Wybrane aspekty bezpieczeństwa psychologicznego WSE-BW-WABP
Przedmiot ukazuje psychologiczne podstawy bezpieczeństwa w wymiarze indywidualnym i zbiorowym. Studenci uczą się:
- rozpoznawać psychologiczne źródła poczucia bezpieczeństwa i zagrożeń,
- rozumieć rolę wartości, kultury i wspólnoty dla stabilności społecznej i bezpieczeństwa wewnętrznego,
- analizować mechanizmy wpływu społecznego, manipulacji i komunikacji,
- stosować strategie radzenia sobie z kryzysami i konfliktami,
- budować kompetencje niezbędne w służbach, administracji i organizacjach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.
Zajęcia mają charakter praktyczno-analityczny i wpisują się w profil absolwenta kierunku, przygotowując do działań w administracji publicznej, służbach oraz organizacjach społecznych.
|
W cyklu 2023/24_Z:
J.w. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: W sumie w toku prowadzonych w semestrze zajęć z Wybranych aspektów bezpieczeństwa wewnętrznego, Student zdobywa 3 ECTS.
Udział w konwersatorium: 15 godz.
Przygotowanie do zaliczenia: 20 godz.
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godz.
Konsultacje i zaliczenie: 5 godz.
SUMA GODZIN: 60= 3 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 20 godz. (1 ECTS) i praca własna Studenta - 40 godz. (2 ECTS). | W cyklu 2025/26_Z: W sumie w toku prowadzonych w semestrze zajęć z Wybranych aspektów bezpieczeństwa wewnętrznego, Student zdobywa 3 ECTS.
Udział w konwersatorium: 15 godz.
Przygotowanie do zaliczenia: 20 godz.
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godz.
Konsultacje i zaliczenie: 5 godz.
SUMA GODZIN: 60= 3 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 20 godz. (1 ECTS) i praca własna Studenta - 40 godz. (2 ECTS).
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
P6S_WG: Ma wiedzę z zakresu zagadnień społecznych tworzącą podbudowę dla rozumienia istoty problematyki bezpieczeństwa państwa.
P6S_UW: Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z obszaru nauk
społecznych, przede wszystkim z nauk o polityce i administracji, a także
dyscyplin powiązanych, w tym głównie nauk o bezpieczeństwie oraz
pozyskiwać dane do analizowania zjawisk związanych z bezpieczeństwem w
wymiarze personalnym, lokalnym, państwowym, regionalnym i globalnym.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą Student:
ma pełną wiedzę z zakresu zagadnień społecznych tworzących podbudowę dla zrozumienia istoty problematyki bezpieczeństwa państwa. Podchodzi do problematyki w sposób interdyscyplinarny, łącząc wiedzę z zakresu nauk o polityce i administracji z nauką o bezpieczeństwie. Potrafi samodzielnie pozyskiwać informacje, weryfikować je i analizować w różnych wymiarach (personalnym, lokalnym, państwowym, regionalnym, globalnym). Potrafi też z tej wiedzy samodzielnie korzystać.
Na ocenę dobrą Student:
zna większość zagadnień dotyczących kwestii społecznej podbudowy dla zrozumienia istoty problematyki bezpieczeństwa państwa. Stara się podchodzić do problematyki w sposób interdyscyplinarny, łącząc wiedzę z zakresu nauk o polityce i administracji z nauką o bezpieczeństwie. Potrafi w miarę samodzielnie pozyskiwać informacje, weryfikować je i analizować w różnych wymiarach (personalnym, lokalnym, państwowym, regionalnym, globalnym).
Na ocenę dostateczną Student:
ma podstawową wiedzę z zakresu zagadnień społecznych tworzących podbudowę dla zrozumienia istoty problematyki bezpieczeństwa państwa. Potrafi z niewielką pomocą korzystać ze zdobytej wiedzy. Dąży z pomocą Prowadzącego do interdyscyplinarnego podejścia do problematyki, łącząc wiedzę z zakresu nauk o polityce i administracji z nauką o bezpieczeństwie. Na poziomie podstawowym potrafi pozyskiwać informacje, weryfikować je i analizować w różnych wymiarach (personalnym, lokalnym, państwowym, regionalnym, globalnym).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Z. Pietraś, Decydowanie polityczne, Warszawa-Kraków 2000, s. 295-400.
2. J. D. Russel, H-D. Klingemann (red.), Zachowania polityczne, I Wyd. PWN, Warszawa 2010 (wybrane rozdziały, wskazane na zajęciach).
3. Le Bon G., Psychologia tłumu, Warszawa 1994.
4. Sears D., Huddy L., Jarvis R. (red.), Psychologia polityczna, Kraków 2008.
5. Skarżyńska K., Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej, Warszawa 2005.
Literatura uzupełniająca:
1. Matsumoto D., Juang L. (red.), Psychologia międzykulturowa, Gdańsk 2007.
2. Brannon L., Psychologia rodzaju, Gdańsk 2002.
3. M. Migalski, M. Kaczmarzyk, Homo Politicus Sapiens. Biologiczne aspekty politycznej gry, Katowice 2020.
4. Gajda J., Antropologia kulturowa. Kultura obyczajowa początku XXI wieku, Kraków 2008.
|
W cyklu 2023/24_Z:
J.w. |
Uwagi
|
W cyklu 2023/24_Z:
Brak. |
W cyklu 2025/26_Z:
Dopuszcza się 2 nieobecności w semestrze. W przypadku zwolnienia lekarskiego niezbędne jest jego przedłożenie Wykładowcy w terminie do 7 dni. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: