System bezpieczeństwa Unii Europejskiej WSE-BW-SB
Wykład ma na celu zaznajomienie studentów z kluczowymi kwestiami związanymi z systemem bezpieczeństwa rozwijanym w ramach Unii Europejskiej. Problematyka bezpieczeństwa UE prezentowana jest z uwzględnieniem specyfiki integracji europejskiej i samej UE, ujawniającej się na tle tradycyjnego podejścia do sposobów i instrumentów zapewniania bezpieczeństwa w stosunkach międzynarodowych. W trakcie zajęć studenci poznają genezę, a następnie rozwój współpracy państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa w UE, prowadzony w ostatnich 30 latach, aż do podjęcia działań zmierzających do utworzenia tzw. unii bezpieczeństwa. W szczególności analizowane są działania UE na gruncie: Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa, Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony, oraz wybranych zagadnień z szerokiej dziedziny Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości UE (zintegrowane zarządzanie granicami zewnętrznymi UE, współpraca policyjna, współpraca wymiarów sprawiedliwości, przeciwdziałanie radykalizacji postaw i zwalczanie terroryzmu). W zakresie działań UE na gruncie ww. polityk analizowane są: ich podstawy prawne (obecne w prawie pierwotnym i wtórnym), wymiar instytucjonalny (dot. instytucji UE oraz jej wyspecjalizowanych agencji), wymiar strategiczny (zawarty w dokumentach programowych: strategiach i agendach UE), wymiar praktyczno-operacyjny.
W cyklu 2021/22_L:
Wykład ma na celu zaznajomienie studentów z kluczowymi kwestiami związanymi z systemem bezpieczeństwa rozwijanym w ramach Unii Europejskiej. Problematyka bezpieczeństwa UE prezentowana jest z uwzględnieniem specyfiki integracji europejskiej i samej UE, ujawniającej się na tle tradycyjnego podejścia do sposobów i instrumentów zapewniania bezpieczeństwa w stosunkach międzynarodowych. W trakcie zajęć studenci poznają genezę, a następnie rozwój współpracy państw członkowskich w zakresie bezpieczeństwa w UE, prowadzony w ostatnich 30 latach, aż do podjęcia działań zmierzających do utworzenia tzw. unii bezpieczeństwa. W szczególności analizowane są działania UE na gruncie: Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa, Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony, oraz wybranych zagadnień z szerokiej dziedziny Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości UE (zintegrowane zarządzanie granicami zewnętrznymi UE, współpraca policyjna, współpraca wymiarów sprawiedliwości, przeciwdziałanie radykalizacji postaw i zwalczanie terroryzmu). W zakresie działań UE na gruncie ww. polityk analizowane są: ich podstawy prawne (obecne w prawie pierwotnym i wtórnym), wymiar instytucjonalny (dot. instytucji UE oraz jej wyspecjalizowanych agencji), wymiar strategiczny (zawarty w dokumentach programowych: strategiach i agendach UE), wymiar praktyczno-operacyjny. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W trakcie zajęć uzyskiwane są następujące przedmiotowe efekty uczenia się:
SB1. Student/ka wskazuje najważniejsze zagrożenia dla bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE, ich uwarunkowania i konsekwencje.
SB2. Student/ka charakteryzuje uprawnienia najważniejszych instytucji UE zajmujących się zapewnieniem bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE oraz identyfikuje podstawy prawne ich działania.
SB3. Student/ka omawia działania podejmowane w UE w celu przeciwdziałania i zwalczania zagrożeń dla bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE.
SB4. Student/ka analizuje sytuację w UE pod względem poziomu bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego oraz możliwych zagrożeń w tym zakresie.
SB5. Student/ka ocenia i interpretuje polityczne strategie w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE, a także konkretne działania podejmowane na poziomie UE w tej dziedzinie.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą:
SB1. Student/ka celnie i wyczerpująco wskazuje najważniejsze zagrożenia dla bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE, dogłębnie wyjaśnia ich uwarunkowania i wszystkie potencjalne konsekwencje.
SB2. Student/ka charakteryzuje uprawnienia wszystkich omawianych podczas zajęć instytucji UE zajmujących się zapewnieniem bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE oraz bez błędu identyfikuje podstawy prawne ich działania.
SB3. Student/ka omawia różnego typu działania podejmowane w UE w celu przeciwdziałania i zwalczania zagrożeń zarówno dla bezpieczeństwa wewnętrznego, jak i zewnętrznego UE.
SB4. Student/ka dogłębnie i uwzględniając różne stanowiska analizuje sytuację w UE pod względem poziomu bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego oraz możliwych zagrożeń w tym zakresie.
SB5. Student/ka wieloaspektowo i merytorycznie (odnosząc się do weryfikowalnej wiedzy) ocenia i interpretuje polityczne strategie w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE, a także konkretne działania podejmowane na poziomie UE w tej dziedzinie.
Na ocenę dobrą:
SB1. Student/ka trafnie, ale pobieżnie wskazuje najważniejsze zagrożenia dla bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE, poprawnie wyjaśnia ich uwarunkowania i większość potencjalnych konsekwencji.
SB2. Student/ka charakteryzuje uprawnienia większości omawianych podczas zajęć instytucji UE zajmujących się zapewnieniem bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE oraz jedynie z drobnymi błędami identyfikuje podstawy prawne ich działania.
SB3. Student/ka omawia większość działań podejmowanych w UE w celu przeciwdziałania i zwalczania zagrożeń zarówno dla bezpieczeństwa wewnętrznego, jak i zewnętrznego UE.
SB4. Student/ka trafnie, ale powierzchownie i bez uwzględnienia różnych stanowisk analizuje sytuację w UE pod względem poziomu bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego oraz przynajmniej kilku możliwych zagrożeń w tym zakresie.
SB5. Student/ka jedynie z drobnymi błędami merytorycznymi i w ograniczonym stopniu ocenia i interpretuje polityczne strategie w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE, a także konkretne działania podejmowane na poziomie UE w tej dziedzinie.
Na ocenę dostateczną:
SB1. Student/ka adekwatnie wskazuje zaledwie połowę kluczowych najważniejszych zagrożeń dla bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE, w dostatecznym stopniu wyjaśnia ich uwarunkowania i większość potencjalnych konsekwencji.
SB2. Student/ka fragmentarycznie charakteryzuje uprawnienia większości omawianych podczas zajęć instytucji UE zajmujących się zapewnianiem bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE oraz jedynie w połowie identyfikuje podstawy prawne ich działania.
SB3. Student/ka omawia tylko wybrane działania podejmowane w UE w celu przeciwdziałania i zwalczania zagrożeń zarówno dla bezpieczeństwa wewnętrznego, jak i zewnętrznego UE.
SB4. Student/ka trafnie, ale połowicznie i dość fragmentarycznie (np. jednostronnie) analizuje sytuację w UE pod względem poziomu bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego oraz tylko kilku najważniejszych możliwych zagrożeń w tym zakresie.
SB5. Student/ka popełniając nieliczne błędy merytoryczne oraz tylko w podstawowym stopniu ocenia i powierzchownie interpretuje polityczne strategie w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego UE, a także działań podejmowanych na poziomie UE w tej dziedzinie.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
- Aleksandrowicz Tomasz R., Bezpieczeństwo w Unii Europejskiej, Wyd. Difin, Warszawa 2018.
- Badźmirowska-Masłowska Katarzyna, Obszar wolności bezpieczeństwa i sprawiedliwości Unii Europejskiej: geneza, ewolucja, współczesne wyzwania, AON, Warszawa 2013.
- Chruściel M, Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa, w: J. Tkaczyński, M. Świstak (red.), Wybrane polityki publiczne UE: stan i perspektywy, Wydawnictwo UJ, Kraków 2015.
- Gajda Anastazja, Polityka bezpieczeństwa wewnętrznego UE, „Studia z Polityki Publicznej” 2015 nr 3(7).
- Nugent Neil, Unia Europejska – władza i polityka, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012 (fragmenty z roz. 19 i 21 – s. 428-433, 482-503).
- Parzymies Stanisław (red.), Dyplomacja czy siła? Unia Europejska w stosunkach międzynarodowych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009 (roz. II, III i IV, s. 54-164).
- Potyrała Anna, Obszar wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości UE po traktacie lizbońskim, „Przegląd zachodni” 2011 nr 3.
- Trojanowska-Strzęboszewska M., Uwarunkowania polityczne, w: Fehler W., Marczuk K. (red.), Polityka Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego. Uwarunkowania – realizacja – wyzwania w drugiej dekadzie XXI wieku, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2015.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Brak |
W cyklu 2022/23_L:
Zajęcia odbywają się w poniedziałki w godz. 13.15-14.45 na platformie MsTeams. W wyjątkowych sytuacjach (gdy zajęcia kolidowałyby z posiedzeniem Rady Wydziału) zajęcia będą mogły być prowadzone w godz. 18.30-20.00. Informacje będą dostępne w systemie USOS. |
W cyklu 2023/24_L:
Zajęcia odbywają się w poniedziałki w godz. 13.15-14.45 na platformie MsTeams. W wyjątkowych sytuacjach (gdy zajęcia kolidowałyby z posiedzeniem Rady Wydziału) zajęcia będą mogły być prowadzone w godz. 18.30-20.00. Informacje będą dostępne w systemie USOS. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: