marketingu oraz brał udział w zajęciach bez wykazywania dodatkowych aktywności
4 – student w stopniu wysokim zapoznał się z programem nauczania, umie sam wyszukiwać informacji potrzebnych do rozwiązania zadań, zna pojęcia podstawowe z zakresu zakresu podstaw marketingu oraz potrafi wyszukać informacji o pojęciach wykraczających poza ramy podstawowe, brał udział w zajęciach, wykazując się dodatkową aktywnością
5 – student w stopniu bardzo wysokim zapoznał się z programem nauczania, wyszukując dodatkowe informacje poza programem nauczania, student opanował pojęcia podstawowe oraz dodatkowe z zakresu przedmiotu, zna i umie rozwiązywać zadania problemowe z zakresu podstaw marketingu, brał udział w zajęciach, będą aktywnym słuchaczem i mówcą, wykonując dodatkowe aktywności.
Kryteria oceny końcowej
Zaliczenie na ocenę (test), na podstawie aktywności oraz wykonywanej przez studentów pracy w postaci rozwiązywania studium przypadków, przygotowania opracowań własnych (referatu) oraz zadań obowiązkowych i dodatkowych .
70% praca zaliczeniowa
20% praca studentów (projekt/referat/studium przypadku)
10% aktywność na zajęciach
METODY DYDAKTYCZNE:
Case study, dyskusja, prezentacja
sposoby weryfikacji efektów uczenia się
EK1_U07, EK1_K05 - praca zaliczeniowa, referat, projekt,
TRYB ZAJĘĆ: nauczanie stacjonarne.
% punktów – Ocena
0-50 – ndst.
51-60 – dost.
61-70 – dost. plus
71-80 – db.
81-90 – db. plus
91-100 – bdb.
Literatura
1. Kotler P., Keller K., Marketing, Rebis, Warszawa 2017
2. Kotler P., Armstrong G., Marketing – wprowadzenie, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2015.
3. Garbarski L. (red.), Marketing – koncepcja skutecznych działań, PWE, Warszawa 2011.
4. Altkorn J., Strategia marki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999
5. T. Kramer, Podstawy marketingu. PWE, Warszawa 2004
6. Michalski E. , Marketing, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2017
7. Ogilvy D, O reklamie, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2013
8. Dariusz Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005
9. Gędek M, Reklama, Zarys problematyki, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013
10. Gajlewicz M., Techniki perswazyjne. Podstawy, Difin, Warszawa 2009
11. Heath R., Ukryta moc reklamy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: