Wprowadzenie do ekonomii WSE-BWZ-WdE
1. Podstawowe pojęcia
- rzadkość zasobów a potrzeby ludzkie
- klasyfikacja dóbr i czynników produkcji
- procesy gospodarcze
- rachunek ekonomiczny
2. Ekonomia jako nauka
- cele i zadania ekonomii
- ekonomia pozytywna i normatywna
- mikroekonomia i makroekonomia
- metodologia ekonomii
- modele ekonomiczne
- krzywa transformacji (koszt alternatywny)
3. Model rynku
- pojęcie, rodzaje i sposób funkcjonowania rynków
- zalety i niedoskonałości rynku
- prawo popytu (nietypowe krzywe popytu, przesunięcia krzywej popytu)
- prawo podaży (przesunięcia krzywej podaży)
- równowaga rynkowa i jej zmiany
- elastyczności popytu i podaży
4. Producent. Struktury rynkowe
- zysk - cel działalności przedsiębiorstw
- utargi i koszty
- zasada maksymalizacji zysku
- struktury rynkowe (konkurencja doskonała, monopol, konkurencja monopolistyczna, oligopol)
5. Rola pieniądza w gospodarce
- definicja i funkcje pieniądza
- korzyści z istnienia pieniądza
- ewolucja systemu pieniężnego
6. Kurs walutowy
- waluty i ich rodzaje
- główne waluty wymienialne i waluty europejskie
- specyfika rynku walutowego
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
EW:
1. zna podstawowe pojęcia ekonomiczne
2. zna doktrynalne, polityczne, kulturowe uwarunkowania procesów gospodarczych
3. ma wiedzę o strukturach i instytucjach ekonomicznych
4. identyfikuje współzależność życia gospodarczego, społecznego i politycznego
EU:
5. rozumie mechanizmy współczesnego życia gospodarczego
6. potrafi wykorzystać nabytą wiedzę ekonomiczną do opisu, analizy przyczyn i skutków konkretnych zjawisk i procesów, np. kryzysu finansowego i gospodarczego
7. potrafi samodzielnie i krytycznie interpretować zjawiska życia gospodarczego
EK:
8. Potrafi zaplanować i przeprowadzić badanie zjawisk ekonomicznych
OPIS ECTS
- udział w wykładzie: 24 g.
- konsultacje: 10 g.
- przygotowanie się do wykładu (odniesienia wiedzy teoretycznej do aktualnej problematyki gosp.): 6 g.
- przygotowanie do egzaminu: 50 g.
SUMA GODZIN: 90 g. : 30 = 3 pkt ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim - 34 godz. (1 ECTS)
Kryteria oceniania
W odniesieniu do efektów kształcenia:
Ad 1.
- na ocene 2 (ndst): nie zna podstawowych pojęć ekonomicznych
- na ocenę 3 (dst): zna wybrane pojęcia ekonomiczne
- na ocenę 4 (db): poprawnie zna większość podstawowych pojęć ekonomicznych
- na ocenę 5 (bdb): poprawnie zna wszystkie podstawowe pojęcia ekonomiczne
Ad 2.
- na ocenę 2 (ndst): nie zna uwarunkowań procesów gosp.
- na ocenę 3 (dst): zna podstawowe uwarunkowania procesów gosp.
- na ocenę 4 (db): poprawnie identyfikuje większość uwarunkowań procesów gosp.
- na ocenę 5 (bdb): poprawnie identyfikuje wszystkie uwarunkowania procesów gosp.
Ad 3.
- na ocenę 2 (ndst): nie ma wiedzy nt. struktur i instytucji ekonom.
- na ocenę 3 (dst): ma podstawową wiedzę nt. struktur i instytucji ekonom.
- na ocenę 4 (db): ma rozszerzoną wiedzę nt. struktur i instytucji ekonom.
- na ocenę 5 (bdb): doskonale orientuje się w problematyce struktur i instytucji ekonom.
Ad 4.
- na ocenę 2 (ndst): nie ma pojęcia nt. współzależności życia gosp., społecznego i politycznego
- na ocenę 3 (dst): ma podstawową wiedzę nt. współzależności życia gosp., społecznego i politycznego
- na ocenę 4 (db): ma rozszerzoną wiedzę nt. współzależności życia gosp., społecznego i politycznego
- na ocenę 5 (bdb): doskonale orientuje się w problematyce współzależności życia gosp., społecznego i politycznego
Ad 5.
- na ocenę 2 (ndst): nie rozumie mechanizmów współczesnego życia gosp.
- na ocenę 3 (dst): ma podstawową wiedzę nt. mechanizmów współczesnego życia gosp.
- na ocenę 4 (db): ma rozszerzoną wiedzę nt. mechanizmów współczesnego życia gosp.
- na ocenę 5 (bdb): doskonale rozumie mechanizmy współczesnego życia gosp.
Ad 6.
- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi wykorzystać nabytej wiedzy ekonom. do zrozumienia konkretnych zjawisk i procesów
- na ocenę 3 (dst): potrafi wykorzystać nabytą wiedzę ekonom. do zrozumienia konkretnych zjawisk i procesów w stopniu podstawowym
- na ocenę 4 (db): dobrze radzi sobie z wykorzystaniem nabytej wiedzy ekonom. do zrozumienia konkretnych zjawisk i procesów
- na ocenę 5 (bdb): doskonale potrafi wykorzystać nabytą wiedzę ekonom. do zrozumienia konkretnych zjawisk i procesów
Ad 7.
- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi samodzielnie i krytycznie interpretować zjawisk życia gosp.
- na ocenę 3 (dst): potrafi interpretować zjawiska życia gosp. w stopniu podstawowym
- na ocenę 4 (db): dobrze radzi sobie z interpretacją zjawisk życia gosp.
- na ocenę 5 (bdb): samodzielnie i krytycznie potrafi interpretować zjawiska życia gosp.
Ad.8
- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi samodzielnie zaplanować badania zjawisk ekonomicznych
- na ocenę 3 (dst): potrafi samodzielnie zaplanować badanie zjawisk ekonomicznych
- na ocenę 4 (db): dobrze radzi sobie z samodzielnym zaplanowaniem badania zjawisk ekonomicznych
- na ocenę 5 (bdb): samodzielnie i krytycznie potrafi samodzielnie zaplanować badanie zjawisk ekonomicznych
Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym, przy wykorzystaniu MS Teams oraz platformy Moodle.
Egzamin pisemny testowy na platformie Moodle (25 pkt). Zaliczenie powyżej 50% pkt (>12,5 pkt)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: