Analityka danych w badaniach społecznych (II)-wykład WSE-BD-ADBS(II)-w
Kurs zapewnia studentom kluczowe kompetencje w zakresie pozyskiwania, analizy i interpretacji danych społecznych pochodzących z najważniejszych zintegrowanych cyfrowych baz dostępnych publicznie. Studenci poznają podstawy klasycznej socjologii empirycznej oraz jej wpływ na współczesne metody analityczne, analizując dorobek Spencera, Durkheima, Queteleta, Szkoły Chicagowskiej i Lazarsfelda.
Główna część kursu koncentruje się na strukturze, genezie i wartości badawczej kluczowych baz danych społecznych, takich jak Atlas Etnograficzny G.P. Murdocka, Demographic Health Surveys, IPUMS-International, Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe (SHARE) oraz Global Leadership and Organizational Behavior Effectiveness (GLOBE).
Studenci uczą się oceniać zakres i możliwości badawcze różnych infrastruktur danych, analizując ich strukturę i zawartość pod kątem rozkładu przestrzennego oraz potencjału do integracji informacji z różnych źródeł. Kurs wyposaża ich również w podstawową wiedzę z zakresu metod ekstrakcji danych oraz wstępnej ich analizy – zarówno online, jak i offline – umożliwiając ich zastosowanie w różnych obszarach nauk społecznych, niezależnie od specjalizacji czy przyszłej ścieżki zawodowej.
Każdy wykład poświęcony konkretnej bazie danych omawia jej metodologię, sposoby pozyskiwania informacji oraz ich powiązania z najważniejszymi teoriami socjologicznymi, zapewniając studentom kompleksowe przygotowanie do pracy badawczej.
Poszczególne tematy obejmują:
1. Wprowadzenie: klasyczna socjologia empiryczna od Spencera do Lazarsfelda
2. G.P. Murdock, Atlas Geograficzny i jego długie trwanie
3.IPUMS International i rewolucja mikrodanych ludnościowych
4. Demographic Health Surveys: rewolucja sondażowa w krajach rozwijających się
5. SHARE: badanie zdrowia, starzenia się populacji i procesów emerytalnych w Europie
6. Projekt GLOBE: międzykulturowe dane o typach przywództwa i stylach zarządzania
7. Powtórzenie materiału i zaliczenie
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się, podzielone na wiedzę, kompetencje i umiejętności:
Wiedza:
1. Rozumienie głównych tradycji empirycznych badań społecznych i miejsca "danych" ("faktów społecznych") w procesie poznania socjologicznego.
2. Ma pogłębioną wiedzę na temat dostępności i ograniczeń danych zastanych i wywołanych
3. Znajomość różnych rodzajów zastanych baz danych do badań społecznych.
Kompetencje:
1. Umiejętność identyfikacji najważniejszych baz danych zastanych i ich zastosowań w różnych obszarach nauk społecznych.
2. Zdolność do krytycznej oceny wartości badawczej wybranych infrastruktur danych.
Umiejętności:
1. Praktyczna umiejętność pozyskiwania informacji z wybranych baz danych zastanych.
2. Umiejętność wskazania odpowiednich infrastruktur danych zastanych do celów przeprowadzenia targetowanej diagnostyki społecznej
Kryteria oceniania
Ocena końcowa będzie oparta na wynikach testu, który zalicza się uzyskując minimum 60% punktów. Skala szczegółowa:
- **0-59 pkt** → **2,0** (niedostateczny)
- **60-65 pkt** → **3,0** (dostateczny)
- **66-70 pkt** → **3,5** (dostateczny plus)
- **71-80 pkt** → **4,0** (dobry)
- **81-90 pkt** → **4,5** (dobry plus)
- **91-100 pkt** → **5,0** (bardzo dobry)
Literatura
Komor M., Model międzykulturowy GLOBE, „Handel Wewnętrzny” 2011, nr 1 (styczeń-luty), s. 11-17
MIŚTA, Rafał. Representativeness and cultural variation of ethnic groups from the former Polish-Lithuanian Commonwealth in G.P. Murdock’s Ethnographic Atlas. LUD. Organ Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego [online]. 16 grudzień 2022, T. 106, s. 173–207.
Ruggles, S. Big Microdata for Population Research. Demography 51, 287–297 (2014). https://doi.org/10.1007/s13524-013-0240-2
Rynko, M., & Palczyńska, M. (2016). Przegląd badań panelowych procesu starzenia się na świecie.
Short Fabic M, Choi Y, Bird S. A systematic review of Demographic and Health Surveys: data availability and utilization for research. Bull World Health Organ. 2012 Aug 1;90(8):604-12. doi: 10.2471/BLT.11.095513.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: