Metody pomiaru zjawisk społecznych i psychometria-ćwiczenia WSE-BD-MPZSP-ćw
Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy z zakresu pomiaru w naukach społecznych, ze
szczególnym uwzględnieniem technik socjometrycznych i psychometrycznych. Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów umiejętności budowania indeksów złożonych zjawisk: psychologicznych syndromów, postaw wartościowych, wskaźników zabezpieczenia dobrami materialnymi - na danych surweyowych; sprawdzania ich jakości i poprawności.
Studentom będą nadane bazy danych z projektu Diagnostyka Społeczna, EVS and WVS. Ich zadaniem będzie budowanie skał z wykorzystaniem różnego rodzaju zmiennych i różnych sposobów budowania wskaźników w SPSS. Następnym krokiem będzie ocenianie jakości stworzonych skał według klasycznych kryteriów: jednowymiarowości, rzetelności, stabilności, rozdzielczej trafności, teoretycznej trafności.
|
W cyklu 2023/24_Z:
Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy z zakresu pomiaru w naukach społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem technik socjometrycznych i psychometrycznych. Uczestnicy poznają szeroki zakres procedur badania testowego w psychologii i socjologii, teorie pomiaru oraz zasady konstruowania i sprawdzania jakości testów psychologicznych i |
W cyklu 2024/25_Z:
Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy z zakresu pomiaru w naukach społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem technik socjometrycznych i psychometrycznych. Uczestnicy poznają szeroki zakres procedur badania testowego w psychologii i socjologii, teorie pomiaru oraz zasady konstruowania i sprawdzania jakości testów psychologicznych i socjometrycznych. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Student zna podstawy budowania skał pomiarowych (indeksów) i rozumie ich rolę w procesie badawczym.
Umiejętności
- Student posiada umiejętność stworzenia indeksu służącego do rozwiązania jego problemu badawczego, korzystając z zastanych danych surweyovych.
- Student posiada umiejętność sprawdzania jakości pobudowanego indeksu.
- Student potrafi zaprezentować wyniki własnych analiz w postaci raportu
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji
EW_01 – praca pisemna – raport o wykonaniu zadań 1-7.
EU_01-03 – wykonanie 7 zadań praktycznych
Kryteria oceny końcowej
40% praca pisemna
50% prace nad 4 zadaniami
10% udział w dyskusjach.
Dopuszczalne są tylko trzy nieuzasadnione nieobecności na zajęciach
Literatura
Oppenheim A.N. 2004 (1966). Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Brzeziński Jerzy M.2011. Metodologia badań społecznych.
Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Str.20-39, 243-460.
Cooper Colin. 2023. An Introduction to Psychometrics and Psychological Assessment. Routledge. Pp1-262, 347-376
|
W cyklu 2023/24_Z:
Oppenheim A.N. 2004 (1966). Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Poznan: Zysk i |
W cyklu 2024/25_Z:
Oppenheim A.N. 2004 (1966). Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Poznan: Zysk i S-ka Wydawnictwo. |
W cyklu 2025/26_Z:
Oppenheim A.N. 2004 (1966). Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Poznan: Zysk i S-ka Wydawnictwo. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: