Big Data w badaniach nad religią i przemianami wartości WSE-BD-BDBR
Celem konwersatorium jest nabycie przez studenta kompetencji metodologicznych w zakresie wykorzystania dużych zbiorów niereprezentatywnych danych (Kalton 2023) do analizy społecznego oraz kulturowego zjawiska religii. Uczestnicy kursu poznają aspekty teoretyczne związane z badaniem „głębokich determinant” dynamiki społeczno-ekonomicznej określanych zazwyczaj jako religijne z perspektywy wykorzystania dużych zbiorów danych. Przedmiotem refleksji będą różne aspekty związane z tymi kulturowymi oraz instytucjonalnymi uwarunkowaniami w powiązaniu z rozwojem technologii cyfrowych. Studenci poznają sposoby wykorzystania narzędzi cyfrowych do badania tych uwarunkowań.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna aspekty teoretyczne badania empirycznego religii i religijności. Definiuje czym jest religia oraz wyróżnia różne aspekty zjawisk religijnych. Rozpoznaje, w jakim zakresie i jak można badać zjawiska religijne.
Student potrafi wykorzystać wiedzę metodologiczną do badania religii z wykorzystaniem dużych oraz niereprezentatywnych zbiorów danych. Umie zastosować adekwatne metody oraz techniki do badania zjawisk religijnych. Student tłumaczy zjawiska religijne z wykorzystaniem dużych zbiorów danych.
W zakresie kompetencji student realizuje samodzielnie projekty badawcze z wykorzystaniem dużych zbiorów danych.
Kryteria oceniania
Stopień 5 (bardzo dobry)
BDAS2_W09: student wykazuje się szeroką wiedzą teoretyczną i zna złożoną terminologię z zakresu metodologii badań nad religią oraz technik wykorzystania dużych zbiorów danych do jej analizy.
BDAS2_U04: student potrafi zastosować różne ramy teoretyczne oraz podejścia teoretyczne do analizy złożonych procesów religijnych z wykorzystaniem Big Data
BDAS2_K05: student potrafi samodzielnie zaplanować oraz przeprowadzić innowacyjny proces badawczy dotyczący nowych zjawisk religijnych późnej nowoczesności, uwzględniając złożoność etyczną badania religii.
Stopień 4 (dobry)
BDAS2_W09: student wykazuje się wiedzą teoretyczną i zna terminologię z zakresu metodologii badań nad religią oraz technik wykorzystania dużych zbiorów danych do jej analizy.
BDAS2_U04: student potrafi zastosować wybrane ramy teoretyczne oraz podejścia teoretyczne do analizy procesów religijnych z wykorzystaniem Big Data
BDAS2_K05: student potrafi zaplanować oraz przeprowadzić proces badawczy dotyczący nowych zjawisk religijnych, nie naruszając etycznych zasad badania religii.
Stopień 3 (dostateczny)
BDAS2_W09: student wykazuje się podstawową wiedzą teoretyczną i zna najważniejszą terminologię z zakresu metodologii badań nad religią oraz technik wykorzystania dużych zbiorów danych do jej analizy.
BDAS2_U04: student potrafi zastosować wskazane ramy teoretyczne oraz podejścia teoretyczne do analizy procesów religijnych z wykorzystaniem Big Data
BDAS2_K05: student potrafi przeprowadzić proces badawczy dotyczący nowych zjawisk religijnych, nie naruszając etycznych zasad badania religii.
Stopień 2 (niedostateczny)
BDAS2_W09: student nie wykazuje się podstawową wiedzą teoretyczną i nie zna najważniejszej terminologię z zakresu metodologii badań nad religią oraz nie zna technik wykorzystania dużych zbiorów danych do jej analizy.
BDAS2_U04: student nie potrafi zastosować wskazanej ramy teoretycznej oraz wskazanego podejścia teoretycznego do analizy procesów religijnych z wykorzystaniem Big Data
BDAS2_K05: student nie potrafi przeprowadzić procesu badawczego dotyczącego nowych zjawisk religijnych i narusza etyczne zasady badania religii.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: