Metodologia badań naukowych
WSE-EK-MGR-MBN
1. Metodologia badań naukowych –teoria i praktyka / 2 godz.konwer./
2. Teoriopoznawcze podwaliny dociekań i badań naukowych / 2 godz.konwer./.
3. Metody, techniki i procedury dociekań naukowego poznania/ 2 godz. konwer../
4. Metodologiczne elementy badań naukowych /2 godz. konwer../
5. Główne kierunki współczesnych metodologicznych dociekań naukowych /2 godz. konwer./
6. Problemy rozwoju metodologii badań ekonomicznych /2 godz. konwer../
7. Aparatura metodologiczna ekonomii / 2godz. konwer../
8. Modele logiczno-metodologiczne prowadzonych badań ekonomicznych /2 godz. konwer./
9. Metody, techniki, procedury badan ekonomicznych / 2 godz. konwer./
10. Dylematy rozwoju metodologii nauk ekonomicznych / 2 godz. konwer./.
11. Prace kwalifikacyjne – istota, rodzaje, charakter i fazy realizacji /2 godz. konwer. /
12. Metodologia pisania prac kwalifikacyjnych – konstrukcja pracy / 2 godz. konwer./
13. Metodologia pisania prac kwalifikacyjnych – koncepcja pracy /2 godz. konwer./
14. Redakcyjne i edytorskie opracowanie pracy /2 godz. konwer./
15. Technologie IT w procesie pisania prac kwalifikacyjnych /2 godz. konwer./
W cyklu 2021/22_Z:
I. PODSTAWY POSZUKIWAŃ WIEDZY NAUKOWEJ 1. Metodologia badań naukowych – teoria i praktyka m 1.1. Metodologia badań naukowych jako dyscyplina wiedzy 1.1.1. Istota i zakres badań naukowych 1.1.2. Typologia, rodzaje i charakter badań naukowych 1.2. Teoria badań naukowych 1.2.1. Nauka jako inspiracja badań naukowych 1.2.2. Język nauki – geneza, rozwój, klasyfikacje 1.2.3. Paradygmaty metodologiczne 1.3. Praktyka badań naukowych 1.3.1. Rodzaje badań naukowych 1.3.2. Tematyka i problematyka badań 1.3.3. Prowadzenie badań naukowych 1.3.3.1. Źródła informacji naukowej i ich rola w procesie badań naukowych 1.3.3.2. Materiał faktograficzny i jego dobór 1.3.3.3.. Opracowanie materiałów 1.3.3.4.. Prezentacja wyników badań naukowych
2. Teoriopoznawcze podwaliny dociekań i badań naukowych 2.1. Istota antropogenezy............................................ 2.2. Geneza i rozwój myśli ludzkiej 2.3. Kształtowanie się ludzkiego poznania jako inspiracji badań naukowych 2.3.1. Procesy poznania myślowego 2.3.1.1. Analiza i synteza 2.3.1.2. Dedukcja i indukcja 2.3.1.3. Porównanie i przeciwstawianie 2.3.1.4. Uzasadnianie i dowodzenie naukowe 2.3.1.5. Uogólnianie i wnioskowanie 2.3.2. Procesy poznania empirycznego 2.3.3. Wyjaśnianie naukowe 2.3.3.1. Wyjaśnianie genetyczne 2.3.3.2. Wyjaśnianie funkcjonalne 2.3.3.3. Wyjaśnianie teleologiczno-funkcjonalne 2.3.3.4. Wyjaśnianie logiczne 3. Metod, techniki i procedury dociekań naukowych naukowego poznania 3.1. Istota i charakterystyka metod badań naukowych 3.1.1. Metoda obserwacyjna 3.1.2. Metoda eksperymentalna 3.1.3. Metoda statystyczna 3.1.4. Metoda analizy przypadków 3.1.5. Metoda krytyki źródeł 3.1.6. Metoda ankietowa 3.1.7. Metoda intuicyjna 3.1.8. Metoda analizy krytycznej 3.2. Istota i charakterystyka technik badań naukowych 3.2.1. Obserwacja 3.2.2. Eksperyment 3.2.3. Wywiad 3.2.4. Ankietowanie 3.2.5. Badanie dokumentów 3.2.6. Studium przypadku 3.2.7 Sondaż diagnostyczny / Techniki socjotechniczne / 3.2.8. Badania psychometryczne 3.3. Istota procedur dociekań naukowych i ich charakterystyka 3.3.1. Procedura diagnostyczna 3.3.2. Procedura eksperymentalna 3.3.3. Procedura operacyjna 3.3.4. Procedura ewaluacyjna 3.3.5. Procedura korelacyjna 3.4. Narzędzia badawcze 3.4.1. Kwestionariusz ankiety lub wywiadu 3.4.2. Test 3.4.3. Arkusz obserwacji 4. Metodologiczne elementy badań naukowych 4.1. Tematyka badań naukowych i jej uzasadnienie..................... 4.2. Konceptualne ramy badań naukowych 4.2.1. Cele badań 4.2.2.. Problemy badawcze (główny, szczegółowe) 4.2.3. Hipotezy robocze 4.2.4. Zakres badań (podmiot, przedmiot, przestrzeń i czas badań) 4.2.5. Płaszczyzny badań (teoretyczna, praktyczna) 4.2.6. Zastosowane metody badawcze 4.2.7. Wykorzystana literatura 4.2.8. Układ pracy naukowej 4.3. Opis i systematyzacja faktów 5. Główne kierunki współczesnych metodologicznych dociekań naukowych 5.1. Charakterystyka głównych kierunków metodologicznych 5.1.1. Metodologia neoklasycyzmu...... 5.1.2. Metodologia neokeynesizmu ....... 5.1.3.. Metodologia neoliberalizmu . 5.1.4. Metodologia neoinstytucjonalizmu../falsyfikacjonizm K.Popera; struktura rewolucji naukowej według T.Khuna; I.lakatos/.......... 5.2. Charakterystyka głównych podejść badawczych 5.2.1. Induktywizm 5.2.2. Instrumentalizm 5.2.3. Deduktywizm 5.2.4., Strukturalizm 5.2.5. Marksizm II. METODOLOGIA BADAŃ EKONOMICZNYCH 6. Problemy rozwoju metodologii badan ekonomicznych 6.1. Podwaliny i rozwój dociekań ekonomicznych jako odzew na wyzwania praktyki gospodarcze.. 6.2. Problemy i komponenty rozważań współczesnej myśli ekonomicznej ....... 6.3. Determinanty metodologiczne współczesnej myśli ekonomicznej 7. Aparatura metodologiczna ekonomii... 7.1. Siatka pojęciowa wekonomii... 7.1.1. Kategorie ekonomiczne 7.1.2;. Prawa ekonomiczne 7.1.3. Teorie ekonomiczne 7.2. Metody badawcze ekonomii. 7.2.1.. Metody uniwersalne. 7.2.2. Metody specyficzne 7.3. Instrumentarium analityczne badań ekonomicznych 7.3.1. Wyznaczniki 7.3.2. Wskaźniki 7.3.3. Mierniki 8. Modele logiczno-metodologiczne prowadzenia badań ekonomicznych. 8.1. Klasyczne modele badań ekonomicznych. 8.2. Postulowane modele badań ekonomicznych. 8.3. Metodologiczny schemat badań ekonomicznych 9. Metody, techniki, procedury badań ekonomicznych 9.1. Metody badań ekonomicznych 9.1.1. Metody jakościowe 9.1.2. Metody statystyczne 9.1.3. Metody matematyczne 9.1.4. Metody prognostyczne 9.1.5. Metody modelowania 9.2. Procedury badań ekonomicznych 9.3. Techniki badań ekonomicznych 10 Dylematy rozwoju metodologii nauk ekonomicznych 10.1. Kierunki poszukiwań nowych dróg badań. 10.1.1. Pierwociny i podstawy prakseologicznego myślenia 10.1.2. Heurystyka - sztuka dokonywania odkryć 10.1.3. Holizm dociekań ekonomicznych 10.1.4. Podstawy ontologiczne badań ekonomicznych 10.1.5. Pierwiastki epistemologiczne badań ekonomicznych 10.2.. Dylematy wyboru metod rozwiązywania ekonomicznych problemów naukowych 10.2.1. Trafność wyboru metod rozwiązywania ekonomicznych problemów naukowych 10.2.2. Oceny metod rozwiązywania ekonomicznych problemów naukowych 10.3. Dylematy systematyzacji wyników badań 10.3.1. Interpretowanie 10.3.2. Wnioskowanie 10.3.3. Dowodzenie 10.3.4. Definiowanie 10.3.5. Stawianie hipotez 10.3.6. Ocena wartości twierdzeń naukowych jako rezultatów procesu badawczego III. METODYKA PISANIA PRAC KWALIFIKACYJNYCH 11. Prace kwalifikacyjne – istota, rodzaje, charakter i fazy realizacji 11.1. Istota prac kwalifikacyjnych, ich rodzaje oraz rola w procesie kształcenia 11.2. Fazy organizacji pisania prac kwalifikacyjnych 11.2.1. Faza określania (diagnozy) 11.2.2. Faza poszukiwań 11.2.3. Faza decyzji (realizacji) 11.3. Wymagania stawiane pracom kwalifikacyjnym 11.3.1. Kryteria naukowości prac 11.3.1. Problemy merytoryczne 11.3.2. Problemy prawne i etyczne 12. Metodologia pisania prac kwalifikacyjnych – konstrukcja pracy.. 12.1. Konstrukcja /struktura/ pracy kwalifikacyjnej jako wyraz logiki dociekań 12.1.1. Wstęp 12.1.2. Część główna 12.1.3. Zakończenie 12.1.4. Bibliografia 12.1.5. Rysunki, schematy, tabele, wykresy i załączniki 12.2. Konstrukcja pracy kwalifikacyjnej jako wyraz logiki wykładu dociekań 12.3. Wielkość i rozmiary strukturalne pracy kwalifikacyjnej 13. Metodologia pisania prac kwalifikacyjnych – koncepcja pracy. 13.1. Określenie tematu pracy. 13.2. Sformułowanie tytułu pracy.. 13.3. Określenie celu pracy 13.4. Sformułowanie problemu badawczego 13.5. Sformułowanie hipotez roboczych 13.6. Wskazanie płaszczyzn dociekań 13.7. Określenie zakresu dociekań 13.8. Wskazanie metod, technik i procedur badawczych 13.9. Wskazanie bazy materiałów źródłowych 13.10. Przedstawienie zarysu układu pracy 14. Redakcyjne i edytorskie opracowanie pracy 14.1. Wykonanie i wymiar prac kwalifikacyjnych........ 14.2. Kompozycja redakcyjna pracy kwalifikacyjnej. 14.2.1, Styl wywodów 14.2.2. Akapity 14.2.3. Przypisy 14.2.4. Wykazy i załączniki `14.2. Kompozycja edytorska prac kwalifikacyjnych 14.2.1. Zasady i reguły edytorskie prac kwalifikacyjnych 14.2.1. Formy prezentacji dociekań przedstawionych w pracy 14.2.2. Techniczna strona pracy 15. Technologie IT w procesie pisania prac kwalifikacyjnych 15.1. Internet jako narzędzie pozyskiwania materiałów źródłowych i publikacji opracowań 15.2. Gromadzenie, selekcja i dokumentowanie pozyskanych materiałów 15.3. Odpowiedzialność za wykorzystanie materiałów
|
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
ekonomia i finanse
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
nie dotyczy
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
OPIS ECTS:
- uczestnictwo w zajęciach: 30h (1 pkt.)
- studiowanie literatury: 30h (1 pkt.)
- opracowanie otrzymanych wyników badań ankietowych i wywiadów: 30h
(1 pkt.)
- przygotowanie kwestionariusza wywiadu i ankiety: 30h ( 1 pkt.)
Łącznie: 4 pkt.
Poziom przedmiotu
podstawowy
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
EM2_U05, EM2_U06
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Wymagania wstępne
Umieć: poprawnie pisać; czytać ze zrozumieniem; logicznie myśleć i argumentować swoje poglądy.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA:
1. Student rozumie specyfikę ekonomii jako nauki.
2. Student potrafi identyfikować i formułować problemy badawcze, których rozwiązanie może być celem badań ekonomicznych.
3. Student zna metody badań wykorzystywane w naukach ekonomicznych.
4. Student zna techniki pisania pracy dyplomowej.
OPIS ECTS:
- uczestnictwo w zajęciach: 30h (1 pkt.)
- studiowanie literatury: 30h (1 pkt.)
- przygotowanie referatu/prezentacji i inne prace domowe: 15h (0,5 pkt.)
- przygotowanie do kolokwiów: 45h (1,5 pkt.)
Łącznie: 4 pkt.
Kryteria oceniania
Kryteria oceny
Ocenie podlega: kwestionariusz ankiet, kwestionariusz wywiadu, opisanie wyników badania, opis metodologii badania, wnioskowanie, zrobione wykresy/tabele, estetyka wykonanej pracy, wnioski z artykułów naukowych,
Ocena 3,0/3,5
Przygotowano kwestionariusz ankiety i wywiadu. Przeprowadzono badanie naukowe na min. 20 osobach, zaprezentowano jego wyniki o dużym stopniu ogólności. Opisano metodologię badania ankietowego. Wykonano stosowne wykresy w wordzie, ukazujące kształtowanie się odpowiedzi respondentów we wskazanym okresie. Pod wykresem podano dokładne źródło danych. (minimum 10 tabel i/lub wykresów)
Ocena 4,0-4,5
Przygotowano kwestionariusz ankiety i wywiadu. Przeprowadzono badanie naukowe na min. 20 osobach, zaprezentowano jego wyniki o dużym stopniu ogólności. Opisano metodologię badania ankietowego. Przeprowadzono wywiad i go opisano. Wykonano stosowne wykresy w wordzie, ukazujące kształtowanie się odpowiedzi respondentów we wskazanym okresie. Pod wykresem podano dokładne źródło danych (minimum 11-15 tabel i/lub wykresów). Wykonano prawidłowe opisy wykresów, tabel wraz z właściwymi wnioskami z niewielką liczbą błędów. Wzbogacono pracę o min jeden artykuł naukowy z wnioskami poprawnymi o dużym stopniu ogólności.
Zachowano całą strukturę pracy
Ocena 5,0
Przygotowano kwestionariusz ankiety i wywiadu. Przeprowadzono badanie naukowe na min. 20 osobach, zaprezentowano jego wyniki o dużym stopniu ogólności. Opisano metodologię badania ankietowego. Przeprowadzono wywiad i go opisano. Wykonano stosowne wykresy w wordzie, ukazujące kształtowanie się odpowiedzi respondentów we wskazanym okresie. Pod wykresem podano dokładne źródło danych (minimum 16-20 tabel i/lub wykresów). Wykonano prawidłowe opisy wykresów, tabel wraz z właściwymi wnioskami bez błędów. Wzbogacono pracę artykuł naukowy z wnioskami. Zachowano całą strukturę pracy
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: obowiązkowa.
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Więcej niż dwie nieusprawiedliwione nieobecności oznaczają brak zaliczenia przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Difin, Warszawa 2005
2. A.Dudziak, A.Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa 2008
3. K.Pawlik, R.Zenderowski, Dyplom z internetu, CeDeWe, Warszawa 2020
4. J. Pieter , Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław 1967.
5. K.Perechuda, Holistyczna metodologia nauk. Ontologia i epistematologia badan naukowych, CeDeWu, Warszawa 2021
Literatura uzupełniająca
1. P.Siuda, P.Wasylczyk, Publikacje naukowe. praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, PWN, Warszawa 2021
2. Z.Stachowiak, Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, AON, Warszawa 2001
3. M.Sławińska, H.Witczak, Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych, PWE, Warszawa 2008
9. B.Stępniak, Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły, PWN, Warszawa 2020
10. J.Zieliński, Metodologia pracy naukowej, ASPRA-JR, Warszawa 2012
W cyklu 2021/22_Z:
1. J. Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Difin, Warszawa 2005 2. A.Dudziak, A.Żejmo, Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Difin, Warszawa 2008 3. K.Pawlik, R.Zenderowski, Dyplom z internetu, CeDeWe, Warszawa 2020 4. J. Pieter , Ogólna metodologia pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław 1967. 5. K.Perechuda, Holistyczna metodologia nauk. Ontologia i epistematologia badan naukowych, CeDeWu, Warszawa 2021 6. P.Siuda, P.Wasylczyk, Publikacje naukowe. praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko, PWN, Warszawa 2021 7. Z.Stachowiak, Metodyka i metodologia pisania prac kwalifikacyjnych, AON, Warszawa 2001 8. M.Sławińska, H.Witczak, Podstawy metodologiczne prac doktorskich w naukach ekonomicznych, PWE, Warszawa 2008 9. B.Stępniak, Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły, PWN, Warszawa 2020 10. J.Zieliński, Metodologia pracy naukowej, ASPRA-JR, Warszawa 2012
|
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Pełne informacje w ogólnym sylabusie.
|
W cyklu 2022/23_Z:
FORMA ZALICZENIA: 1) dwa kolokwia w formie testów wielokrotnego wyboru (maksymalna liczba punktów: 2x30); 2) prezentacja (maksymalna liczba punktów: 30); 3) aktywność na zajęciach (maksymalna liczba punktów: 10). KRYTERIA OCENIANIA: Liczba punktów – Ocena 0-60 – ndst. 61-68 – dost. 69-76 – dost. plus 77-84 – db. 85-92 – db. plus 93-100 – bdb. Na "poprawce" możliwość otrzymania maksymalnie oceny dostatecznej po uzyskaniu więcej niż 60% punktów.
|
W cyklu 2023/24_Z:
|
W cyklu 2024/25_Z:
|
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów
(i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć -
szukaj w planach studiów odpowiednich programów.
Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: