Finanse przedsiębiorstw WSE-EK-FPrz
Agregaty będące przedmiotem rozważań:
Finanse jako obszar nauki
Pieniądz/System i polityka pieniężna/stopa procentowa
Finanse przedsiębiorstwa i analiza finansowa
Finansowy wymiar celów działalności gospodarczej
Metody dydaktyczne:
Wykład prowadzony jest jako wykład problemowy i konwersatoryjny, stawiający studentów w obliczu realnych dylematów ekonomicznych, w celu aktywnego poszukiwania rozwiązań teoretycznych. Proces dydaktyczny jest wzbogacony o analizę studium przypadków (case studies).
Ćwiczenia mają charakter praktyczny i warsztatowy, koncentrując się na metodzie case study oraz analizie danych empirycznych, co umożliwia aktywne zastosowanie teorii ekonomicznych do rozwiązywania złożonych problemów. Kluczowym elementem jest metoda prezentacji (seminaryjna), podczas której studenci samodzielnie przedstawiają wyniki swoich analiz i projektów, ucząc się formułowania wniosków i prowadzenia merytorycznej dyskusji, a także rozwijając umiejętności miękkie niezbędne w praktyce gospodarczej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2024/25_Z: Rodzaj aktywności studenta Liczba godzin Udział w punktach ECTS
Udział w wykładach 15 0.5
Udział w ćwiczeniach 30 1.0
Przygotowanie do ćwiczeń (analiza przypadków, zadania, lektury) 25 0.8
Przygotowanie do kolokwiów i zaliczeń cząstkowych 20 0.7
Opracowanie projektu / analizy finansowej przedsiębiorstwa 20 0.7
Samodzielne studiowanie literatury i materiałów dydaktycznych 15 0.5
Przygotowanie do egzaminu końcowego (lub zaliczenia z oceną) 25 0.8 | W cyklu 2025/26_Z: 3 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
U01 student umie interpretować dane ekonomiczne i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku
U04 - student umie praktycznie wykorzystać informacje gospodarcze i przetwarzać je na potrzeby działalności gospodarczej i społecznej
U09 - student skutecznie komunikuje się w języku współczesnej ekonomii w tym posiada umiejętności przygotowania typowych prac pisemnych i wypowiedzi ustnych zarówno w języku polskim jak i języku obcym, którym posługuje się na poziomie B2
Identyfikuje miejsce finansów przedsiębiorstw w systemie nauk ekonomicznych
Objaśnia uwarunkowania i podstawowe metody podejmowania decyzji
dotyczące zarządzania kapitałem pracującym
Określa uwarunkowania i podstawowe metody podejmowania decyzji
inwestycyjnych
Objaśnia uwarunkowania i podstawowe metody podejmowania decyzji o
sposobie finansowania przedsiębiorstwa
Kryteria oceniania
Ćwiczenia:
Prezentacja - 5 kryteriów składających się na ocenę. podane na zajęciach organizacynych.
Obecność - obowiązkowa, 3 nieobecności dozwolone bez usprawiedliwienia
Aktywność - możliwość otrzymania oceny o pół stopnia wyższej
Wykład:
Egzamin - 5 pytań, 50 min, pytania problemowe/przekrojowe
Każde pytanie oceniane jest w skali 0-1 pkt z interwałem 0,25. Suma punktów daje ocenę.
Ocena z ćwiczeń - nie wpływa na ocenę z egzaminu, musi być pozytywna aby do egzaminu podejść
Aktywność/obecność - możliwość otrzymania oceny o pół stopnia wyższej
Udział w wykładzie: 15 godz.
Analiza materiałów źródłowych: 45 godz.
Udział w ćwiczeniach: 30 godzin
Analiza materiałów źródłowych: 60 godz.
30 godz. = 1 ECTS
Literatura
Literatura podstawowa:
(red.) L. Szyszko, J Szczepański, Finanse przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2003
D. Krzemińska, Finanse przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 2000
Red. J. Ostaszewski, Finanse wydanie 6 zmienione i rozszerzone, Difin, Warszawa 2013
Literatura uzupełniająca:
P. Śliwiński, Finanse przedsiębiorstw. Od teorii do praktyki, Wydawnictwo UE, Poznań, 2024.
|
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: