Historia gospodarcza WSE-EK-HGP
1. Zajęcia organizacyjne.
2. System feudalny.
3. Rozwój gospodarki towarowo-pieniężnej.
4. Gospodarka folwarczno-pańszczyźniana.
5. Proces akumulacji pierwotnej i rewolucja przemysłowa.
6. Rozwój gospodarczy w okresie 1800–1870.
7. Procesy monopolizacji w okresie 1870–1914.
8. I wojna światowa i jej społeczno-gospodarcze skutki.
9. Powojenna odbudowa i wielki kryzys gospodarczy.
10. Wzrost interwencjonizmu państwowego w okresie przedwojennym.
11. Społeczno-ekonomiczne skutki II wojny światowej.
12. Powojenna odbudowa i rekonstrukcja gospodarki światowej.
13. Rozwój gospodarczy w warunkach zimnej wojny.
14. Transformacja gospodarcza w Polsce.
15. "Zerówka".
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ:
W1. Student zna reguły organizujące struktury społeczne w różnych systemach gospodarczych i rządzące nimi prawidłowości.
W2. Student rozumie przełomowe dla rozwoju społeczno-gospodarczego znaczenie kluczowych wynalazków/wydarzeń.
OPIS ECTS:
– uczestnictwo w zajęciach: 30h (1 pkt.)
– studiowanie literatury: 15h (0,5 pkt.)
– przygotowanie do testu: 15h (0,5 pkt.)
Łącznie: 60h (2 pkt.)
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Ad W1:
– ocena 3 (dost.): student zna reguły organizujące struktury społeczne i rządzące nimi prawidłowości w odniesieniu do jednego typu systemu gospodarczego;
– ocena 4 (db.): student zna reguły organizujące struktury społeczne i rządzące nimi prawidłowości w odniesieniu do dwóch typów systemu gospodarczego;
– ocena 5 (bdb.): student zna reguły organizujące struktury społeczne i rządzące nimi prawidłowości w odniesieniu do trzech typów systemu gospodarczego.
Ad W2:
– ocena 3 (dost.): student wykazuje przełomowe dla rozwoju społeczno-gospodarczego znaczenie wynalazku/wydarzenia;
– ocena 4 (db.): student wykazuje przełomowe dla rozwoju społeczno-gospodarczego znaczenie dwóch wynalazków/wydarzeń;
– ocena 5 (bdb.): student wykazuje przełomowe dla rozwoju społeczno-gospodarczego znaczenie trzech wynalazków/wydarzeń.
METODY DYDAKTYCZNE: wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną.
TRYB ZAJĘĆ: nauczanie stacjonarne.
SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: egzamin pisemny (maksymalnie 35 pkt.):
– "zerówka" i pierwsze podejście: test jednokrotnego wyboru,
– poprawka: test wielokrotnego wyboru.
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: nieobowiązkowa.
Obecność na zajęciach jest premiowana (maksymalnie 15 pkt.).
O końcowej ocenie przesądza wynik egzaminu pisemnego oraz frekwencja na zajęciach.
Liczba punktów – Ocena
0–30 – ndst.
31–34 – dost.
35–38 – dost. plus
39–42 – db.
43–46 – db. plus
47–50 – bdb.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. J. Skodlarski, Historia gospodarcza. WN PWN, Warszawa 2012.
2. B. Danowska-Prokop, U. Zagóra-Jonszta, Wybrane problemy historii gospodarczej powszechnej i Polski. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2023.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. W. Morawski, Dzieje gospodarcze Polski. Difin, Warszawa 2011.
2. J. Kaliński, Historia gospodarcza XIX i XX w. PWE, Warszawa 2008.
3. A. Sadłowski, Przyczyny i ograniczenia interwencjonizmu państwowego w rolnictwie. "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne" 27/2018, 167–185. https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/ne/article/view/529
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: