Polaryzacja mediów i podziały społeczne WSE-BWZ-PMiPS
Zakres tematyczny:
1. Pojęcie, wymiary i rodzaje polaryzacji politycznej.
2. Biologiczne, psychologiczne, kognitywne, kulturowe, ekonomiczne, społeczne i polityczne podstawy polaryzacji politycznej jednostki i społeczeństwa ( w tym podziały w polskim społeczeństwie).
3. Polaryzacja mediów:
- przyczyny (w tym system medialny a polaryzacja polityczna).
- sposób funkcjonowania mediów a polaryzacja polityczna.
- stronniczość mediów
- nowe media a komunikowanie polityczne
- kultura dziennikarska a polaryzacja polityczna
4. Sposób funkcjonowania polityków i charakter współczesnej polityki a polaryzacja polityczna:
- mediatyzacja polityki
- marketyzacja polityki (postpolityka, infotainment, celebrytyzacja)
- mediatyzacja skandalu politycznego
- sposób wykorzystania mediów przez polityków
- mechanizmy public relations i marketingu politycznego wykorzystywane przez polityków
- język a polaryzacja polityczna.
5. Polaryzacja polityczna społeczeństwa:
- zmediatyzowana sfera publiczna
- media a polityczna i obywatelska mobilizacja
- przekazy medialne a zachowania polityczne obywateli
6. Konsekwencje polaryzacji dla wspólnoty politycznej. Wymiar etyczny polaryzacji politycznej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: BW1_W01
Student ma wiedzę z zakresu znajomości struktury społecznej, socjologicznych podstaw polityki oraz sposobu wpływu mediów na społeczeństwo i politykę.
Umiejętności: BW1_U02
Student potrafi analizować zjawisko podziałów społecznych i polaryzacji politycznej oraz wpływu mediów na podziały i polaryzację. Potrafi analizować debatę publiczną i zachowania społeczne oraz polityczne w kontekście podziałów społecznych.
Opis ECTS:
udział w wykładzie 12 godz = 0,5 ECTS
lektura literatury 45 godz. = 1,5 ECTS
przygotowanie do zaliczenia 30 godz = 1 ECTS
W SUMIE: 3 ECTS
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy w formie testu on-line. Oceniana będzie znajomość zagadnień, które zostały omówione na wykładzie.
Praktyki zawodowe
--
Literatura
Matuszewski P., Cyberplemiona. Analiza zachowań użytkowników Facebooka w trakcie kampanii parlamentarnej, PWN, Warszawa 2018.
Matuszewski P., Logika przekonań społecznych, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017.
Paweł Ruszkowski, Andrzej Przestalski, Paweł Maranowski, Polaryzacja światopoglądowa społeczeństwa polskiego a klasy i warstwy społeczne, Collegium Civitas Press, Warszawa 2020,
https://www.civitas.edu.pl/wp-content/uploads/2015/03/polaryzacja-swiatopogladowa-spoleczenstwa-polskiego-a-klasy-i-warstwy-spoleczne.pdf
Halliin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007
Dobek-Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wrocław 2011
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005
Kepplinger H. M., Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków 2007
Maguś W., Wizerunki polityków w cieniu zdarzeń nadzwyczajnych. Kampania wyborcza na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2010 roku, Lublin 2014
Mediatyzacja kampanii politycznych, Mazur M., Michalczyk S., Kolczyński M. (red.), Katowice 2009
Michalczyk S., Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu, Toruń 2010
Michalczyk S., Komunikowanie polityczne, Katowice 2005
Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów: mediatyzacja życia publicznego, Warszawa 2013
Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja, Warszawa 2009
Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna: tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań 2011
Schulz W., Komunikacja polityczna, Kraków 2006
Street J., Mass media, polityka, demokracja, Kraków 2006
Wojtkowski Ł., Mediatyzacja polityki: amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: