Percepcja zagrożeń społecznych WSE-BW-PZS
Tematyka zajęć podzielona jest na dwie części. Część pierwsza dotyczy sposobów / metod identyfikacji zagrożeń społecznych w państwie. Uwagę szczególną zwraca się na rozpoznawanie zagrożeń w ramach procesu planowania cywilnego podczas przygotowywania: planu zarządzania kryzysowego oraz Raportów cząstkowych do Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego. W trakcie tej części omawiane są metody identyfikacji i szacowania ryzyka. Druga część zajęć to dokonywania na zajęciach charakterystyki zagrożeń społecznych (w tym zagrożeń socjalnych). Każde zagrożenia rozpatrywane jest pod kątem:
1. Charakteru zagrożenia.
2. Przyczyn.
3. Skutków.
4. W przypadku zagrożeń związanych z naruszeniem prawa modus operandi.
5. Instytucji odpowiedzialnych za minimalizację zagrożenia z podziałem na działania proaktywne i reaktywne.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student:
1. Definiuje, klasyfikuje problemy i zagrożenia społeczne, wyjaśnia ich uwarunkowania, wskazuje przyczyny i skutki.
2. Wskazuje sposoby rozpoznawania, diagnozowania i pomiaru oraz rozwiązywania.
3. Ma wiedzę o poglądach i postawach członków społeczeństwa wobec problemów społecznych.
Umiejętności:
Student:
1. Interpretuje zjawiska społeczne jako problemy społeczne.
2. Wskazuje i wyjaśnia cechy, przyczyny i skutki wybranych najważniejszych problemów społecznych wykorzystując wiedzę.
3. Wskazuje sposoby diagnozowania oraz strategie rozwiązywania najważniejszych współczesnych problemów społecznych.
Kompetencje
Student:
1. Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa społecznego w państwie.
2. Rozumie konieczność podejmowania działań zmierzających do ograniczania prawdopodobieństwa występowania zagrożeń społecznych oraz ich skutków.
Kryteria oceniania
Metoda: ćwiczenia
Zaliczenia na podstawie obecności i aktywności studentów podczas zajęć.
30% - obecność
30% - aktywność
40% - przygotowanie i wygłoszenie referatu dot. wybranego zagrożenia społecznego.
Literatura
1. Frysztacki, K. (2009). "Socjologia problemów społecznych". Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
2. Miś, L. (2007). "Problemy społeczne. Teoria, metodologia, badania". Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
3. Procedura opracowania raportów cząstkowych do Raportu o zagrożeniach bezpieczeństwa narodowego.
4. Przykładowe plany zarządzania kryzysowego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: