Analityka danych w badaniach społecznych (II)-ćwiczenia WSE-BD-ADBS(II)-ćw
Przedmiot jest poświęcony zapoznaniu się z 5-ma bazami danych, wskazanych przez prowadzącego wykład Analityka II, zawierające dane demograficzne, surweyowe, etnograficzne, epidemiologiczne. Studenci uczą się:
1. Umiejętności szybko rozeznać się w nowej bazie danych, zrozumieć charakter danych i ich potencjał dla analizy.
2. Z pomocą prowadzącego wysunąć hipotezy do sprawdzenia.
3. Wyeksportować potrzebne dane albo oswoić online'owe analityczne narzędzie.
4. Użyć odpowiedniego narzędzia statystycznego.
5. Interpretować osiągnięty rezultat.
6. Pobudować tabele w Word.
7. Wybrać jeden s 5-ciu tematów/baz danych dla napisania zaliczeniowej pracy. Prowadzone analizy codo tej bazy danych opracować analitycznie: podać wstęp, hipotezę, opisać używane zmienne, podać tabele/wykresy z rezultatami i interpretacje osiągniętych rezultatów.
Przykładowe hipotezę i narzędzia analityczne:
1. Do danych etnograficznych: regresja multi i binarna logistyczna dla badania związku pomiędzy typami prymitywnych społeczeństw (bardziej i mniej rozwinięte) i podziałem pracy pobytowej według płci. Do typologizacji społeczeństw - analiza klasterowa.
2. Do danych demograficznych (IPUMS International - spisy): analiza depopulacji - zestawienie zmian liczby populacji w poszczególnych krajach na poziomie większych (level1) i drobniejszych (level2) administracyjnych jednostek. Nawiązywanie do makrotrendów współczesności - zmiany klimatu, praktyk rodzinnych, rozwoju gospodarki turystycznej - w celu wyjaśnienia postrzeganych zmian. Prezentacja danych w postaci tabel i wykresów.
3. Do danych surweyowych (SHARE, GLOBE): analiza korelacyjna i czynnikowa dla uzyskania wzorów wartości moralnych. Pojęcie o ecological fallacy.
4. Do danych o zachowaniu politycznym i ekonomicznych wskaźnikach: multilevel analysis (mixed models poziom dzielnic i okręgów wyborczych) dla sprawdzania ekonomicznej hipotezy.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się oraz opis nakładu pracy studenta w ECTS:
WIEDZA
EK1_W02: student posiada podstawową wiedzę z zakresu głównych procesów demograficznych kształtujących struktury i formy życia rodzinnego na przestrzeni ostatniego stulecia
UMIEJĘTNOŚCI
EK1_U01: student potrafi zrekonstruować najważniejsze procesy demograficzne i społeczno-ekonomiczne odpowiedzialne za przekształcenia struktury rodziny i form życia małżeńsko-rodzinnego na przestrzeni ostatniego stulecia
EK1_U02: student potrafi powiązać strukturalne przemiany rodziny z najważniejszymi koncepcjami teoretyczno-modelowymi zaproponowanymi przez demografów oraz socjologów
EK1_U03: potrafi powiązać zmienność i różnorodność strukturalnych form rodziny z podstawowymi mechanizmami społeczno-gospodarczymi oraz przemianami ideacyjnymi
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
EK1_K02: występuje publicznie, przekazuje i broni własnych poglądów
Kryteria oceniania
Kurs się zalicza na podstawie przedstawienia tekstu - mini analizy opracowania jednej 5-ciu zbiorów danych dla napisania zaliczeniowej pracy: wstęp, hipoteza, opis używanych zmiennych, tabele/wykresy z rezultatami i interpretacje osiągniętych rezultatów.
Obecność na warsztatach jest obowiązkowym warunkiem zaliczenia. Trzy nieuzasadnionych nieobecności poskutkują niezaliczeniem kursu i niedopuszczeniem do egzaminu.
Literatura
Gary King. 1997. A Solution to the Ecological Inference Problem: Reconstructing Individual Behavior from Aggregate Data
S. Bajocco, A. De Angelis, L. Perini, A. Ferrara, L. Salvati. 2012.“The Impact of Land Use/Land Cover Changes on Land Degradation Dynamics: A Mediterranean Case Study”
B. Jones,F. Riosmena, D. H. Simon and D. Balk. 2019. “Estimating Internal Migration in Contemporary Mexico and its Relevance in Gridded Population Distributions”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: