Podstawy etyki WSE-EK-ETYKA
Student zna podstawowe założenia etyki, zna podstawowe problemy etyki, zna wiodące kierunki etyki. Zna powiązania etyki z antropologią filozoficzną, filozofią i naukami społecznymi (w szczególności z socjologią i socjologią moralności). Student jest gotowy do przestrzegania zasad etycznych w różnego rodzaju zbiorowościach i instytucjach (w tym gospodarczych), potrafi kierować etycznie swoimi działaniami, odpowiedzialnie i racjonalnie mając na uwadze dobro swoje, innych jak i instytucji, z którymi wchodzi w interakcje.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w czasie zajęć pozna historię etyki (etykę Sokratesa, Platona, Arystotelesa, św. Augustyna, św. Tomasza z Akwinu, Kanta, Benthama, Milla, Nitzschego, szkoły etyczne – etykę deontologiczną, utylitarystyczną, etykę cnoty, feministyczną, pragmatyczną, etykę niezależną, etykę personalistyczną, etykę chronienia osób). Również pozna takie zagadnienia: czyn rozumny, eudajmonizm, zasady oceny czynu człowieka, synejdezjologię, aretologię. Również będzie znał sposoby postępowania w grupie i instytucjach, a także sposoby działania na rzecz grup i instytucji.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student bardzo dobrze zna podstawowe założenia etyki, bardzo dobrze zna podstawowe problemy etyki, bardzo dobrze zna wiodące kierunki etyki. Bardzo dobrze zna powiązania etyki z antropologią filozoficzną, filozofią i naukami społecznymi (w szczególności z socjologią i socjologią moralności) (EKo1_W07). Student jest bardzo dobrze przygotowany do przestrzegania zasad etycznych w różnego rodzaju zbiorowościach i instytucjach ( w tym gospodarczych) (EKo1_K02), potrafi bardzo dobrze (uwzględniając zasady etyczne) kierować swoimi działaniami, odpowiedzialnie i racjonalnie, mając na uwadze dobro swoje, innych jak i instytucji, z którymi wchodzi w interakcje (EKo1_K07) .
Na ocenę dobrą student dobrze zna podstawowe założenia etyki, dobrze zna podstawowe problemy etyki, dobrze zna wiodące kierunki etyki. Dobrze zna powiązania etyki z antropologią filozoficzną, filozofią i naukami społecznymi (w szczególności z socjologią i socjologią moralności) (EKo1_W07). Student jest dobrze przygotowany do przestrzegania zasad etycznych w różnego rodzaju zbiorowościach i instytucjach (w tym gospodarczych) (EKo1_K02), potrafi dobrze (uwzględniając zasady etyczne) kierować swoimi działaniami, odpowiedzialnie i racjonalnie, mając na uwadze dobro swoje, innych jak i instytucji, z którymi wchodzi w interakcje (EKo1_K07) .
Na ocenę dostateczną student dobrze zna podstawowe założenia etyki, dostatecznie zna podstawowe problemy etyki, dostatecznie zna wiodące kierunki etyki. Dostatecznie zna powiązania etyki z antropologią filozoficzną, filozofią i naukami społecznymi (w szczególności z socjologią i socjologią moralności) (EKo1_W07). Student jest dostatecznie przygotowany do przestrzegania zasad etycznych w różnego rodzaju zbiorowościach i instytucjach (w tym gospodarczych) (EKo1_K02), potrafi dostatecznie (uwzględniając zasady etyczne) kierować swoimi działaniami, odpowiedzialnie i racjonalnie, mając na uwadze dobro swoje, innych jak i instytucji, z którymi wchodzi w interakcje (EKo1_K07) .
Na ocenę niedostateczną student dobrze zna podstawowe założenia etyki, niedostatecznie zna podstawowe problemy etyki, dostatecznie zna wiodące kierunki etyki. Niedostatecznie zna powiązania etyki z antropologią filozoficzną, filozofią i naukami społecznymi (w szczególności z socjologią i socjologią moralności) (EKo1_W07). Student jest niedostatecznie przygotowany do przestrzegania zasad etycznych w różnego rodzaju zbiorowościach i instytucjach (w tym gospodarczych) (EKo1_K02), potrafi niedostatecznie (uwzględniając zasady etyczne) kierować swoimi działaniami, odpowiedzialnie i racjonalnie, mając na uwadze dobro swoje, innych jak i instytucji, z którymi wchodzi w interakcje (EKo1_K07) .
Literatura
Literatura obowiązkowa:
A. Andrzejuk, Człowiek i dobro, Warszawa 2002.
M. Gogacz, Wprowadzenie do etyka chronienia osób, Warszawa 1995.
T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 2009.
J. Gorczyca, Zarys etyki fundamentalnej, Kraków 2014.
T. Ślipko, Zarys etyki szczegółowej, t. I, Kraków 2009.
T. Ślipko, Zarys etyki szczegółowej, t. II, Kraków 2010.
Literatura dodatkowa:
A. Anzenbacher, Wprowadzenie do etyki, Kraków 2008.
A. MacIntyre, Krótka historia etyki, Warszawa 2012.
A. MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, Warszawa 1996.
J. Hołówka, Etyka w działaniu, Warszawa 2001.
P. Vardy, P. Grosch, Etyka: poglądy i problemy, Zysk i Sp., Poznań, 2010
T. Styczeń, Wprowadzenie do etyki, Lublin 1993
T. Styczeń., J. Merecki, ABC etyki, Lublin 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: