Public Relations w internecie WSE-EK-MON-PRI
Cele modułu zajęć/przedmiotu
a) teoretyczne poznanie i praktyczne zastosowanie zasad funkcjonowania public relations w różnych kontekstach społecznych i instytucjach
b) pogłębienie wiedzy nt. teorii i praktyki public relations jako cyklicznego procesu odpowiadania instytucji na potrzeby otoczenia i budowania zaufania społecznego oraz profesjonalnego zarządzania informacją w różnego typu instytucjach
c) udział w tworzeniu w mediach społecznościowych projektu kampanii społecznej.
d) przygotowanie do zarządzania w sposób profesjonalny komunikacją w sytuacjach trudnych, stresowych, kryzysowych
e) nabycie umiejętności stosowania w praktyce narzędzi PR antycypujących kryzys, szacowania szans i zagrożeń oraz silnych i słabych stron (SWOT) w komunikacji
f) nauka tworzenia komunikatów kryzysowych, planowania i prowadzenia działań w sztabie kryzysowym
W cyklu 2021/22_Z:
1. Public relations – kluczowe pojęcia, najważniejsze cele. |
W cyklu 2024/25_Z:
Cele modułu zajęć/przedmiotu a) teoretyczne poznanie i praktyczne zastosowanie zasad funkcjonowania public relations w różnych kontekstach społecznych i instytucjach |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Kryteria oceny:
- z uwagą przyswoić wszystkie elementy zaliczenia prezentowane na 1. zajęciach dotyczące warunków zaliczenia
- brać aktywny udział w pracach zespołu, do którego uczestnik jest przydzielony na pierwszych zajęciach w projekcie kampanii społecznej, jednak może też nastąpić zmiana zespołów w trakcie semestru w razie takiej potrzeby prowadzenia projektu, a w przypadku rekrutacji dodatkowej - student zostaje przydzielony do zespołu przez prowadzącego
- odczytywać komunikaty z grupy zajęciowej prowadzonej do zajęć z archiwum wszelkich materiałów ze względu na konieczność szybkiej wymiany informacji dotyczącej kryzysów w social media;
- opracowywać strategię komunikacyjną w zespole
- być aktywnym na zajęciach zachowując zasady kultury komunikacji
- nie przekroczyć limitu 3 nieobecności na zajęciach (w przypadku przekroczenia 3 nieobecności - kolokwium zaliczeniowe w styczniu) z całych zajęć oraz lektury wyznaczonej przez prowadzącego
- przysyłać po zajęciach regularnie w ciągu tygodnia a maksymalnie w ciągu dwóch tygodni (po tym czasie nie będą przyjmowane prace) materiały zadane do domu
- przygotować jedną prezentację o wybranej kampanii z zakresu komunikacji marketingowej (kampanii viralowej)
- na zajęciach mieć włączoną kamerę (obowiązkowo) w przypadku zajęć online oraz z uwagą uczestniczyć w zajęciach, nie wykonując jednocześnie działań rozpraszających to uczestnictwo i mogących zakłócić percepcję omawianych na zajęciach treści
- w szczególnych przypadkach zdrowotnych lub niepełnosprawności uniemożliwiające lub sprawiające trudność w którymś z elementów zaliczenia należy na początku semestru zgłosić tę sytuację prowadzącemu, zaś problemy bieżące z funkcjonowaniem grup w postaci cotygodniowego krótkiego raportu z zajęć (szablon dostępny od 2 zajęć)
30 h aktywne uczestnictwo w zajęciach
20 h udział w projekcie zespołowym
10 h przygotowanie prezentacji mutimedialnej
| W cyklu 2024/25_Z: Kryteria oceny:
- z uwagą przyswoić wszystkie elementy zaliczenia prezentowane na 1. zajęciach dotyczące warunków zaliczenia
- brać aktywny udział w pracach zespołu, do którego uczestnik jest przydzielony na pierwszych zajęciach w projekcie kampanii społecznej, jednak może też nastąpić zmiana zespołów w trakcie semestru w razie takiej potrzeby prowadzenia projektu, a w przypadku rekrutacji dodatkowej - student zostaje przydzielony do zespołu przez prowadzącego
- odczytywać komunikaty z grupy zajęciowej prowadzonej do zajęć z archiwum wszelkich materiałów ze względu na konieczność szybkiej wymiany informacji dotyczącej kryzysów w social media;
- opracowywać strategię komunikacyjną w zespole
- być aktywnym na zajęciach zachowując zasady kultury komunikacji
- nie przekroczyć limitu 3 nieobecności na zajęciach (w przypadku przekroczenia 3 nieobecności - kolokwium zaliczeniowe w styczniu) z całych zajęć oraz lektury wyznaczonej przez prowadzącego
- przysyłać po zajęciach regularnie w ciągu tygodnia a maksymalnie w ciągu dwóch tygodni (po tym czasie nie będą przyjmowane prace) materiały zadane do domu
- przygotować jedną prezentację o wybranej kampanii z zakresu komunikacji marketingowej (kampanii viralowej)
- na zajęciach mieć włączoną kamerę (obowiązkowo) w przypadku zajęć online oraz z uwagą uczestniczyć w zajęciach, nie wykonując jednocześnie działań rozpraszających to uczestnictwo i mogących zakłócić percepcję omawianych na zajęciach treści
- w szczególnych przypadkach zdrowotnych lub niepełnosprawności uniemożliwiające lub sprawiające trudność w którymś z elementów zaliczenia należy na początku semestru zgłosić tę sytuację prowadzącemu, zaś problemy bieżące z funkcjonowaniem grup w postaci cotygodniowego krótkiego raportu z zajęć (szablon dostępny od 2 zajęć)
30 h aktywne uczestnictwo w zajęciach
20 h udział w projekcie zespołowym
10 h przygotowanie prezentacji mutimedialnej
| W cyklu 2022/23_Z: Kryteria oceny:
- z uwagą przyswoić wszystkie elementy zaliczenia prezentowane na 1. zajęciach dotyczące warunków zaliczenia
- brać aktywny udział w pracach zespołu, do którego uczestnik jest przydzielony na pierwszych zajęciach w projekcie kampanii społecznej, jednak może też nastąpić zmiana zespołów w trakcie semestru w razie takiej potrzeby prowadzenia projektu, a w przypadku rekrutacji dodatkowej - student zostaje przydzielony do zespołu przez prowadzącego
- odczytywać komunikaty z grupy zajęciowej prowadzonej do zajęć z archiwum wszelkich materiałów ze względu na konieczność szybkiej wymiany informacji dotyczącej kryzysów w social media;
- opracowywać strategię komunikacyjną w zespole
- być aktywnym na zajęciach zachowując zasady kultury komunikacji
- nie przekroczyć limitu 3 nieobecności na zajęciach (w przypadku przekroczenia 3 nieobecności - kolokwium zaliczeniowe w styczniu 2023 r.) i to z całych zajęć oraz lektury wyznaczonej przez prowadzącego
- przysyłać po zajęciach regularnie w ciągu tygodnia a maksymalnie w dwa tygodnie (po tym czasie nie będą przyjmowane prace) materiały zadane do domu
- przygotować jedną prezentację o wybranej kampanii z zakresu komunikacji marketingowej (kampanii viralowej)
- na zajęciach mieć włączoną kamerę (obowiązkowo) w przypadku zajęć online oraz z uwagą uczestniczyć w zajęciach, nie wykonując jednocześnie działań rozpraszających to uczestnictwo i mogących zakłócić percepcję omawianych na zajęciach treści
- w szczególnych przypadkach zdrowotnych lub niepełnosprawności uniemożliwiające lub sprawiające trudność w którymś z elementów zaliczenia należy na początku semestru zgłosić tę sytuację prowadzącemu, zaś problemy bieżące z funkcjonowaniem grup w postaci cotygodniowego krótkiego raportu z zajęć (szablon dostępny od 2 zajęć)
30 h aktywne uczestnictwo w zajęciach
20 h udział w projekcie zespołowym
10 h przygotowanie prezentacji mutimedialnej
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
W01 - głęboko rozumie potrzebę komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, zna w stopniu zaawansowanym wszystkie obowiązki i zadania rzecznika prasowego instytucji – osiągnięty przez metody podająco-informacyjne z samodzielną lekturą publikacji, a weryfikowany przygotowaniem projektu zaliczeniowego.
W09 - posiada pogłębioną wiedzę na temat pojęć związanych z marketingiem i public relations w kontekście wykorzystania jej w rzeczywistości medialnej i instytucjach kultury, rozszerzoną wiedzę o reklamie i branży reklamowej, również w mediach społecznościowych – osiągnięty metodą ćwiczeniowo-praktyczną w połączeniu ze studium przypadków, a weryfikowany przygotowaniem projektu zaliczeniowego.
W03 - ma pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania grup i instytucji oraz zarządzania nimi – osiągnięty poprzez metody ćwiczeniono-praktyczne oraz samodzielną i zespołową pracę dla realizacji projektu, a weryfikowany przygotowaniem projektu zaliczeniowego.
U08 - posiada rozszerzone umiejętności w dziedzinie komunikacji, marketingu i public relations w kontekście zarządzania wizerunkiem instytucji, projektami, marką, produktami, zarządzaniu kryzysowym, informacją, wizerunkiem i identyfikacją wizualną firmy – osiągnięty przez metody ćwiczeniowo-praktyczne oraz samodzielną i zespołową pracę w poszukiwaniu informacji i rozwiązywaniu problemów, a weryfikowany przygotowaniem projektu zaliczeniowego.
K06- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza niepowtarzalne kierunki własnego rozwoju i kształcenia, potrafi także inspirować i organizować proces uczenia innych osób – osiągnięty przez metody problemowe z wykorzystaniem technik kreatywnych, a weryfikowany przygotowaniem projektu zaliczeniowego.
Kryteria oceniania
W01 - głęboko rozumie potrzebę komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, zna w stopniu zaawansowanym wszystkie obowiązki i zadania rzecznika prasowego instytucji – osiągnięty przez metody podająco-informacyjne z samodzielną lekturą publikacji, a weryfikowany przygotowaniem projektu zaliczeniowego.
na ocenę 3: rozróżnia niektóre narzędzia komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, zna kilka obowiązków i zadań rzecznika prasowego instytucji
na ocenę 4: rozróżnia poprawnie większość narzędzi komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, zna najważniejsze obowiązki i zadania rzecznika prasowego instytucji
na ocenę 5: głęboko rozumie potrzebę komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, rozróżnia poprawnie narzędzia komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej i wie, które z nich zastosować w różnych typach instytucji, zna wszystkie obowiązki i zadań rzecznika prasowego instytucji
W09 - posiada pogłębioną wiedzę na temat pojęć związanych z marketingiem i public relations w kontekście wykorzystania jej w rzeczywistości medialnej i instytucjach kultury, rozszerzoną wiedzę o reklamie i branży reklamowej, również w mediach społecznościowych – osiągnięty metodą ćwiczeniowo-praktyczną w połączeniu ze studium przypadków, a weryfikowany przygotowaniem projektu zaliczeniowego.
na ocenę 3: zna i rozróżnia niektóre pojęcia związane z marketingiem i public relations w kontekście wykorzystania ich w rzeczywistości medialnej i instytucjach kultury, posiada podstawową wiedzę o reklamie i branży reklamowej w mediach tradycyjnych i społecznościowych
na ocenę 4: zna i rozróżnia większość pojęć związanych z marketingiem i public relations w kontekście wykorzystania ich w rzeczywistości medialnej i instytucjach kultury, posiada wiedzę o reklamie i branży reklamowej w wybranych mediach
na ocenę 5: zna i rozróżnia poprawnie wszystkie pojęcia związane z marketingiem i public relations w kontekście wykorzystania ich w rzeczywistości medialnej i instytucjach kultury, posiada pogłębioną wiedzę o reklamie i branży reklamowej w mediach wszystkich typów
W03 - ma pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania grup i instytucji oraz zarządzania nimi – osiągnięty poprzez metody ćwiczeniono-praktyczne oraz samodzielną i zespołową pracę dla realizacji projektu, a weryfikowany przygotowaniem projektu zaliczeniowego.
na ocenę 3: posiada podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania grup i instytucji oraz elementarną z zakresu zarządzania nimi
na ocenę 4: posiada poprawną wiedzę z zakresu funkcjonowania grup i instytucji oraz podstawową wiedzę z zakresu zarządzania nimi
na ocenę 5: ma pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania grup i instytucji oraz zarządzania nimi
U08 - posiada rozszerzone umiejętności w dziedzinie komunikacji, marketingu i public relations w kontekście zarządzania wizerunkiem instytucji, projektami, marką, produktami, zarządzaniu kryzysowym, informacją, wizerunkiem i identyfikacją wizualną firmy – osiągnięty przez metody ćwiczeniowo-praktyczne oraz samodzielną i zespołową pracę w poszukiwaniu informacji i rozwiązywaniu problemów, a weryfikowany przygotowaniem projektu zaliczeniowego.
na ocenę 3: posiada podstawowe umiejętności w dziedzinie komunikacji, marketingu i public relations w kontekście zarządzania wizerunkiem instytucji, informacją, wizerunkiem i identyfikacją wizualną firmy
na ocenę 4: posiada podstawowe umiejętności w dziedzinie komunikacji, marketingu i public relations w kontekście zarządzania wizerunkiem instytucji, projektami, marką, produktami, zarządzaniu kryzysowym, informacją, wizerunkiem i identyfikacją wizualną firmy
na ocenę 5: posiada rozszerzone umiejętności w dziedzinie komunikacji, marketingu i public relations w kontekście zarządzania wizerunkiem instytucji, projektami, marką, produktami, zarządzaniu kryzysowym, informacją, wizerunkiem i identyfikacją wizualną firmy
K06- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza niepowtarzalne kierunki własnego rozwoju i kształcenia, potrafi także inspirować i organizować proces uczenia innych osób – osiągnięty przez metody problemowe z wykorzystaniem technik kreatywnych, a weryfikowany przygotowaniem projektu zaliczeniowego.
na ocenę 3: ma podstawową świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności,
na ocenę 4: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, poprawnie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, potrafi organizować proces uczenia innych osób
na ocenę 5: ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza niepowtarzalne kierunki własnego rozwoju i kształcenia, potrafi także inspirować i organizować proces uczenia innych osób
Literatura
Literatura podstawowa:
A. Łaszyn, e-Kryzys, Jak zarządzać sytuacją kryzysową w internecie, Warszawa b.r.w.
D. Tworzydło, Public relations praktycznie, Rzeszów 2017.
Literatura uzupełniająca:
Daniłoś M., Video marketing nie tylko na YouTube, Gliwice 2016.
Łaszyn A. in, e-Kryzys. Jak zarządzać sytuacją kryzysową w internecie, Warszawa 2020.
Łaszyn A., Media i Ty. Jak zarządzać kontaktem osobistym z dziennikarzami, Warszawa 2015.
Miotk A., Skuteczne social media. Prowadź badania, osiągaj zamierzone efekty, Gliwice 2012.
Miotk A., Badania w public relations. Wprowadzenie, Warszawa 2012.
Tworzydło D., Public relations praktycznie, Rzeszów 2017.
Adamus-Matuszyńska A., Maćkowska R., Public relations. Sztuka skutecznej komunikacji w teorii i praktyce, Katowice 2013.
Lipińska J., Rosłon G., Public relations instytucji publicznych, Warszawa 2013.
Hope E., Etyka w zawodzie specjalistów public relations, Warszawa 2013.
Kaczmarczyk M., Widera Z., Public relations i marketing w nowoczesnym społeczeństwie, Warszawa 2013.
Lovett J., Sekrety pomiarów w mediach społecznościowych, Gliwice 2013
Li Evans L., Social media marketing, Gliwice 2011
Meerman Scott D., Nowe zasady marketingu i PR, Warszawa 2011
Handley A., Chapman C. C., Treść jest kluczowa, Gliwice 2011.
Wojcik K., Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa 2013.
Olędzki J., Tworzydło D. (red.), Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, Warszawa 2006.
Stawarz B., Content marketing po polsku, Warszawa 2014
Bielawski P., Public relations: zarządzanie informacjami, Opole 2011.
Przybysz M., Rzecznictwo prasowe w instytucjach kościelnych w Polsce w kontekście mediów społecznościowych, Kielce 2013.
Przybysz M., Kościół w kryzysie? Crisis management w Kościele w Polsce, Tarnów 2008.
Kaczmarek-Śliwińska M., Public relations w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi organizacji. Sztuka komunikowania się, Warszawa 2015
Bucki P., Viral. Jak zarażać ideami i tworzyć wirusowe treści, Warszawa 2019.
Górecka-Butora P. Strykowski P., Biegun K., Influencer marketing od A do Z, Bielsko-Biała 2019.
Lieb R., Szymański J., Content. Elementarna cząstka marketingu, Kraków 2018.
Stawarz-Garcia B., Content marketing i social media. Jak przyciągnąć klientów, wyd. II, Warszawa 2018.
Szlak J., Opowieści w marketingu, Lublin 2016.
Tkaczyk P., Narratologia, Warszawa 2017.
Tobiasz M., Szymański W., Content marketing. Współczesny poradnik po marketingu treści, Rzeszów 2016.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2 Dyżur dla studentow online: środy 12.00-13.00 |
W cyklu 2022/23_Z:
Dopuszczalna liczba nieobecności: 3 Dyżur w realu: konsultacje zaraz po zajęciach |
W cyklu 2023/24_Z:
Dopuszczalna liczba nieobecności: 3 Dyżur w realu: konsultacje zaraz po zajęciach |
W cyklu 2024/25_Z:
Dopuszczalna liczba nieobecności: 3 Dyżur w realu: konsultacje zaraz po zajęciach Student do zaliczenia musi posiadać przynajmniej 12 obecności oraz przygotować prezentację multimedialną na zadany temat oraz uczestniczyć aktywnie w zajęciach a także przygotowywać krótkie prace na zajęciach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: