Organizacja i zarządzanie WSE-BW-OZ
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3DcdWallAfk3BLGSYblQSVJ0YjqHoPENC82CNd_NA6o1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a643d1d1-6bd5-407b-8607-2500616ad5cc&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3apb2G7_QflrWBCof0R6ppt2W9Bx_QKWaCCDCaU-Ti_-E1%40thread.tacv2/conversations?groupId=648fb664-3e36-4a7e-ae16-3f7617351cb5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
1. Klasyczne teorie zarządzania: naukowe zarządzanie
2. Klasyczne teorie zarządzania: naukowe administrowanie
3. Kierunek behawioralny (szkoła stosunków międzyludzkich)
4. Kierunek systemowy
5. Kierunek ilościowy
6. Kierunek sytuacyjny i nowa fala w zarządzaniu
7. Postmodernizm w zarządzaniu
W cyklu 2022/23_L:
Ogólny zakres tematyczny: 1. Wprowadzenie do teorii zarządzania 2. Teoria a praktyka - uwagi metodologiczne 3. Zarządzanie klasyczne - szkoła naukowa i administracyjna 4. Kierunek behawioralny w zarządzaniu i jego przedłużenie w postaci human relations 5. Teorie systemowe - autoreferencyjność systemów, zjawisko sprzężenia zwrotnego oraz entropii 6. Otoczenie organizacji 7. Planowanie strategiczne 8. Decydowanie w procesach zarządzania 9. Metody komunikacyjne wg. Rosenberga 10. Cykle koniunkturalne 11. Wyzwania stojące przed zarządzaniem |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
EW:
1. Posiada wiedzę na temat genezy i ewolucji kierunków w zakresie nauk o zarządzaniu i organizacji
2. Posiada wiedzę na temat strategii rozwoju organizacji według głównych przedstawicieli wiodących kierunków zarządzania
EU:
3. Potrafi zidentyfikować różnorodne nurty nauki o zarządzaniu i organizacji
4. Potrafi wskazać podstawowe założenia kierunków w dziedzinie zarządzania, które determinują sposoby postrzegania organizacji i jej problemów
OPIS ECTS
- udział w wykładzie: 15 g.
- konsultacje: 15 g.
- przygotowanie się do wykładu (odniesienia wiedzy teoretycznej do aktualnej problematyki gosp.): 10 g.
- przygotowanie do egzaminu: 50 g.
SUMA GODZIN: 90 g. : 30 = 3 pkt ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim - 30 godz. (1 ECTS)
Kryteria oceniania
W odniesieniu do efektów kształcenia:
Ad 1.
- na ocene 2 (ndst): nie zna podstawowych kierunków z zakresu nauk o zarządzaniu i organizacji i ich genezy
- na ocenę 3 (dst): zna wybrane kierunki w zakresu nauk o zarządzaniu i organizacji i ich genezę
- na ocenę 4 (db): poprawnie zna większość kierunków w zakresu nauk o zarządzaniu i organizacji i ich genezę
- na ocenę 5 (bdb): poprawnie zna wszystkie kierunki w zakresu nauk o zarządzaniu i organizacji i ich genezę
Ad 2.
- na ocenę 2 (ndst): nie zna podstawowych strategii rozwoju organizacji w świetle kierunków nauki o zarządzaniu i organizacji
- na ocenę 3 (dst): zna wybrane strategie rozwoju organizacji w świetle kierunków nauki o zarządzaniu i organizacji
- na ocenę 4 (db): poprawnie identyfikuje większość strategii rozwoju organizacji w świetle kierunków nauki o zarządzaniu i organizacji
- na ocenę 5 (bdb): poprawnie identyfikuje wszystkie strategie rozwoju organizacji w świetle kierunków nauki o zarządzaniu i organizacji
Ad 3.
- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi rozróżniać nurtów nauki o zarządzaniu i organizacji
- na ocenę 3 (dst): potrafi rozróżnić podstawowe nurty nauki o zarządzaniu i organizacji
- na ocenę 4 (db): dobrze radzi sobie ze wskazaniem cech nurtów nauki o zarządzaniu i organizacji
- na ocenę 5 (bdb): samodzielnie i krytycznie identyfikuje nurty nauki o zarządzaniu i organizacji
Ad 4.
- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi wskazać podstawowych założeń dla nurtów nauki o zarządzaniu i organizacji
- na ocenę 3 (dst): potrafi wskazać podstawowe założenia dla nurtów nauki o zarządzaniu i organizacji
- na ocenę 4 (db): dobrze radzi sobie ze wskazaniem założeń dla nurtów nauki o zarządzaniu i organizacji
- na ocenę 5 (bdb): samodzielnie i krytycznie identyfikuje założenia dla nurtów nauki o zarządzaniu i organizacji
Zajęcia prowadzone są w trybie zdalnym (MS Teams)
Egzamin testowy (w tym pytania otwarte) (25 pkt).
Zaliczenie powyżej 50% punktów (>12,5 pkt)
Literatura
PODSTAWOWA:
Literatura podstawowa:
1. R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 2017
2. A.K. Koźmiński, M. Jemielniak, Zarządzanie od podstaw. Podręcznik akademicki, Warszawa 2008
3. A. Koźmiński, W. Piotrowski (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, Warszawa 2011
4. J.A.F. Stoner, R.E. Freeman, D.R. Gilbert, Kierowanie, Warszawa 2011
UZUPEŁNIAJĄCA:
1. J. Bieńkowska, Cz. Sikorski, Ewolucja zarządzania. Dyktat struktury, strategii i kultury, Łódź 2016
2. J. Bogdanienko (red.), Organizacja i zarządzanie w zarysie, Warszawa 2010
3. M. Dołhasz, J. Fudaliński, M. Kosala, H. Smutek, Podstawy zarządzania. Koncepcje – strategie – zastosowania, Warszawa 2009
4. U. Gros, Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania, Warszawa 2003
5. E. Kirejczyk, Zrozumieć zarządzanie, Warszawa 2008
6. J. Kisielnicki, Zarządzanie. Jak zarządzać i być zarządzanym, Warszawa 2014
7. K. Klincewicz, Zarządzanie, organizacje i organizowanie. Przegląd perspektyw teoretycznych, Warszawa 2016
8. K. Krzakiewicz (red.), Teoretyczne podstawy organizacji i zarządzania, Poznań 2006
9. M. Kostera, M. Śliwa, Zarządzanie w XXI wieku. Jakość, twórczość, kultura, Warszawa 2012
10. E. Michalski, Zarządzanie przedsiębiorstwem. Podręcznik akademicki, Warszawa 2013
11. A. Oleksiuk, Problemy organizacji. Materiały do studiowania, Warszawa 2007
12. J. Penc, Nowoczesne kierowanie ludźmi. Wywieranie wpływu i współdziałanie w organizacji, Warszawa 2007
13. J. Puchalski, Podstawy nauki o organizacji, Wrocław 2008
14. Cz. Sikorski, Nauka o zarządzaniu, Łódź 2011
15. S. Stańczyk, Nurt kulturowy w zarządzaniu, Wrocław 2008
16. K. Zimniewicz, Teoria i praktyka zarządzania. Analiza krytyczna, Warszawa 2014
W cyklu 2022/23_L:
T. Erikson, Otoczeni przez idiotów, Kraków 2017 R. W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 2018 i wcześniejsze M. J. Hatch, Teoria organizacji, Warszawa 2002 i następne W. Kotarba, Ochrona wiedzy a kapitał intelektualny organizacji, Warszawa 2006 W. Kotarba, Ochrona własności intelektualnej, Warszawa 2012 C. Lowney, Heroiczne przywództwo, Kraków 2019 J. Manney, T. Hipskind, M. Sparough, Jak podejmować decyzje, Kraków 2021 M. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy, różne wydania |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: