Socjologia zarządzania WSE-EK-MGR-SZ
Treści merytoryczne:
1. Socjologia organizacji jako dyscyplina szczegółowa socjologii.
2. Współczesne szkoły i teorie w socjologii organizacji.
3. Teoria biurokracji M. Webera.
4. Typy organizacji.
5. Otoczenia organizacji.
6. Ład organizacyjny.
7. Kształtowanie grup i zespołów w organizacji.
8. Kultura organizacyjna.
9. Komunikacja w organizacji.
10. Role w organizacji.
11. Konflikty i zmiany w organizacji.
12. Władza w organizacjach.
13. Style kierowania.
14. Motywacyjne aspekty zachowań organizacyjnych.
15. Patologie struktur organizacyjnych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2020/21_Z: |
Efekty kształcenia
EM2_W01
Student zna i rozumie wybrane fakty, teorie oraz złożone zależności między nimi w zakresie socjologii zarządzania; potrafi określić wkład socjologii w rozwój nauk o zarządzaniu. Student opisuje etapy i modele procesu podejmowania decyzji w organizacji; wskazuje perspektywy analityczne badania kultury organizacyjnej; rozpoznaje podstawowe pojęcia, teorie, modele, rodzaje i poziomy przywództwa w organizacji; identyfikuje teorie i modele motywacji oraz prezentuje wybrane modele kształtowania systemów motywacyjnych w organizacjach, opisuje wybrane aspekty komunikacji organizacyjnej.
EM2_W08
Student w pogłębionym stopniu definiuje rolę człowieka we współczesnej organizacji. Wskazuje na złożone zależności funkcjonowania jednostki w organizacji (firmie, instytucji, przedsiębiorstwie) w perspektywie indywidualnej i zbiorowej (społecznej).
Opis ECTS (2 pkt = 60h):
- uczestnictwo w wykładzie za pośrednictwem MS Teams - (możliwe 2 nieobecności, do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uczestnictwo w co najmniej 50% zajęć) - 30h
- lektura tekstów omawianych na zajęciach - 5h
- przygotowanie prezentacji na wybrany temat - case study - 15h
- przygotowanie do testu końcowego w formie zdalnej na platformie Moodle - 10h
Kryteria oceniania
EM2_W01
Student zna i rozumie wybrane fakty, teorie oraz złożone zależności między nimi w zakresie socjologii zarządzania; potrafi określić wkład socjologii w rozwój nauk o zarządzaniu. Student opisuje etapy i modele procesu podejmowania decyzji w organizacji; wskazuje perspektywy analityczne badania kultury organizacyjnej; rozpoznaje podstawowe pojęcia, teorie, modele, rodzaje i poziomy przywództwa w organizacji; identyfikuje teorie i modele motywacji oraz prezentuje wybrane modele kształtowania systemów motywacyjnych w organizacjach, opisuje wybrane aspekty komunikacji organizacyjnej:
- na ocenę 2,0 student nie posiada wiedzy w zakresie opisanej tematyki,
- na ocenę 3,0 student posiada jedynie elementarną wiedzę w zakresie opisanej tematyki,
- na ocenę 4,0 student dobrze orientuje się w zakresie opisanej tematyki,
- na ocenę 5,0 student bardzo dobrze opanował wiedzę teoretyczną w zakresie opisanej tematyki.
EM2_W08
Student w pogłębionym stopniu definiuje rolę człowieka we współczesnej organizacji. Wskazuje na złożone zależności funkcjonowania jednostki w organizacji (firmie, instytucji, przedsiębiorstwie) w perspektywie indywidualnej i zbiorowej (społecznej):
- na ocenę 2,0 student nie posiada wiedzy w zakresie opisanej tematyki,
- na ocenę 3,0 student posiada jedynie elementarną wiedzę w zakresie opisanej tematyki,
- na ocenę 4,0 student dobrze orientuje się w zakresie opisanej tematyki,
- na ocenę 5,0 student bardzo dobrze opanował wiedzę teoretyczną w zakresie opisanej tematyki.
Literatura
Książki:
L. Buller, Bezpieczne i skuteczne komunikowanie, Warszawa 2005.
M. Lisiecki, Klasyczne i nowe metody organizacji i zarządzania, Warszawa 2001.
A. Matejko, Socjologia pracy. System społeczny zakładu pracy, Warszawa 1968.
Artykuły:
1. A.I. Baruk, Relacje interpersonalne w przedsiębiorstwach w dobie kryzysu", "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2009, nr 6(713), s. 49-58.
2. M. Bugdol, Zaufanie i sprawiedliwość w organizacji, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2008, nr 11(706), s. 13-20.
3. L. Buller, Influencja w zarządzaniu, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2008, nr 6(701), s. 11-15.
4. W.M. Grudzewski, I.K. Hejduk, A. Sankowska, Korupcja w organizacji, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2008, nr 7(702), s. 5-10
5. K. Łaszkiewicz, Zarządzanie zmianą w instytucji publicznej, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2009, nr 1(708), s. 59-63.
6. J.M. Moczydłowska, Potrzeba bezpieczeństwa w systemach motywacyjnych, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2008, nr 11(706), s. 39-46.
7. M. Pańkowska, Zmiana pozycji lidera w organizacji wirtualnej, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2008, nr 3(698), s. 25-29.
8. M.M. Parzychowska-Kurpiewska, S. Kurpiewski, Kreowanie postaw przedsiębiorczych w systemie edukacji, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2008, nr 3(698), s. 15-24.
9. A. Szuchnik, Internet jako nowoczesny kanał komunikacji między pracodawcą a pracownikiem, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2008, nr 3(698), s. 51-58.
10. B. Węgrzyn, Systemy motywacyjne przedsiębiorstw produkcyjnych, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2009, nr 7(714), s. 89-98.
11. W. Wojda-Rosół, Zatrzymanie pracowników w organizacji, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2008, nr 3(698), s. 59-64.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: