Współczesne konflikty społeczno-polityczne WSE-BWZ-WKSP
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=48648#section-2 (w cyklu 2024/25_L)
Wykład, którego zasadniczym celem jest zdobywanie wiedzy nt. analizy i zarządzania konfliktami społecznymi.
Wykład prezentuje konflikty społeczne jako naturalne procesy społeczne demokratycznego społeczeństwa, którymi zarządzanie wpływa na poziom bezpieczeństwa publicznego.
W trakcie wykładu studenci nabywają podstawową wiedzę na temat:
- natury i rodzajów konfliktów społecznych;
- głównych źródeł i przyczyn konfliktów społecznych;
- dynamiki i przebiegu konfliktów społecznych;
- sposób monitorowania i zarządzania konfliktami społecznymi;
- negocjacji jako sposobu rozwiązywania konfliktów społecznych;
- wybranych przykładów współczesnych konfliktów społecznych.
W cyklu 2024/25_L:
Wykład, którego zasadniczym celem jest zdobywanie wiedzy nt. analizy i zarządzania konfliktami społecznymi. Wykład prezentuje konflikty społeczne jako naturalne procesy społeczne demokratycznego społeczeństwa, którymi zarządzanie wpływa na poziom bezpieczeństwa publicznego. W trakcie wykładu studenci nabywają podstawową wiedzę na temat: |
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Najważniejsze efekty kształcenia przewidziane w związku z wykładem to:
- znajomość wybranych teorii tłumaczących fenomen i źródła konfliktów społecznych;
- podstawowa wiedza na temat dynamiki i możliwość zarządzania konfliktami społecznymi;
Kryteria oceniania
Wykład prowadzony jest tradycyjną metodą wykładu akademickiego.
Wykład kończy się zaliczeniem pisemnym, w trakcie którego studenci odpowiadają w formie j pisemnej wypowiedzi na 3-4 pytania otwarte związane z treścią wykładu.
Literatura
I. Lektura obowiązkowa (jedna do wyboru):
1. A. Romejko, „Analiza przypadku brexitu, w: A. Dylus S. Sowiński (red.), Bunt mas czy kryzys elit, Wrocław 2018, 73–96. (Tekst do wyglądu na potrzeby zajęć będzie w wirtualnej czytelni na Moodlach).
2. S. Sowiński, Polski inteligent i „gra w klasy”, w: A. Dylus i S. Sowiński (red.), Bunt mas czy kryzys elit, Wrocław 2018, S. s. 45-68. (Tekst do wyglądu na potrzeby zajęć będzie w wirtualnej czytelnii na Moodlach).
3. M. Gulczyński, Przemilczane nierówności, O problemach mężczyzn w Polsce,Raport Klubu Jagiellońskiego 05/2021 (s. 42-67).
https://klubjagiellonski.pl/wp-content/uploads/2021/09/przemilczane-nierownosci-1.pdf
4. M. Nowicka-Franczak, Polska debata publiczna w dobie polaryzacji.Świadomość dyskursowa elit symbolicznych, Studia Socjologiczne, 20224 , s. 99–12. https://www.studiasocjologiczne.pl/img_upl/studia_socjologiczne_2022_nr4_s.99_128.pdf
II. Literatura uzupełniająca
E.W. Lipiński, Socjologia życia publicznego, Warszawa 2005 s. 242 - 263.
A. Dylus, S. Sowiński (red.), Bunt mas czy kryzys elit, Wrocław 2018.
D. Długosz, A. Garbacik, Podstawy zarządzania konfliktami społecznymi, Poznań 2000.
W. Ury, Odchodzenie od Nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 2009.
R. Dahrendorf, Nowoczesny konflikt społeczny, Warszawa 1993.
R. Dahrendorf, Teoria konfliktu w społeczeństwie przemysłowym, w: A. Jasińska – Kania i inni (red.), Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, 454 - 477.
L. A. Coser, Społeczne funkcje konfliktu , w: A. Jasińska – Kania i inni (red.), Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, 478-481.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: