Granice Unii Europejskiej WSE-BW-GUE
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3amzRTFVi9r0SDwglxvYVrs1QHqlhPVdSta9UPhx6OTNA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3e7a8005-49d0-4f9e-b0cc-8a93237d2067&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3amzRTFVi9r0SDwglxvYVrs1QHqlhPVdSta9UPhx6OTNA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3e7a8005-49d0-4f9e-b0cc-8a93237d2067&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3amzRTFVi9r0SDwglxvYVrs1QHqlhPVdSta9UPhx6OTNA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3e7a8005-49d0-4f9e-b0cc-8a93237d2067&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_L)
Zajęcia poświęcone są problematyce granic Unii Europejskiej. Kwestie te rozważane są w ujęciu politologicznym z ukierunkowaniem na kwestie bezpieczeństwa wewnętrznego i zarządzania migracjami. Jednak dla uzyskania pełnego obrazu funkcjonowania tych granic rozważania uzupełnione są o analizy prawne, wybrane teorie stosunków międzynarodowych, a także aspekty socjologiczne i antropologiczne (w odniesieniu do unijnych pograniczy).
Zajęcia składają się z dwóch modułów.
Pierwszy moduł ma charakter wykładu konwersatoryjnego, podczas którego studenci wspólnie z wykładowczynią analizują (w oparciu o przeczytaną lekturę) następujące zagadnienia:
1/ Definiowanie granic w politologii naukach pokrewnych (nauce o stosunkach międzynarodowych, geografii politycznej, socjologii i antropologii kulturowej)
2/ Kształtowanie się pojęcia granicy państwowej. Funkcje granic państwowych.
3/Specyfika granic Unii Europejskiej. Lokalizacja i zmiany przebiegu granic zewnętrznych UE. Pozaeuropejski wymiar granic zewnętrznych UE. Stanowienie granic i zarządzanie granicami - kompetencje państw i UE. Spory i konflikty graniczne w Europie
4/ Kontrola granic zewnętrznych UE - wymiar instytucjonalno-prawny. Powstanie i rozwój systemu Schengen. Różnorodność form partycypacji państw w realizacji dorobku Schengen.
5/ Rozwój zintegrowanego systemu zarządzania granicami zewnętrznymi w UE
W ramach drugiego modułu zajęć studenci przedstawiają przygotowane w grupach referaty nt. funkcjonowania wybranych granic zewnętrznych UE. Analizami objęte są granice: polsko-ukraińska, polsko-białoruska, polsko-rosyjska, lądowe granice fińskie, hiszpańskie granice morskie, włoskie granice morskie, greckie granice lądowe i morskie, granice węgierskie i inne. W trakcie referatów studenci prezentują historię kształtowania się granicy, jej przebieg i uwarunkowania geograficzne, rolę i znaczenie współpracy transgranicznej na tej granicy, kwestie kontroli granic i przepływu osób, wyzwania w zakresie funkcjonowania granicy (przestępczość transgraniczna i jej specyfika).
W cyklu 2021/22_L:
Zajęcia poświęcone są problematyce granic Unii Europejskiej. Kwestie te rozważane są w ujęciu politologicznym z ukierunkowaniem na kwestie bezpieczeństwa wewnętrznego i zarządzania migracjami. Jednak dla uzyskania pełnego obrazu funkcjonowania tych granic rozważania uzupełnione są o analizy prawne, wybrane teorie stosunków międzynarodowych, a także aspekty socjologiczne i antropologiczne (w odniesieniu do unijnych pograniczy). W ramach drugiego modułu zajęć studenci przedstawiają przygotowane w grupach referaty nt. funkcjonowania wybranych granic zewnętrznych UE. Analizami objęte są granice: polsko-ukraińska, polsko-białoruska, polsko-rosyjska, granica hiszpańsko-marokańska, włoskie granice morskie, granica grecko-turecka, granica węgiersko-serbska, granica bułgarsko-turecka. W trakcie referatów studenci prezentują historię kształtowania się danej granicy, jej przebieg i uwarunkowania geograficzne, specyfikę polityczną, gospodarczą i kulturowo-społeczną danego pogranicza, kwestie ochrony tej granicy i relizacji kontroli przepływów osób i towarów przez tę granicę, wyzwania w zakresie funkcjonowania granicy (przestępczość transgraniczna i jej specyfika). |
W cyklu 2022/23_L:
Zajęcia poświęcone są problematyce granic Unii Europejskiej. Kwestie te rozważane są w ujęciu politologicznym z ukierunkowaniem na kwestie bezpieczeństwa wewnętrznego i zarządzania migracjami. Jednak dla uzyskania pełnego obrazu funkcjonowania tych granic rozważania uzupełnione są o analizy prawne, wybrane teorie stosunków międzynarodowych, a także aspekty socjologiczne i antropologiczne (w odniesieniu do unijnych pograniczy). W ramach drugiego modułu zajęć studenci przedstawiają przygotowane w grupach referaty nt. funkcjonowania wybranych granic zewnętrznych UE. Analizami objęte są granice: polsko-ukraińska, polsko-białoruska, polsko-rosyjska, granica hiszpańsko-marokańska, włoskie granice morskie, granica grecko-turecka, granica węgiersko-serbska, granica bułgarsko-turecka. W trakcie referatów studenci prezentują historię kształtowania się danej granicy, jej przebieg i uwarunkowania geograficzne, specyfikę polityczną, gospodarczą i kulturowo-społeczną danego pogranicza, kwestie ochrony tej granicy i relizacji kontroli przepływów osób i towarów przez tę granicę, wyzwania w zakresie funkcjonowania granicy (przestępczość transgraniczna i jej specyfika). |
W cyklu 2023/24_L:
Zajęcia poświęcone są problematyce granic Unii Europejskiej. Kwestie te rozważane są w ujęciu politologicznym z ukierunkowaniem na kwestie bezpieczeństwa wewnętrznego i zarządzania migracjami. Jednak dla uzyskania pełnego obrazu funkcjonowania tych granic rozważania uzupełnione są o analizy prawne, wybrane teorie stosunków międzynarodowych, a także aspekty socjologiczne i antropologiczne (w odniesieniu do unijnych pograniczy). W ramach drugiego modułu zajęć studenci przedstawiają przygotowane w grupach referaty nt. funkcjonowania wybranych granic zewnętrznych UE. Analizami objęte są granice: polsko-ukraińska, polsko-białoruska, polsko-rosyjska, granica hiszpańsko-marokańska, włoskie granice morskie, granica grecko-turecka, granica węgiersko-serbska, granica bułgarsko-turecka. W trakcie referatów studenci prezentują historię kształtowania się danej granicy, jej przebieg i uwarunkowania geograficzne, specyfikę polityczną, gospodarczą i kulturowo-społeczną danego pogranicza, kwestie ochrony tej granicy i relizacji kontroli przepływów osób i towarów przez tę granicę, wyzwania w zakresie funkcjonowania granicy (przestępczość transgraniczna i jej specyfika). |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Opis nakładu pracy ECTS:
- udział w zajęciach: 30 h
- praca własna studenta - przygotowanie do zajęć oraz pracy pisemnej: 20 h
- samodzielne opracowanie zagadnienia badawczego, zleconego przez prowadzącą zajęcia i zaprezentowanie efektów tej pracy badawczej na forum całej grupy : 20 h
- konsultacje indywidualne z prowadzącą zajęcia: 5 h
łącznie - 75 = 3 pkt ECTS | W cyklu 2023/24_L: Opis nakładu pracy ECTS:
- udział w zajęciach: 30 h
- praca własna studenta - przygotowanie do zajęć oraz pracy pisemnej: 20 h
- samodzielne opracowanie zagadnienia badawczego, zleconego przez prowadzącą zajęcia i zaprezentowanie efektów tej pracy badawczej na forum całej grupy: 20 h
- konsultacje indywidualne z prowadzącą zajęcia: 5 h
łącznie - 75 = 3 pkt ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W efekcie zajęć studenci uzyskują następujące efekty uczenia się:
Wiedza
- Student/ka posiada wiedzę na temat uwarunkowań oraz zasad
procesów integracji zachodzących w UE w odniesieniu do wymairów terytorialnego i funkcjonalnego jej granic zewnętrznych.
- Student/ka posiada wiedzę na temat wybranych zagrożeń międzynarodowych
oraz form ich zwalczania, które realizowane są w ramach systemu bezpieczeństwa Unii Europejskiej i odnoszą się do zarządzania granicami zewnętrznymi UE.
Umiejętności
- Student/ka potrafi definiować i rozpoznawać te zagrożenia oraz
oceniać sytuacje w kontekście tych zagrożeń dla bezpieczeństwa wewnętrznego UE, które związane są z przestępczością na granicach zewnętrznych UE.
- Student/ka potrafi sporządzać analizy dotyczące funkcjonowania granic zewnętrznych Unii Europejskiej.
Kompetencje
Student/ka potrafi planować i organizować pracę w zespole.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega:
A/ zaliczenie testu sprawdzającego wiedzę zdobytą w ramach modułu 1. Test oceniany jest w skali 2-5.
B/ przygotowanie i wygłoszenie 60 min. referatu (wraz z prezentacją multimedialną) na temat funkcjonowania wybranych granic zewnętrznych UE. Referaty oceniane są w skali: 2-5. Ocenie podlegają aspekty formalne (strona techniczna prezentacji, forma prezentacji multimedialnej, sposób referowania) i merytoryczne referatu.
Zasadniczo ocena końcowa jest średnią uzyskaną za dwa komponenty A i B.
Dodatkowo wpływ na ocenę mogą mieć:
- nieobecność podczas zajęć (dopuszczalne są 2 nieobecności na zajęciach, każda kolejna nieusprawiedliwiona nieobecność obniża ocenę końcową z przedmiotu);
- dodatkowa (poza referatem) aktywność na zajęciach - za aktywność przyznawane są punkty, które mogą podnieść ocenę końcową o 0,5 lub 1 stopień.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Lektura podstawowa:
Moraczewska A. (2021), Zarzadzanie ryzykiem na granicach zewnętrznych Unii Europejskiej, Wyd. UMCS, Lublin (Rozdział 2).
Opiłowska E. i inni (red.) (2020), Studia nad granicami i pograniczami. Leksykon, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa (hasła: Bordering-debordering-rebordering, Delimitacja obszarów pograniczy, Geografia i granice, Mały ruch graniczny, Reżim graniczny, Schengen – miasto, traktat, strefa, kodeks, idea, Sekurytyzacja granic i pograniczy).
Trojanowska-Strzęboszewska M. (2006), Terytorium i granice w Europie – znaczenie i kształtowanie się pojęć, „Civitas” nr 9.
Trojanowska-Strzęboszewska M. (2018), Strategie kontroli granicznych – uwarunkowania zmian oraz ich wpływ na naturę granic, „Pogranicze. Polish Borderland Studies” nr 2 (6).
Trubalska J. (2017), Wielowymiarowe zarządzanie granicami zewnętrznymi Unii Europejskiej, „Przegląd Geopolityczny” nr 19.
Lektura uzupełniająca:
Anderson M., Bort E. (2001), The Frontiers of the European Union, Palgrave.
Balawajder G. (2013), Granica państwa jako kategoria wielowymiarowa, „Pogranicze. Polish Borderlands Studies” nr 1.
Bauer W. (2016), Przez morze. Z Syryjczykami do Europy, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.
Bednaruk W., Bielecki M., Kowalski G. (red.) (2010), Polska w strefie Schengen: konsekwencje dla stosunków społecznych i gospodarczych Polski i państw ościennych, Wyd. KUL, Lublin.
Biernacka M., Hiszpania wielokulturowa. Problemy z odmiennością, Scholar, Warszawa 2012.
Black, J. (2021), Maritime Migration to Europe: Focus on the Overseas Route to the Canary Islands. IOM. Geneva.
Borawska-Kędzierska E., Strąk K. (2011), Zarządzanie granicami, polityka wizowa, azylowa i imigracyjna, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa.
Casella B., Morocco, Ceuta and Melilla: a failed immigration policy, „Medi terranean Affairs” December 3, 2014.
Charucka, O. (2016), Współpraca międzyregionalna i transgraniczna Polski z Ukrainą, „Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula” nr 47(2).
Dittgen H. (1999), World without borders? Reflections on the future of the nation-state, „Government and opposition” nr 2.
Dudzic A. (2008), Polska w strefie Schengen, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej: Warszawa.
Eberhardt P. (2018), Formowanie się polskiej granicy wschodniej po II wojnie światowej, „Dzieje Najnowsze” Zeszyt 2.
Ferenc T., Ceuta – afrykańskie wrota do Europy, „Pogranicze – Polish Bor derlands Studies” t. 6, nr 2/2018.
Ferrer-Gallardo, X. (2012), Planet-Contreras A., Cetua and Melilla: Euro-African Borderscapes, „AGORA” No. 4.
Gorzelak G., Krok K. (red.) (2006), Nowe granice Unii Europejskiej – współpraca czy wykluczenie?, Scholar, Warszawa.
Heffner K. (2010), Granica – rozwój instytucji (definicje, etymologia, typologia), w: S. M. Grochalski (red.), Ewolucja granicy we współczesnej Europie, Uniwersytet Opolski: Opole, s. 77-100.
Jańczak J., Musiał-Karg M. (red.) (2011), Granice wewnętrzne i zewnętrzne Unii Europejskiej: pomiędzy otwartością a izolacją, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.
Kałuski S. (2015), Granice państw Europy. Zróżnicowanie cech i funkcji, „Studia Europejskie” nr 3.
Kamiński R. J. (2016), Mały ruch graniczny między Rzeczypospolita Polską a Ukrainą, rozprawa doktorska, Uniwersytet w Białymstoku: Białystok.
Kingsley P. (2017), Nowa odyseja. Opowieść o kryzysie uchodźczym w Europie, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa 2017, s. 59-91.
Kosmynka, S. (2020), „Tożsamość pogranicza” hiszpańskich eksklaw Ceuty i Melilli, „Studia Europejskie” nr 1.
Kurcz Z. (red.) (2019), Polskie pogranicza w procesie przemian, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Liberti S. (2013), Na południe od Lampeduzy. Podróże rozpaczy, Wyd. Czarne, Wołowiec.
Newman D. (2006), Borders and bordering. Towards an interdisciplinary dialogue, “European Journal of Social Theory” no. 9 (2).
Szachoń-Pszenny A. (2011), Acquis Schengen a granice wewnętrzne i zewnętrzne w Unii Europejskiej, Poznań.
Trojanowska-Strzęboszewska M. (2011), Trzy oblicza unijnych granic, Poltex, Warszawa.
Trojanowska-Strzęboszewska M. (2017), Między zamkniętością a otwartością. Trzy zmiany statutsu i funkcji kontrolnych polskich granic, "Athenaeum" nr 53.
Trojanowska-Strzęboszewska M. (red.) (2017), Unia Europejska w poszukiwaniu swoich granic, Wyd. Naukowe UKSW, Warszawa.
Zenderowski R., Trojanowska-Strzęboszewska M. (2014), Granice i pogranicza (w) Unii Europejskiej: ewolucja funkcji oraz znaczeń, w: K. Wojtaszczyk, M. Mizerska-Wrotkowska, W. Jakubowski, Polska w procesie integracji europejskiej: dekada doświadczeń (2004-2014), Warszawa, s. 229-252.
W cyklu 2021/22_L:
Lektura podstawowa: |
W cyklu 2022/23_L:
Lektura podstawowa: |
W cyklu 2023/24_L:
Lektura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Brak |
W cyklu 2022/23_L:
Brak |
W cyklu 2023/24_L:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: