Big Data w socjologii rodziny WSE-BD-BDSR
Konwersatorium dostarcza studentom kompleksowej wiedzy na temat zastosowań podejścia Big Data w badaniach socjologicznych dotyczących rodziny. Program kursu obejmuje kluczowe zagadnienia subdyscypliny, analizując wzajemne zależności między życiem rodzinnym, procesami danetyzacji oraz rozwojem technologii cyfrowych.
Studenci zdobywają umiejętność krytycznego oceniania badań naukowych, interpretowania ich wyników oraz efektywnego referowania analiz. Zajęcia pozwalają na pogłębioną refleksję nad społecznymi i demograficznymi wyzwaniami ery cyfrowej, szczególnie w kontekście funkcjonowania współczesnych rodzin.
Praktyczny aspekt kursu koncentruje się na metodach badania zachowań i postaw rodzinnych przy wykorzystaniu Big Data oraz narzędzi demografii cyfrowej. Materiał dydaktyczny obejmuje polskojęzyczne analizy oparte na śladach cyfrowych, danych z mediów społecznościowych i innych źródeł. Poruszane zagadnienia obejmują współczesne przemiany małżeństw, nowe formy związków partnerskich, wzorce rodzicielstwa i ich wizualne reprezentacje, dynamikę relacji i intymności, manosferę i przemoc wobec kobiet, demografię globalnej kadry akademickiej z perspektywy płci oraz wykluczenie cyfrowe i zjawisko self-trackingu.
1. Cyfryzacja życia rodzinnego i relacji międzyludzkich
2. Randkowanie i miłość w erze cyfrowej
3. Macierzyństwo i rodzicielstwo w kontekście cyfrowym
4. Zastosowanie danych Big Data do szacowania liczby ludności
5. Społeczność manosfery i męskie narracje w sieci (I): film "Dojrzewanie" (fragmenty)
6. Społeczność manosfery i męskie narracje w sieci (II)
7. Nierówność płci i "paradoks nordycki"
8. Kobiety w przestrzeni data science
9. Aging, AI i demografia cyfrowa
10. Self-tracking jako zjawisko kulturowe
11. Patriarchat rodzinny
12. BigMig: Cyfrowe i analogowe ślady migrantów
13. Big data i identyfikowanie unikalnych cech pokoleń
14. Gniazdownicy i relacje międzypokoleniowe
15. Powtórzenie i zaliczenia
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena zajęć opiera się na wielokrotnie przygotowywanych i wygłaszanych przez uczestników prezentacjach, zarówno indywidualnych, jak i zespołowych, oraz na ich aktywności w dyskusjach.
Każdy student będzie prezentował wybrane zagadnienia kilka razy w trakcie kursu – czasami samodzielnie, a czasami w grupie. Oceniane będą następujące aspekty:
1. Zawartość merytoryczna prezentacji – Klarowność i kompletność przekazu oraz dogłębność omówienia tematu.
2. Zrozumienie materiału – Stopień przyswojenia wiedzy oraz umiejętność jej przekazania innym uczestnikom.
3. Jakość prezentacji – Struktura, czytelność, atrakcyjność wizualna oraz skuteczne wykorzystanie narzędzi.
4. Umiejętność odpowiedzi na pytania – Trafność i jasność odpowiedzi w dyskusji po prezentacji.
5. Aktywny udział w dyskusji – Zadawanie pytań, wnoszenie uwag, konstruktywne komentowanie prezentacji innych.
6. Krytyczne myślenie – Umiejętność analizy materiału i formułowania własnych opinii zgodnie z zasadami dyskusji naukowej.
7. Etyka i szacunek w dyskusji – Przestrzeganie zasad akademickiej wymiany myśli i poszanowanie opinii innych.
Literatura
- Paulina Szymańska – Być (online) czy nie być? Proces cyfryzacji życia rodzinnego w perspektywie psychologicznej. Polskie Forum Psychologiczne, 26(4), 398-420, 2021.
- Maria Ściupider-Młodkowska – Rodziny i więzi międzyludzkie w cyfrowym uwikłaniu. Wychowanie w Rodzinie, 22(1), 241–256, 2020.
- Anna Pawiak – Dualizm implikacji nowych mediów dla współczesnej rodziny. Media i Społeczeństwo, 12(1), 279-291, 2020.
- Joanna Wróblewska-Skrzek – Digitalizacja miłości. Wirtualne randkowanie – szanse i zagrożenia. ORCID: 0000-0002-3262-8682.
- Kamila Kacprzak – Rola nowych mediów w randkowaniu adolescentów.
- Katarzyna Waszyńska – W (nie)rzeczywistej relacji z Innym, czyli miłość i seks w cyberprzestrzeni. Studia Edukacyjne, nr 34, Poznań, Adam Mickiewicz University Press, 2015. DOI: 10.14746/se.2015.34.12.
- Marta Olcoń-Kubicka – Rola internetu w powstawaniu nowego modelu macierzyństwa. DOI: 10.31338/uw.9788323514763.pp.34-61, 2009.
- Ewelina Bańczyk – W poszukiwaniu przyczyn wyrażania niechęci wobec dzieci w internecie. Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, Sectio N – Educatio Nova, 9, 221–242, 2024. DOI: 10.17951/en.2024.9.221-242.
- Ewelina Bańczyk – Internetowa madka jako wariant stereotypu współczesnej matki. Język Polski, (2), 71–86, 2021. DOI: 10.31286/JP.101.2.6.
- Małgorzata Gawrońska – Displaying families – wizualne reprezentacje macierzyństwa na Instagramie. Uniwersytet Wrocławski, 2021. [Online] Dostęp: http://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/133349/.
- Aleksandra Błasiak – Sharenting – współczesna forma rodzicielskiej narracji. Horyzonty Wychowania, 17(42), 125‑134, 2018. DOI: 10.17399/HW.2018.174209.
- Klaudia Smulnik-Barska – Zjawisko "troll parentingu" – modne macierzyństwo czy forma krzywdzenia dzieci? Kultura i Wychowanie, 1(17), 41-54, 2020. DOI: 10.25312/2083-2923.17/2020_03ksb.
- Paweł Ścigaj – Dokąd prowadzi królicza nora? „Skrzywdzeni” mężczyźni manosfery i przemoc wobec kobiet. Teoria Polityki, nr 9, 99-124, 2024.
- Krzysztof Stawecki – Język w socjolekcie społeczności Black Pillu na portalu Wykop.pl., 2024.
- Marek Kwiek & Łukasz Szymula – Profesja akademicka w ujęciu globalnym: co Big Data mówią nam o udziale kobiet w nauce? Nauka, 2023. DOI: 10.24425/nauka.2023.146057.
- Aleksandra Chmielewska – SILVER TSUNAMI A POSTĘP AI: Aspekty ekonomiczno-prawne starzejącego się społeczeństwa w Polsce. International Journal of New Economics and Social Sciences.
- Martyna Kostrzewska – Senior w mediach społecznościowych. Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, 2020. [Online] Dostęp: http://www.sbc.org.pl/Content/439688/PDF/Wrukowska,%20Kostrzewska.pdf.
- Łukasz Iwasiński – Quantified Self. Self-tracking a problem tożsamości. Zagadnienia Informacji Naukowej–Studia Informacyjne, 55(2), 126-136, 2017.
- Joanna Przeworska & Michał Turzyński – Mieszkaniec, czyli kto? Próba oszacowania liczby ludności w województwie pomorskim w 2019 roku na podstawie danych BIG DATA użytkowników telefonii komórkowej. Konwersatorium Wiedzy O Mieście, 36(8), 81–88, 2023. DOI: 10.18778/2543-9421.08.06.
Grabowska Izabela, Sarnowska Justyna (2017) Transnarodowe wielostanowiskowe jakościowe badanie powtórzone w migrujących społecznościach lokalnych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 13, nr 3, s. 6‒28
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: