Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych WSE-BW-EZ
Zagadnienia podejmowane w trakcie zajęć:
1. Etyka, moralność, etos, etyka zawodowa
2. Podstawowe zasady i wartości w policyjnej służbie
3. Przełożeni i podwładni w Policji
4. Etyczne aspekty użycia broni
5. Etyczne aspekty działań operacyjno-rozpoznawczych
6. Korupcja wśród funkcjonariuszy służb państwowych
7. Etyka zawodowa funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej
8. Etyka zawodowa funkcjonariuszy Straży Granicznej
9. Etyka zawodowa funkcjonariuszy Służby Więziennej
10. Podstawowe wartości i normy:
a) godność osoby ludzkiej
b) służebność
c) praworządność
d) profesjonalizm, rzetelność, lojalność
e) odpowiedzialność
f) odwaga, ofiarność
g) uczciwość
h) apolityczność
i) bezstronność
j) niedyskryminacja
k) patriotyzm
l) honor
ł) dyskrecja
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
BW1_W05 - student posiada wiedzę o ideałach, wartościach i normach moralnych tworzących etykę zawodową funkcjonariuszy służb państwowych w Polsce;
BW1_W07 - student zna ideały, wartości i normy moralne specyficzne dla poszczególnych służb państwowych, specyficzne dla funkcjonariuszy poszczególnych służb dylematy moralne oraz najczęstsze sposoby sprzeniewierzania się ideałom i wartościom oraz najczęstsze sposoby naruszania norm moralnych;
Umiejętności:
BW1_U09 - student potrafi podejmować etyczne rozstrzygnięcia w celu rozwiązania konkretnych dylematów moralnych funkcjonariuszy służb państwowych;
Kompetencje społeczne:
BW1_K04 - student ma przekonanie o konieczności postępowania w sposób zgodny z etyką zawodową funkcjonariusza służb państwowych, a także rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
Wiedza:
BW1_W05, BW1_W07:
1. na ocenę bardzo dobrą: student posiada rozległą wiedzę o wszystkich ideałach, wartościach i normach moralnych tworzących etykę zawodową funkcjonariuszy służb państwowych w Polsce, zna wszystkie specyficzne dla poszczególnych służb ideały, wartości, normy, dylematy moralne oraz najczęstsze sposoby nieetycznego zachowania się funkcjonariuszy;
2. na ocenę dobrą: student posiada wiedzę o niemal wszystkich ideałach, wartościach i normach moralnych tworzących etykę zawodową funkcjonariuszy służb państwowych w Polsce, zna większość specyficznych dla poszczególnych służb ideałów, wartości, norm, dylematów moralnych oraz większość najczęstszych sposobów nieetycznego zachowania się funkcjonariuszy;
3. na ocenę dostateczną: student posiada wiedzę o niektórych ideałach, wartościach i normach moralnych tworzących etykę zawodową funkcjonariuszy służb państwowych w Polsce, zna niektóre specyficzne dla poszczególnych służb ideały, wartości, normy, dylematy moralne oraz niektóre najczęstsze sposoby nieetycznego zachowania się funkcjonariuszy;
Umiejętności:
BW1_U09
1. na ocenę bardzo dobrą: student potrafi podejmować etyczne rozstrzygnięcia w celu rozwiązania wszystkich konkretnych dylematów moralnych funkcjonariuszy służb państwowych;
2. na ocenę dobrą: student potrafi podejmować etyczne rozstrzygnięcia w celu rozwiązania większości konkretnych dylematów moralnych funkcjonariuszy służb państwowych;
3. na ocenę dostateczną: student potrafi podejmować etyczne rozstrzygnięcia w celu rozwiązania niektórych konkretnych dylematów moralnych funkcjonariuszy służb państwowych;
Kompetencje społeczne:
BW1_K04
1. na ocenę bardzo dobrą: student ma mocno ugruntowane przekonanie o konieczności postępowania w sposób zgodny z etyką zawodową funkcjonariusza służb państwowych, a także dobrze rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie etyki zawodowej;
2. na ocenę bardzo dobrą: student ma przekonanie o konieczności postępowania w sposób zgodny z etyką zawodową funkcjonariusza służb państwowych, a także rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie etyki zawodowej;
3. na ocenę bardzo dobrą: student ma niezbyt mocno ugruntowane przekonanie o konieczności postępowania w sposób zgodny z etyką zawodową funkcjonariusza służb państwowych, a także rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie etyki zawodowej.
Praktyki zawodowe
--
Literatura
1) Obowiązkowa:
P. Burgoński, Etyka jako nauka i praktyka, w: S. Sowiński (red.), Etyka w życiu publicznym, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2012, s. 15-29.
P. Bortkiewicz, Czynności operacyjno-rozpoznawcze jako problem etyczny. Uwagi wprowadzające (w:) Przestępczość terrorystyczna. Ujęcie praktyczno-dogmatyczne, K. Endecki (red.), Poznań 2006, s. 63–73.
F. Ciepły, Poszanowanie godności skazanego w kontekście zasad etyki zawodowej funkcjonariuszy Służby Więziennej, w: P. Jóźwiak, K. Opaliński (red.), Zasady etyki zawodowej w służbach mundurowych, Piła 2013, s. 30-39,
http://piotrburgonski.pl/wp-content/uploads/2021/02/Zasady_etyki_zawodowej_w_sluzbach_mundurowych_2013_.pdf
P. Cooper, J. Murphy, Etyczne problemy współpracy policji z informatorami w Wielkiej Brytanii, „Przegląd Policyjny” 1996, nr 3, s. 40–57.
D. Gil, Etyka funkcjonariusza Służby Więziennej. Czy właściwa postawa funkcjonariusza może oddziaływać programowo na skazanego?, w: P. Jóźwiak, K. Opaliński (red.), Zasady etyki zawodowej w służbach mundurowych, Piła 2013, s. 44-50,
http://piotrburgonski.pl/wp-content/uploads/2021/02/Zasady_etyki_zawodowej_w_sluzbach_mundurowych_2013_.pdf
K. Jeżyna, J. Gałkowski, M. Kalinowski (red.), Etyka żołnierska. Etyka w służbie ojczyźnie, Warszawa 2008
G. Kędzierska, Aspekt etyczny działań kryminalistycznych, w: E. Wiszowaty, G. Kędzierska, W. Pływaczewski (red.), Policja – etyka – Kościół, Szczytno 2002, s. 148-154
A. Pawłowski, Sprawności moralne w zawodzie policjanta, w: E. Wiszowaty, G. Kędzierska, W. Pływaczewski (red.), Policja – etyka – Kościół, Szczytno 2002, s. 179-187
J. R. Szczerba, Etyka zawodowa Straży Granicznej. Materiały pokonferencyjne, Kętrzyn 2000
E. Wiszowaty, Etyka Policji. Między prawem, moralnością i skutecznością, Warszawa 2011
2) Uzupełniająca:
T. Styczeń, J. Marecki, ABC Etyki, Lublin 2007
M. Sułek, J. Świniarski, Etyka jako filozofia dobrego działania zawodowego, Warszawa 2001
J. Czaputowicz, Etyka w służbie publicznej, https://ksap.gov.pl/ksap/sites/default/files/publikacje/etyka_w_sluzbie_publicznej.pdf
Z. Szonert, Etyka i pragmatyka służbowa w administracji, Toruń 2011
I. Bogucka, T. Pietrzykowski, Etyka w administracji publicznej, Warszawa 2015
M. Roga, Etyka zawodowa policjanta. Materiały pokonferencyjne, Szczytno 1999
B. Sprengla, A. Strzelecki, Urzędnik w administracji publicznej, Włocławek 2005
3) Kodeksy etyki zawodowej:
Zasady etyki zawodowej policjanta,
https://antykorupcja.gov.pl/ak/import/kodeksy-etyczne/3578,Zasady-etyki-zawodowej-policjanta.html
Zasady etyki zawodowej funkcjonariuszy Straży Granicznej
https://www.strazgraniczna.pl/pl/straz-graniczna/sprawy-kadrowe/etyka-sg/1975,Etyka-Strazy-Granicznej.html
Zasady etyki zawodowej funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej
https://www.podkarpackie.kas.gov.pl/pl/izba-administracji-skarbowej-w-rzeszowie/organizacja/zasady-etyki/-/asset_publisher/8ERm/content/zasady-etyki-funkcjonariusza-sluzby-celno-skarbowej?redirect=https%3A%2F%2Fwww.podkarpackie.kas.gov.pl%2Fpl%2Fizba-administracji-skarbowej-w-rzeszowie%2Forganizacja%2Fzasady-etyki%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_8ERm%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_count%3D1
Zasady etyki zawodowej funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej
https://edu.cossw.pl/file/redir.php?id=5906
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: