Laboratorium ekspertyz cyfrowych (II)- ćwiczenia WSE-BD-LEC-(II)-ćw
Wprowadzenie do GAMS (8h)
Podstawy składni GAMS
Struktura modelu optymalizacyjnego
Definiowanie zmiennych i ograniczeń
Pierwsze modele i ich implementacja
Interpretacja wyników
Programowanie liniowe - metoda simpleks (10h)
Teoria programowania liniowego
Formułowanie problemów decyzyjnych
Implementacja metody simpleks w Excelu
Analiza wrażliwości
Studium przypadku
Zagadnienia transportowe (6h)
Modelowanie problemów transportowych
Metody rozwiązywania zadań transportowych
Implementacja w Excelu
Optymalizacja kosztów transportu
Analiza przypadków rzeczywistych
Programowanie całkowitoliczbowe (2h)
Wprowadzenie do programowania całkowitoliczbowego
Problemy lokalizacyjne
Zagadnienia przydziału
Implementacja w GAMS i Excel
Praktyczne zastosowania
Projekt końcowy (4h)
Realizacja projektu praktycznego
Prezentacja wyników
Dyskusja i feedback
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (W)
Zna i rozumie metodologię prowadzenia ekspertyz cyfrowych w badaniach społecznych
Posiada wiedzę na temat narzędzi analitycznych wykorzystywanych w analizie danych cyfrowych
Rozumie etyczne aspekty pracy z danymi cyfrowymi w kontekście badań socjologicznych
Umiejętności (U)
Potrafi zaprojektować i przeprowadzić ekspertyzę cyfrową z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi
Umie analizować i interpretować dane cyfrowe w kontekście zjawisk społecznych
Potrafi tworzyć raporty i prezentować wyniki ekspertyz cyfrowych
Kompetencje społeczne (K):
Jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie prowadzenia ekspertyz cyfrowych
Wykazuje się odpowiedzialnością etyczną podczas pracy z danymi cyfrowymi
Potrafi pracować w zespole badawczym realizującym projekty z zakresu ekspertyz cyfrowych
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się projekt w grupie oraz jego prezentacja, plus egzamin ustny.
Ocena końcowa obejmuje ocenę z projektu i egzaminu ustnego (80%) oraz ocenę za aktywność na zajęciach (20%).
10 pkt - ocena: 5,0
8-9 punktów - ocena: 4,5
7-8 pkt - ocena: 4,0
6-7 pkt - ocena: 3,5
5-6 pkt - ocena: 3,0
poniżej 5 pkt - ocena: 2,0
2 - niewystarczający- Student nie wykonał pracy lub praca nie jest jego samodzielnym osiągnięciem, jest chaotyczna w stosunku do różnych koncepcji metod ekspertyz cyfrowych. Student nie rozumie podstawowych pojęć związanych z tematem i unika dyskusji na temat optymalizacji liniowej
3 - dostateczna - Student definiuje i opisuje problemy z
zakresu ekspertyz cyfrowych. Byłby gotowy do poszerzania wiedzy i umiejętności do celów zawodowych.
4 - dobrze - Student wykonał dobrą pracęi poprawnie zidentyfikował problemy i koncepcje. Potrafi dobrać i zastosować odpowiednie techniki w zależności od rodzaju problemu. Student inicjuje dyskusje związane z prezentowanymi metodami ekspertyz cyfrowych
5 -bardzo dobrze- Student wykonał dobrą pracę i poprawnie zidentyfikował problemy i koncepcje. Potrafi dobrać i zastosować odpowiednie metody w zależności od rodzaju problemu. Potrafi właściwie zinterpretować rozwiązanie i odwołać się do literatury zaproponowanej w sylabusie. Student inicjuje dyskusje związane z zagadnieniami ekspertyz cyfrowych, jest gotowy do zastosowania umiejętności analitycznych w wykorzystaniu metodologii badań w zakresie ekspertyz cyfrowych.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1) McCarl B., "GAMS User Guide"
2) Zbigniew Jędrzejczyk, Karol Kukuła, Jerzy Skrzypek, Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, • Wydanie/Copyright: wyd. 7, 2015, wydawnictwo Naukowe PWN, 2022,
3) Tadeusz Trzaskalik, zadania z badań operacyjnych, częśc i wyd.2 poprawione, Uniwersytet Ekonomiczny W Katowicach, 2022, ISBN: 978-83-7875-784-9
4) Sikora W. (red.): Badania operacyjne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008.
Literatura uzupełniająca:
1) Winston W.L., "Microsoft Excel: Data Analysis and Business Modeling
2).Gajda J., Kucharski A.: Badania operacyjne. Metody i zastosowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2008.
3) Lipiec-Zajchowska M.: Wspomaganie procesów decyzyjnych. Tom III. Badania operacyjne, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2003
4) Materiały własne prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: