Społeczne aspekty nauki i technologii WSE-BD-SANiT
Celem przedmiotu jest krytyczna analiza rozwoju społeczeństw informacyjnych oraz bazującego na nim społeczeństwa wiedzy ze szczególnym ujęciem atrybutów przewrotu cyfrowego oraz jego społecznych konsekwencji. Przedmiotem poznania będzie kultura cyfrowa jako element kultury masowej wraz z jej aksjologicznymi wyzwaniami, redukcjami i zagrożeniami. Przywołane zostaną teorie socjologiczne, politologiczne i humanistyczne obrazujące kondycję osobowości i mentalności człowieka w dobie parametryzacji efektów działań społecznych. Problem parametryzacji ukazany zostanie jako funkcjonalny atrybut cywilizacji technicznej oraz technologii współczesnych. Przywołane zostaną sposoby rozumienia i definiowania funkcjonalnych aspektów techniki i nauki w relacji do systemu wartości autotelicznych jako wartości rdzennych tożsamości kulturowych wspólnot ludzkich. W tym celu omówiona zostanie społeczna historia nauki, techniki i technologii w ujęciu szkoły krytycznej (Szkoły Frankfurckiej), w ujęciu socjologii humanistycznej i personalistycznej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W obszarze wiedzy:
a.) poznanie koncepcji umożliwiających krytyczną analizę historii nauki, technologii i cywilizacji technicznej jako fenomenu społecznego i kulturowego,
b.) poznanie koncepcji społeczeństw informacyjnych oraz założeń przewrotu cyfrowego,
c.) Rozpoznanie konsekwencji parametrycznej redukcji definiowania celów i form rozwoju społecznego
W obszarze umiejętności:
a.) zdolność definiowania różnic w założeniach paradygmatycznych poszczególnych epok w rozwoju nauki i cywilizacji,
b) umiejętność rozumienia przyczyn i skutków przewrotów naukowych i technologicznych ze szczególnym odniesieniem do sfery wartości i postaw społecznych
c.) umiejętność wskazania źródeł inspiracji w krytycznej analizie procesów postępu technologicznego
W obszarze kompetencji
a.) rozwój kompetencji myślenia analityczno-krytycznego w obszarze rozpoznawania atrybutów ewolucji technologicznych i cywilizacyjnych
b.) rozpoznawanie kompetencji koniecznych w organizacji prac diagnostyczno- badawczych na różnych poziomach struktur organizacyjnych
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji, umiejętność samodzielnej analizy problemów przywołanych programem kursu, zdolność formułowania pytań badawczych w odniesieniu do analizowanej problematyki,
Literatura
1. ) S. N. Eisenstadt, Utopia i nowoczesność, Oficyna Naukowa, Warszawa
2009
2.) L. Korporowicz, Socjologia kulturowa, Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego, Kraków 2011
3.) S. Jaskuła, Sztuczna inteligencja w procesach kształcenia i wychowania, w:
Rzeczywistość hybrydalna. Perspektywa wychowawcza, red. S.
Jaskuła. Księgarnia Akademicka, Kraków 2023
4.) M. Golka, Cywilizacja współczesna i globalne problemy, Oficyna Naukowa,
Warszawa 20212
5.) A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce
późnej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa 2002.
Uwagi
|
W cyklu 2025/26_Z:
Przedmiot stanowić ma pogłębienie wrażliwości i kompetencji studentów w zakresie rozpoznawania rozwojowych wyzwań cywilizacji cyfrowej oraz jej kulturowych atrybutów. Szczególnym zainteresowaniem objęte będą umiejętności krytycznego i samodzielnego diagnozowania czynników postępu, rozwoju i wzrostu cywilizacyjnego. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: