Etyka w biznesie WSE-EK-MGR-EwB
1) Co to jest etyka i komu jest potrzebna?
2) Dylematy moralne czy fikcja? Jedna etyka czy różne etyki
3) Sumienie a wolność
4) Etyka biznesu jako etyka stosowana
5) Dylematy etyczne na styku polityki i gospodarki
6) Społeczna odpowiedzialność biznesu
7) Zasady lidera biznesu – perspektywa chrześcijańska
8) Biznes wobec konsumenta
9) Konsumenci a nie/etyczny biznes
10) Etyka w biznesie żywnościowym (kodeksy branżowe)
11) Rola kodeksów etycznych w firmach
12) Etyka a finanse
13) Etyka w marketingu/reklamie
14) Etyka pracy
15) Zaliczenie zajęć
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EW: - zna podstawowe kategorie związane z etyką
- zna podstawowe zasady etyczne
- zna główne kierunki refleksji etycznej dotyczącej biznesu
- ma wiedzę na temat uwarunkowań etycznych działalności gospodarczej
EU: - potrafi identyfikować problemy etyczne występujące w biznesie
- potrafi znaleźć odpowiednie rozwiązanie dylematu etycznego w odniesieniu do konkretnego systemu etycznego
- potrafi czytać ze zrozumieniem teksty etyczne
EK: - jest gotowy do wspierania i rozwijania wzorów etycznego działania w biznesie
- jest gotowy do podjęcia odpowiedzialnego społecznie działania w biznesie
Aktywność studenta: Nakład pracy w godz.:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do konwersatorium - 20
przygotowanie do egzaminu - 10
SUMA GODZIN - 60 2 pkt ECTS
Kryteria oceniania
W zakresie wiedzy:
na dst – posiada wiedzę w zakresie przynajmniej 50% na temat znaczenia etyki w biznesie, podstawowych kategorii, zasad i różnych systemów etycznych.
na db - posiada wiedzę w zakresie przynajmniej 75% na temat znaczenia etyki w biznesie, podstawowych kategorii, zasad i różnych systemów etycznych.
na bdb - posiada wiedzę w zakresie przynajmniej 90% na temat znaczenia etyki w biznesie, podstawowych kategorii, zasad i różnych systemów etycznych.
W zakresie umiejętności:
na dst – potrafi dokonywać identyfikacji głównych problemów etycznych w biznesie, wskazywać ich rozwiązanie oraz czytać teksty etyczne
na db – w stopniu pogłębionym potrafi identyfikacji problemów etycznych w biznesie, wskazywać ich rozwiązanie oraz czytać teksty etyczne
na bdb – z łatwością identyfikuje problemów etycznych w biznesie, wskazuje ich rozwiązanie oraz czyta teksty etyczne
W zakresie kompetencji:
na dst – wykazuje podstawową gotowość do rozwijania wzorów etycznego działania w biznesie oraz do podjęcia odpowiedzialnego społecznie działania
na db – w stopniu pogłębionym wykazuje gotowość do rozwijania wzorów etycznego działania w biznesie oraz do podjęcia odpowiedzialnego społecznie działania
na bdb – wykazuje wysoką gotowość do rozwijania wzorów etycznego działania w biznesie oraz do podjęcia odpowiedzialnego społecznie działania
Literatura
1) Chyrowicz Barbara, Etyka stosowana. Metody i problemy, TNKUL, Lublin 2013.
2) Filek Janina, Etyka biznesu. Studia przypadków, Akademia Ekonomiczna, Kraków 2001.
3) Gasparski Wojciech, Wykłady z etyki biznesu, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarzadzania, Warszawa 2007.
4) Jonek-Kowalska Ilona (red.), Etyka biznesu i zrównoważony rozwój, Śląskie Centrum Etyki Biznesu i Zrównoważonego Rozwoju, Zabrze 2016.
5) Klimek Jan, Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań, Difin, Warszawa 2014.
6) Korpysa Jarosław (red.), Etyka biznesu. Studia przypadku, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2014.
7) Sroka Robert (red.), Etyka biznesu – wokół kluczowych zagadnień, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Warszawa. (2018).
8) Styczeń Tadeusz, Wprowadzenie do etyki, KUL, Lublin 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: