Wprowadzenie do ekonomii WSE-BWZ-WdE
1. Ekonomia jako nauka i podstawowe pojęcia ekonomiczne: rzadkość zasobów, decyzje ekonomiczne, myślenie ekonomiczne, procesy gospodarcze, rachunek ekonomiczny, perspektywa makroekonomiczna, perspektywa mikroekonomiczna.
2. Koniunktura gospodarcza i wzrost gospodarczy: fazy cyklu koniunkturalnego, mierniki wzrostu gospodarczego.
3. Równowaga rynkowa: krzywa popytu, krzywa podaży, efekt mnożnikowy, efekt wypierania.
4. Polityka gospodarcza: interwencjonizm i liberalizm, polityka fiskalna i monetarna.
5. Inflacja: wskaźniki, prognozowanie.
6. Decyzje ekonomiczne: racjonalność, behawioryzm, eksploatacja zasobów, sztuczna inteligencja.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
EW:
1. zna podstawowe pojęcia ekonomiczne
2. zna doktrynalne, polityczne, kulturowe uwarunkowania procesów gospodarczych
3. ma wiedzę o strukturach i instytucjach ekonomicznych
4. identyfikuje współzależność życia gospodarczego, społecznego i politycznego
EU:
5. rozumie mechanizmy współczesnego życia gospodarczego
6. potrafi wykorzystać nabytą wiedzę ekonomiczną do opisu, analizy przyczyn i skutków konkretnych zjawisk i procesów, np. kryzysu finansowego i gospodarczego
7. potrafi samodzielnie i krytycznie interpretować zjawiska życia gospodarczego
EK:
8. Potrafi zaplanować i przeprowadzić badanie zjawisk ekonomicznych
OPIS ECTS
- udział w wykładzie: 24 g.
- konsultacje: 10 g.
- przygotowanie się do wykładu (odniesienia wiedzy teoretycznej do aktualnej problematyki gosp.): 6 g.
- przygotowanie do egzaminu: 50 g.
SUMA GODZIN: 90 g. : 30 = 3 pkt ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim - 34 godz. (1 ECTS)
Kryteria oceniania
W odniesieniu do efektów kształcenia:
Ad 1.
- na ocene 2 (ndst): nie zna podstawowych pojęć ekonomicznych
- na ocenę 3 (dst): zna wybrane pojęcia ekonomiczne
- na ocenę 4 (db): poprawnie zna większość podstawowych pojęć ekonomicznych
- na ocenę 5 (bdb): poprawnie zna wszystkie podstawowe pojęcia ekonomiczne
Ad 2.
- na ocenę 2 (ndst): nie zna uwarunkowań procesów gosp.
- na ocenę 3 (dst): zna podstawowe uwarunkowania procesów gosp.
- na ocenę 4 (db): poprawnie identyfikuje większość uwarunkowań procesów gosp.
- na ocenę 5 (bdb): poprawnie identyfikuje wszystkie uwarunkowania procesów gosp.
Ad 3.
- na ocenę 2 (ndst): nie ma wiedzy nt. struktur i instytucji ekonom.
- na ocenę 3 (dst): ma podstawową wiedzę nt. struktur i instytucji ekonom.
- na ocenę 4 (db): ma rozszerzoną wiedzę nt. struktur i instytucji ekonom.
- na ocenę 5 (bdb): doskonale orientuje się w problematyce struktur i instytucji ekonom.
Ad 4.
- na ocenę 2 (ndst): nie ma pojęcia nt. współzależności życia gosp., społecznego i politycznego
- na ocenę 3 (dst): ma podstawową wiedzę nt. współzależności życia gosp., społecznego i politycznego
- na ocenę 4 (db): ma rozszerzoną wiedzę nt. współzależności życia gosp., społecznego i politycznego
- na ocenę 5 (bdb): doskonale orientuje się w problematyce współzależności życia gosp., społecznego i politycznego
Ad 5.
- na ocenę 2 (ndst): nie rozumie mechanizmów współczesnego życia gosp.
- na ocenę 3 (dst): ma podstawową wiedzę nt. mechanizmów współczesnego życia gosp.
- na ocenę 4 (db): ma rozszerzoną wiedzę nt. mechanizmów współczesnego życia gosp.
- na ocenę 5 (bdb): doskonale rozumie mechanizmy współczesnego życia gosp.
Ad 6.
- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy ekonom. do zrozumienia konkretnych zjawisk i procesów
- na ocenę 3 (dst): potrafi wykorzystać nabytą wiedzę ekonom. do zrozumienia konkretnych zjawisk i procesów w stopniu podstawowym
- na ocenę 4 (db): dobrze radzi sobie z wykorzystaniem nabytej wiedzy ekonom. do zrozumienia konkretnych zjawisk i procesów
- na ocenę 5 (bdb): doskonale potrafi wykorzystać nabytą wiedzę ekonom. do zrozumienia konkretnych zjawisk i procesów
Ad 7.
- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi samodzielnie i krytycznie interpretować zjawisk życia gosp.
- na ocenę 3 (dst): potrafi interpretować zjawiska życia gosp. w stopniu podstawowym
- na ocenę 4 (db): dobrze radzi sobie z interpretacją zjawisk życia gosp.
- na ocenę 5 (bdb): samodzielnie i krytycznie potrafi interpretować zjawiska życia gosp.
Ad.8
- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi samodzielnie zaplanować badania zjawisk ekonomicznych
- na ocenę 3 (dst): potrafi samodzielnie zaplanować badanie zjawisk ekonomicznych
- na ocenę 4 (db): dobrze radzi sobie z samodzielnym zaplanowaniem badania zjawisk ekonomicznych
- na ocenę 5 (bdb): samodzielnie i krytycznie potrafi samodzielnie zaplanować badanie zjawisk ekonomicznych
Literatura
Begg D., Fisher S., Vernasca G., Dornbusch R. (2014). Makroekonomia.
Begg D., Fisher S., Vernasca G., Dornbusch R. (2014). Mikroekonomia.
Hall R.E., Taylor J.B. (2007). Makroekonomia. Teoria, funkcjonowanie i polityka.
Mankiw N.G., Taylor M.P. (2009). Makroekonomia.
Samuelson P.A., Nordhaus W.D. (2004). Ekonomia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: